دلار آرام گرفت /یورو بالا رفت

کدخبر: ۴۲۲۱۴۲
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۷۹۷ واحد بسته شد.
دلار آرام گرفت /یورو بالا رفت

به گزارش اقتصادنیوز، ارزش دلار در معاملات خارجی کم نوسان بود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، یک بار دیگر کرونا به یک عامل نگران کننده در جهان به ویژه در سطح کشورهای اروپایی قرار گرفته است. وضعیت شیوع گونه جهش یافته دلتا به ویژه در انگلیس به سطح نگران کننده ای رسیده است و برخی از مقامات اروپایی به ویژه در آلمان خواستار اعمال مجدد محدودیت های مسافرتی بر روی مسافران ورودی از مبدا انگلیس شده اند. کمیسر امور بهداشت اتحادیه اروپا نیز ویروس دلتا را یک تهدید دانسته که باید هرچه زودتر با آن مقابله شود. وی بهترین راه را در مقطع فعلی، تسریع واکسیناسیون در سطح اتحادیه دانسته است.  

در ماه می رشد بخش مخارج شخصی آمریکا صفر درصد اندازه گیری شد که این رشد نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد و نسبت به رشد مورد انتظار فعالان بازار ۰.۴ درصد کمتر بوده است. در بین بخش های مختلف، بخش خدمات پیشتاز رشد بوده اما از طرف دیگر بیشترین اثر کاهشی را بخش آب و برق و گاز داشته است. همچنین بخش وسایل حمل و نقل نیز با کاهش رشد محسوسی به نسبت ماه قبل مواجه شده است. شاخص هسته تورمی مصرف کننده نیز در این ماه ۳.۴ درصد اندازه گیری شد.

 طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، رشد نهایی سه ماهه نخست این کشور در سطح ۶.۴ درصدی اندازه گیری شده است. در نتیجه احیای تدریجی تقاضای مصرفی که بار اصلی رشد اقتصادی آمریکا را بر دوش می کشد انتظار می رود اقتصاد این کشور تا پایان امسال به طور کامل از رکود ناشی از کرونا عبور کند و نرخ بیکاری و تورم در آن که در ماه های اخیر روند صعودی به خود گرفته است، مجددا در مسیر کاهشی قرار گیرند. در نتیجه کرونا اقتصاد آمریکا بدترین بحران خود را از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون تجربه کرده بود.  

رییس بانک مرکزی آمریکا با تمجید از پیشرفت در روند واکسیناسیون گفته است که شاهد بهبود در وضعیت رشد اقتصادی این کشور هستیم. این اظهارات در شرایطی بیان می شود که بانک مرکزی آمریکا تاکنون از افزایش نرخ بهره خودداری کرده بود و این سخنان جروم پاول از سوی فعالان اقتصادی سیگنال دیگری در راستای تغییر رویکرد فعلی ارزیابی می شود. انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۳ نرخ بهره دست کم دو مرتبه افزایش پیدا کند و از سطح صفر تا ۰.۲۵ درصد فعلی کاملا فاصله گیرد.  

جروم پاول در بخش دیگری از سخنان خود با بی مورد دانستن نگرانی ها درباره از کنترل خارج شدن مسیر تورمی گفته است، احتمال آن که شاهد تورم های شدیدی نظیر آنچه در دهه ۷۰ اتفاق افتاد باشیم، تقریبا صفر است. وی البته به این نکته هم اشاره کرد فشارهای تورمی بیش از حد انتظار اولیه بانک مرکزی نیرومند بوده اند که این مساله به ویژه در حوزه خدمات از سایر بخش ها ملموس‌تر بوده است. با این حال پاول به معامله گران اطمینان خاطر داد که بانک مرکزی ابزارهای لازم را برای مدیریت اوضاع در اختیار دارد.  

درحالی که دنیا کم کم خود را برای روزهای پساکرونا آماده می کند به نظر می رسد سیاست‌های پولی محرک جای خود را به سیاست‌های بسته تری خواهند داد اما بانک های مرکزی برای دوام بخشیدن به رشد اقتصادی و عبور از شرایط کرونایی مجبور خواهند بود با احتیاط رفتار کنند. در این بین یکی از نگرانی های جدید این خواهد بود که دولت ها برای جبران مخارج هنگفت خود در دوران کرونا به سراغ گزینه افزایش مالیات بر درآمد شرکت ها و اشخاص بروند که این مساله به نوبه خود روی سرعت رشد تاثیر منفی خواهد داشت.  

طلا که تنها چند هفته پیش با عبور از ۱۹۰۰ دلار به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری جذاب ظهور کرده بود، در ادامه دچار یک روند ریزشی شد و تنها در یک هفته اخیر حدود شش درصد ارزش خود را از دست داد تا بدترین عملکرد هفتگی ۱۴ ماه اخیر خود را به ثبت برساند و در پایین‌ترین سطح قیمتی دو ماه اخیر خود نیز قرار گیرد. با کاهش جذابیت طلا، اکنون بازار ارز به یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاران محتاط‌تر که هنوز بازار ارزهای دیجیتالی یا مسکن را به دلیل نوسانات آن ها مناسب نمی دانند تبدیل شده است.  

همزمان با کاهش تقاضا برای واردات از چین در ماه می، جریان ورودی سرمایه خارجی به دومین اقتصاد بزرگ جهان کندتر از قبل شده است تا جایی که داده‌های منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در پنج ماه نخست امسال به ۴۸۱ میلیارد یوان (۷۵.۳ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به ماه قبل ۳.۸ درصد کاهش نشان می دهد. بیشترین افزایش در سرمایه گذاری خارجی طی این مدت مربوط به ژاپن با ۵۶ درصد بوده است.  

وضعیت کرونا در اروپا نسبت به هفته های قبل شکننده تر به نظر می رسد. آمارهای منتشرشده از طرف موسسه کخ در آلمان نشان می دهد میزان مبتلایان به گونه جهش یافته هندی ویروس کرونا در این کشور بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته است. در انگلیس با وجود واکسیناسیون بخش قابل توجهی از جمعیت از این کشور و بازگشایی نسبی بسیاری از اماکن عمومی، روند مشابهی در بیشتر شدن ابتلا به گونه هندی به چشم می خورد تا جایی که شمار مبتلایان روزانه به بالاترین سطح خود از ماه فوریه رسیده است.  

بحث بر سر زمان مناسب پایان دادن به رویکرد انبساطی بانک های مرکزی بیش از پیش بالا گرفته است. کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا- با بیان اینکه اقتصاد منطقه یورو در نقطه عطف خود قرار گرفته، گفته است: فکر نمیکنم هنوز به زمان مناسب پایان دادن به برنامه خرید اوراق قرضه رسیده باشیم. چشم انداز اقتصادی ما متغیر است اما آمادگی لازم را برای مواجهه با هر سناریو داریم و سیاست آتی خود را انعطاف پذیر تنظیم کرده ایم.  

تاکنون بیش از ۱۸۱ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۷۵۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۹۲۸ هزار و ۹۹۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۱۹ هزار و ۱۶۲ نفر، برزیل با ۵۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر، هند با ۳۹۵ هزار و ۷۷۷ نفر، مکزیک با ۲۳۲ هزار و ۳۴۶ نفر و پرو با ۱۹۱ هزار و ۴۴۷ نفر بوده است.

علی جعفری - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه والیدوس ریسک منیجمنت - گفت: از ماه مارس شاهد یک روند نسبتا پایدار نزولی در ارزش دلار بودیم اما با تغییر رویکرد بانک مرکزی آمریکا انتظار داریم که شاهد معکوس شدن این روند باشیم. رسیدن به یک نرخ تعادل جدید دلار در مقابل سایر ارزهای مهم کمی زمان لازم خواهد داشت ولی انتظار داریم که در کوتاه مدت با چشم انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، روزهای نزولی دلار به آن معنا که در ابتدای سال دیدیم، ادامه نیابد.   

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۷۹۷ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۹ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۱ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۳ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۱۰.۷۹۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۱۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۵۵ یوان چین اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید