۴ اولویت دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد و معیشت مردم؛

خروج مردم از وضعیت شکننده معیشتی

کدخبر: ۴۲۶۵۴۳
یک کارشناس بازار کار، بر تصمیم ویژه دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تاکید کرد و گفت: بخشی از انتظارات، ناشی از تبلیغات و شعارهایی است که ایشان مطرح کردند، بنابراین از او انتظار می‌رود که تغییراتی کاملا محسوس در حوزه معیشت مردم انجام دهد.
خروج مردم از وضعیت شکننده معیشتی

به گزارش اقتصادنیوز ، حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به شرایط ویژه بازار کار و اقتصاد کشور، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط خاص کشور و وضعیت معیشتی مردم، انتظارات از دولت آینده خیلی زیاد است؛ به خصوص این‌که آقای رییسی در دوره تبلیغات انتخاباتی، این شعارها را داشتند که امکانات و لوازم لازم در کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی وجود دارد. ایشان می‌گفتند با این شرایط هم می‌شود وضعیت مردم را بهبود بخشید.

وی افزود: بر این اساس، بخشی از انتظارات، ناشی از تبلیغات و شعارهایی است که ایشان مطرح کردند و به همین ترتیب، از او انتظار می‌رود که تغییراتی کاملا محسوس در حوزه معیشت مردم انجام دهد.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: دومین اولویت دولت سیزدهم، مسوولیتی است که رییس این دولت به لحاظ قانونی برعهده دارد. جدا از شعارهای مطرح شده، دولت آینده حتما باید فعالیتی جدی و متفاوت با گذشته انجام دهد تا شرایط اقتصادی تغییر کند، چون این شرایط فشار زیادی را به مردم وارد کرده است؛ هم بازار کار محدود شده و هم نرخ بیکاری افزایش پیدا کرده و رفته رفته نرخ تورم افزایش می‌یابد. این‌ها نیازمند کارهای جدیدی است که دولت آینده حتما باید انجام دهد.

خروج از وضعیت شکننده معیشتی/ فشارهای ارزی کم شود

حاج‌اسماعیلی متذکر شد: دولت آینده حتما باید از نیروهای باتجربه و فنی و با رویکرد متفاوت در کشور استفاده شود تا حتما تغییراتی در حوزه‌های اقتصادی ایجاد شود؛ وگرنه این شرایط قابل نیست و ممکن است هزینه‌هایی را هم به کشور و هم به مردم تحمیل کند.

وی گفت: سومین موضوعی که می‌شود مطرح کرد، تجربه آقای رییسی است که در مدت فعالیت در قوه‌قضاییه، به بخشی از مسایل بازار کار و حوزه اقتصادی ورود کردند. این موضوع را باید به فال نیک بگیریم و می‌تواند در قوه‌ اجرایی به کمک ایشان بیاید که بعضی از مشکلات را با واقعیت بیشتری بتوانند مواجه شوند. بالاخره بخش‌هایی از کشور با بازار کار همراه نیستند و نیازمند اصلاحات هستند.

این کارشناس بازار کار افزود: بانک‌ها یکی از بخش‌هایی هستند که سرمایه در گردش را به صورت ارزان و آسان در اختیار کارآفرینان و فعالیت‌های تولیدی قرار نمی‌دهند. در عین حال، خودشان رقیب هستند و دنبال سوداگری، سود و بنگاه‌داری هستند. من فکر می‌کنم آقای رییسی در مدت ۳ سالی که در قوه‌قضاییه بودند، کاملا به این مساله اشراف پیدا کردند و این می‌تواند بخشی از موانع و مشکلات سر راه بازار کار را بردارد. این را جزو پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوب دولت آینده باید تلقی کنیم.

حاج‌اسماعیلی متذکر شد: یکی دیگر از مسایل این است که کشور ما وابسته به درآمدهای ارزی است و نوسانات ارزی و کمبود ارز، به طور قطع روی اقتصاد ما اثر خواهد گذاشت. هم‌اکنون نیز آنچه که فشارها را در حوزه اقتصاد زیاد کرده، ناشی از کمبود درآمدهای ارزی و نوسانات نرخ ارز است.

وی عنوان کرد: امیدواریم دولت آینده برخلاف شعارهایی که در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کردند، تعامل را با دنیا بیشتر کنند و از ظرفیت‌های خارجی برای بهبود وضعیت اقتصادی استفاده کنند و درآمدهای ارزی افزایش پیدا کند. البته برداشتن تحریم‌ها می‌تواند اولویت اساسی در حوزه رویکردهای خارجی کشور باشد.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: اگر این اتفاقات بیفتد، من مطمئن هستم که شرایط اقتصادی در کشور بهبود پیدا می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید