سقوط ۹۹ درصدی یک ارز دیجیتال!

کدخبر: ۴۱۹۵۲۷
ارز دیجیتال ناشناخته وب‌دالر (WEBD)، تنها در عرض ۳ ساعت، بیش از ۱۶۴٬۸۴۲٪ رشد کرد و به رتبه ۱۸ بازار رسید. اما این افزایش قیمت دیوانه‌وار، طی ۲ ساعت با سقوط ۹۹ درصدی روبه‌رو شد و ارزش بازار WEBD از ۹.۵ میلیارد دلار به ۱۰.۳۸ میلیون دلار رسید.
سقوط ۹۹ درصدی یک ارز دیجیتال!

به گزارش اقتصادنیوز ، روز دوشنبه حدود ۷.۶۵ میلیارد دلار از طریق یک آلت کوین ناشناخته وارد بازار ارزهای دیجیتال شد.

بنا به گزارش ارز دیجیتال به نقل از کوین گراف، ارز WebDollar (با علامت اختصاری WEBD) بین ساعت‌های ۹ تا ۱۲ به وقت گرینویچ (۱۳ تا ۱۶ به وقت ایران)، بیش از ۱۶۴٬۸۴۲٪ رشد کرده و از قیمت ۰.۰۰۰۳۷۱۱ دلار به ۰.۶۱۲۱ دلار رسیده است. با این وجود، این افزایش قیمت با کاهش حجم معاملات همراه بود و سرانجام حجم بازار آن از حدود ۳۴۵٬۰۰۰ دلار به ۳۱۸٬۹۴۰ دلار کاهش یافت.

طبق داده‌های جمع‌آوری شده توسط وب سایت کوین مارکت کپ، اولین پامپ وب‌دالر به گونه‌ای بود که تنها در سه دقیقه، ارزش بازار آن از ۱.۸۴ میلیون دلار به ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یافت! بعد از این پامپ عجیب، ارزش بازار آن به ۵.۱۲ میلیون دلار کاهش یافت و جالب اینجاست که حدود یک ساعت بعد دوباره به ۹.۵ میلیارد دلار رسید.

در اکوایران ببینید : ۳ سناریو احتمالی بیت کوین

ارز وب‌دالر در یک بازه چندساعته، از پروژه‌های برتر بازار مانند استلار، وی‌چین و ترون پیشی گرفت و به هجدهمین ارز دیجیتال بزرگ بازار (از لحاظ حجم بازار) تبدیل شد. اما پس از این پامپ دیوانه‌وار، ارزش بازار آن بیش از ۹۹٪ سقوط کرده و در کمتر از دو ساعت از ۹.۵ میلیارد دلار، به ۱۰.۳۸ میلیون دلار رسید و به رتبه ۸۷۳ بازار برگشت.

11

نمودار افزایش قیمت WEBD؛ ارزش بازار این ارز دیجیتال در عرض چند ساعت، ۷.۶۵ میلیارد دلار پامپ و بعد از آن ۹۹٪ دامپ شد.

نقش صرافی ایندواِکس در پامپ و دامپ WEBD

رفتار ارز وب‌دالر در روز دوشنبه، مشخصات یک ارز کاملاً هیجانی را داشت. اگر با دقت این ارز را بررسی کنیم، ۹۹.۲۳٪ از فعالیت‌های معاملاتی آن، در صرافی‌ای به نام ایندواِکس (IndoEx) صورت گرفته است.

22

بیشترین حجم معاملات WEBD در صرافی ایندواِکس ثبت شده است؛ منبع: Coinmarketcap

با توجه به سوابق بدست آمده، صرافی ایندواِکس در کشور انگلستان به ثبت رسیده و مدیر آن شخصی به نام اسپنسر کالینز (Spencer Collins) است. همچنین شخص دیگری به نام گریس نورث (Grace North) مدیریت ارشد فناوری این صرافی را بر عهده دارد.

تلاش کوین تلگراف برای یافتن این دو مدیر در لینکداین و توییتر به نتیجه‌ای نرسید. اما نظرات کاربران این صرافی در شبکه‌های اجتماعی، حاکی از آن است که آنها از هویت جعلی استفاده می‌کنند. اسپنسر کالینز و گریس نورث، هویت‌های جعلی هستند که با همین اسامی در تلگرام به‌عنوان پشتیبانی این صرافی مشغول به کار هستند.

کاربری با نام مستعار Leo99 در انجمن بیت کوین تاک (BitcoinTalk.org) در این‌باره نوشت:

پشتیبانی آنها این‌گونه است که یا پیام‌ها را نادیده می‌گیرند و یا مشکلات را به آینده موکول می‌کنند.

جست‌وجوی عمیق‌تر در پرونده صرافی ایندواِکس، نشان داد که این صرافی در نوامبر ۲۰۲۰ اخطاریه‌ای مبنی بر عدم به اشتراک‌گذاری جزئیات اطلاعات سهامداران خود دریافت کرده است. این صرافی در پاسخ، ایندواِکس را یک شرکت خصوصی معرفی کرد و تنها با اشاره به یک نام (اسپنسر کالینز)، اعلام کرد که او ۱۲۰۰ سهم در اختیار دارد.

کمی بعد، اداره ثبت انگلیس اخطاریه‌ای را برای این صرافی صادر کرد؛ با این حال این صرافی بدون تأیید سازمان مالی انگلیس (FCA) همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

33

سازمان مالی انگلیس هیچ نتیجه‌ای برای ایندواِکس پیدا نکرد.

نتایج بررسی‌های تکمیلی در این‌باره به شرح زیر است:

  • پامپ و دامپ شدن WEBD از یک صرافی به نام ایندواِکس نشأت گرفته که به‌عنوان زیرمجموعه یک نهاد ثبت‌شده در انگلیس به نام IndoEx LTD فعالیت می‌کند.
  • کالینز اسپنسر تنها سهام‌دار این شرکت است که در هیچ شبکه اجتماعی اثری از او نیست.
  • ایندواِکس در لینکداین خود اظهار داشته که ۱۰ تا ۵۰ کارمند دارد اما تنها سه نفر از آنها از رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند که آنها هم دارای پروفایل مخفی لینکداین و از کشور اندونزی هستند، نه انگلستان!
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید