نوسان سکه حول مرز حساس

درهم، قیمت دلار را پایین کشید

کدخبر: ۴۲۲۲۲۲
در معاملات امروز حباب سکه قدری بزرگ شد و درهم امارات به زیر 6 هزار و 700 تومان بازگشت و موجب شد قیمت دلار افت کند.
 درهم، قیمت دلار را پایین کشید

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار آمریکا برای ساعاتی از معاملات روز گذشته بالای مرز 24 هزار و 500 تومانی قرار گرفت، اما نتوانست این مرز را تا انتهای روز حفظ کند و در آخرین ساعات مبادلات روی قیمت 24 هزار و 450 تومان قرار گرفت. تحلیل‌گران مرز 24 هزار و 500 تومان را دارای اهمیت زیادی می‌دانند و معتقدند قرار گرفتن دلار بالای این مرز می‌تواند انتظارات افزایشی را در بازار تقویت کند. در نتیجه اگر قیمت دلار بالای این سطح قرار گیرد و پایدار بماند احتمالا افراد بیشتری دلار می‌خرند، زیرا انتظار افزایش قیمت را خواهند داشت.

قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز روی قیمت 24 هزار و 340 تومان و 110 تومان پایین‌تر از نرخ عصر روز گذشته قرار داشت. نرخ دلار در ادامه قدری افزایش یافت اما دوباره افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 24 هزار و 340 تومان قرار گرفت. در نتیجه دلار صبح امروز نتوانست به بالای مرز 24 هزار و 500 تومان بازگردد.

از نظر تحلیل‌گران بازگشت درهم به زیر سطح 6 هزار و 700 تومان می‌توانست موجب شکل‌گیری نیروهای کاهشی در بازار دلار شود. درهم امارات معاملات امروز را با قیمت 6 هزار و 700 تومان آغاز کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 6 هزار 680 تومان قرار گرفت. احتمالا بازگشت درهم به زیر 6 هزار و 700 تومان  در افت قیمت دلار موثر بود.

نزدیک شدن به پایان مذاکرات و افزایش دامنه نوسان نرخ دلار

در ماه‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مسائل تاثیرگذار بر قیمت دلار روند مذاکرات وین برای احیای برجام بوده است. بر اساس اظهار نظرهای طرفین، مذاکرات در حال نزدیک شدن به نقطه پایانی است و احتمالا طرف آمریکایی در آخرین مراحل مذاکرات سعی در امتیاز گرفتن خواهد کرد و بروز قدری تنش در روند کلی کاملا محتمل به نظر می‌رسد.

اما نکته قابل توجه این است که مجموع نیروی‌های موجود در بازار ارز بهتر از هر تحلیل‌گری روند بلند مدت قیمت دلار را پیش‌بینی می‌کنند و معاملات خود را بر همان اساس انجام می‌دهند. قبل از حصول توافق احتمال دارد که دامنه نوسان نرخ ارز به واسطه جوسازی نوسان‌گیران افزایش یابد، اما جهش نرخ ارز به یک مسیر بالاتر یا پایین‌تر چندان محتمل نیست. اطلاعات رفته رفته به بازار راه پیدا می‌کنند و نرخ ارز به سمت مقدار تعادلی نزدیک می‌شود.

نوسان سکه حول مرز حساس

قیمت سکه امامی روز گذشته تحت تاثیر افزایش قیمت دلار از مرز 10 میلیون و 500 هزار تومان عبور کرد و روی 10 میلیون و 540 هزار تومان قرار گرفت. مرز 10 میلیون و 500 هزار تومان مرز مهمی برای سکه عنوان می‌شد. سکه در شروع معاملات امروز این مرز حساس را از دست داد و روی 10 میلیون و 450 هزار تومان قرار گرفت. قیمت سکه امامی در ادامه رشد کرد و دوباره بالای این مرز قرار گرفت.

ظهر امروز نرخ دلار 24 هزار و 360 تومان، نرخ سکه 10 میلیون و 530 هزار تومان و قیمت طلای جهانی 1781 دلار بود. (بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است). اندازه حباب سکه با این حساب حدود 3.1 درصد و بزرگتر از روز گذشته به دست آمد و به نظر می‌رسید سکه در حال مقاومت در مقابل کاهش قیمت است.

به هر روی سکه امامی معاملات نیمه اول روز را با قیمت 10 میلیون و 470 هزار تومان به پایان رساند و نتوانست مرز حساس 10 میلیون و 500 هزار تومانی را تا پایان معاملات نیمه اول روز حفظ کرد.

بازار ارز

به طور خلاصه در طول معاملات امروز قیمت دلار آمریکا قدری نسبت به روز گذشته کاهش یافت. درهم امارات نیز مرز حساس 6 هزار و 700 هزار تومان را از دست داد و زیر آن قرار گرفت. ممکن است بازگشت درهم به زیر مرز حساس بر کاهش قیمت دلار اثر گذاشته باشد. سکه امامی در ابتدای امر مرز حساس 10 میلیون و 500 هزار تومانی را از دست داد، در ادامه آن را پس گرفت، اما نتوانست آن را تا پایان معاملات نیمه اول روز حفظ کند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید