اهمیت کف شناسی در بازار ارز

دو پیش بینی متناقض از آینده دلار

کدخبر: ۴۲۲۸۶۲
اقتصاد نیوز: در بازار ارز برای پیش بینی امروز قیمت دلار دو دیدگاه وجود دارد: گروهی که بازار را صعودی می بینند و اعتقاد به حرکت به سمت کانال 26 دارند گروهی که انتظار برگشت قیمت دلار به زیر سطح 25 هزار و 200 تومان را دارند.
دو پیش بینی متناقض از آینده دلار

به گزارش اقتصادنیوز، امروز قیمت دلار می تواند در دو مسیر متفاوت حرکت کند. دسته ای از معامله گران با توجه به رشد روزهای اخیر امیدوار هستند که اسکناس آمریکایی از مقاومت ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی عبور کند و پس از آن، با ورود خریداران جدید رهسپار محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی شود. در مقابل، دسته دیگری از معامله گران اعتقاد دارند، دلار حداقل برای رشد بعدی خود نیاز به سوخت جدیدی دارد.

 از نگاه آن ها، بازیگران بزرگ می دانند، بازارساز نسبت به شکست مقاومت ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان حساس است. از این جهت، بازیگران بزرگ به جای مقابله با بازارساز، در مرحله اولِ، فروش های خود را افزایش خواهند داد و زمانی که قیمت به حمایت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک شد، با قدرت بیشتری در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت.

اهمیت کف شناسی در بازار ارز

در صورتی که قیمت دلار به زیر حمایت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان نرود‌ و با ورود خریداران مواجه شود،‌ سمت و سوی انتظاراتی بازار افزایشی تر خواهد شد. خصوصا آنکه بازار بیشتر به چنین تصوری دست پیدا می کند که کف قیمت دلار محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی است.

 

photo_2021-06-30_09-07-26

رفتار معامله گران بر مبنای تصورات

به طور خلاصه می توان گفت، معامله گران نسبت به آینده قیمت دلار تصورات مختلفی دارند و بر مبنای این تصورات، رفتار خود را تنظیم خواهند کرد. دسته ای باور دارند، بازار وارد فاز صعودی شده که به سادگی از آن خارج نخواهد شد. این گروه انتظار دارند که قیمت اسکناس آمریکایی در روز جاری به بالای محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان نفوذ کند. در مقابل گروهی دیگری از معامله گران معتقدند، بازار پس از چند روز افزایش قیمت، نیاز به اصلاح دارد. از نگاه آن ها، بازار در روز چهارشنبه با فشار سودگیری برخی از معامله گران مواجه خواهد شد. با این حال، این گروه توافقی در مورد کف قیمت دلار ندارند و پس از عقب گرد بازار از محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی در انتظار واکنش بازار به محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی باقی خواهند ماند.

بازار ارز و برجام

از نگاه معامله گران اخبار مربوط به برجام در انتظارات بازار ارز تاثیر به سزایی دارد زیرا ایحای برجام می تواند توان افزایش درآمد ارزی ایران را بالا ببرد و منابع بلوکه شده نیز آزاد شود. در چند روز گذشته از نگاه معامله گران احیای برجام پیچ خورده است. اضافه شدن شدن تیم رئیسی به کمیته تطبیق برجام روی کاغذ دست منتقدان برجام را بالا برده است.این تیم ظاهرا در شورای عالی امنیت ملی مشغول به کار است. سخنان وزیر خارجه آمریکا در مورد برجام و تاکید بر اینکه ایران باید تصمیم بگیرد هم از نگاه فعالان بازار ارز سیگنالی به عنوان پایان کار فنی و لحظه تصمیم سیاسی است. از این رو هرچه تعلل در اعلام توافق برای احیای برجام بیشتر باشد دید نزولی در بازار ارز دست پایین را خواهد داشت.

قیمت دلار و بازار ساز ارزی

در بازار ارز یک نقش دیگر نیز کم و بیش محل رصد است؛ رئیس کل بانک مرکزی. این جایگاه در تیم رئیسی از اهمیت بالایی برخودار است اما در یک ماه باقی مانده تا پایان دولت روحانی نیز بی اهمیت نیست. اگر دولت روحانی طبق وعده قبلی تا پایان یک ماه رئیس کل جدید برای بانک مرکزی تعیین کند بازار احتمال دارد این علامت را بگیرد که در ماه باقی از عمر این دولت قرار نیست امور در حالت خلاص پیش برود و دولت قصد دارد به صورت جدی قیمت دلار را مدیریت کند.

این تصور از این جهت اهمیت دارد که برخی تصور می کنند دولت کنونی در خصوص برخی سیاست ها حساسیت خود را از دست داده و منتظر استقرار دولت جدید است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید