احتمال ورود به پیک پنجم کرونا در نیمه اول تیر؛

خبر تلخ مینو محرز از پیک پنجم کرونا در کشور

کدخبر: ۴۱۴۵۲۵
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برگزاری هر گونه تجمع باعث می‌شود با پیک جدید بیماری روبه‌رو شویم. بنابراین توصیه اکید داریم حتما در تبلیغات نامزدها و روز انتخابات پروتکل‌های بهداشتی در بالاترین سطح رعایت شود.
خبر تلخ مینو محرز از پیک پنجم کرونا در کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آخرین اطلاعات از ویروس هندی و آفریقای جنوبی گفت: کووید۱۹ هیچ‌گونه علامت خاصی ندارد و افرادی که به ویروس هندی یا آفریقای جنوبی مبتلا می‌شوند، ممکن است بدنشان هرگونه علامتی را بروز دهد. بنابراین علامت آن متفاوت اما شدت ابتلا و انتقال آن بسیار بیشتر است و متاسفانه قلب و ریه را درگیر می‌کند.

او ضمن هشدار به افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند، افزود: کسانی که تاکنون به کرونا مبتلا شدند، امکان دارد به واریانت‌های دیگر نیز مبتلا شوند چون یک بار ابتلا به کرونا برای فرد مصونیت ایجاد نمی‌کند.

محرز در پاسخ به این سوال که آیا احتمال جهش ویروس ایرانی وجود دارد یا خیر تصریح کرد: امکان جهش هر نوع ویروسی که در سطح جامعه می‌چرخد، وجود دارد. به همین دلیل نوع واریانت برای ما اهمیتی ندارد. مهم جهش و واریانتی است که اتفاق می‌افتد و از آنجایی که در روزهای آینده تعطیلات نیمه خرداد و احتمال افزایش مسافرت‌ها را داریم و اکثر مردم واکسینه نیستند، نگرانی هر نوع واریانت و اوج گرفتن ویروس وجود دارد.

 

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: درمورد تعداد جهش‌های ویروس کرونای ایرانی توالی‌هایی صورت گرفته و همانطور که اشاره کردم احتمال واریانت آن نیز مانند ویروس‌های دیگر وجود دارد اما مشکل اصلی ما که باعث شد در پیک چهارم با رشد تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا روبه‌رو شویم، واریانت انگلیسی بود و اکنون هم که ویروس هندی و آفریقای جنوبی وارد ایران شده، اگر تجمعات به واسطه تعطیلات و انتخابات به وجود بیاید، باید خدا عاقبت ما را به خیر بگذراند.

او ضمن بیان هشداری درخصوص شروع پیک پنجم گفت: برگزاری هرگونه تجمعی باعث می‌شود با پیک جدید بیماری روبه‌رو شویم بنابراین توصیه اکید داریم که حتما در تبلیغات کاندیداها و روز انتخابات پروتکل‌های بهداشتی در بالاترین سطح رعایت شود، همه افراد از ماسک استفاده کنند، فضا باز باشد و روز انتخابات نیز ساعت رأی‌گیری افزایش پیدا کند تا مردم هجوم نیاورند و با حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی رأی‌گیری انجام شود.

محرز ادامه داد: اگر پروتکل‌های بهداشتی در انتخابات رعایت نشود، باید نیمه اول تیرماه منتظر پیک پنجم کرونا باشیم.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به تاثیر واکسن‌های موجود در ایران بر دو واریانت هندی و آفریقای جنوبی بیان کرد: همچنان اطلاعاتی از تاثیر واکسن‌های موجود در جهان بر دو نوع ویروس هندی و آفریقای جنوبی وجود ندارد اما واکسن کووایران برکت را بر واریانت انگلیسی آزمایش کردیم که خوشبختانه اثرگذاری آن ثابت شده است ولی همچنان درباره تاثیر این واکسن بر ویروس هندی و آفریقای جنوبی بی‌خبر هستیم و باید روی این موضوع کار شود.

دکتر محرز به داروهایی که به بیماران کرونایی تجویز می‌شود، اشاره کرد و گفت: هیچ داروی جدیدی برای درمان کرونا در جهان وجود ندارد و همچنان درمان اختصاصی برای کووید۱۹ کشف نشده است و اگر بیمار بدحالی به بیمارستان بیاید، داروی ضدالتهاب، ضدانعقاد و اکسیژن‌رسانی تجویز می‌شود.
 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید