مقاومت سکه برای حفظ مرز حساس

کاهش محسوس دامنه نوسان قیمت دلار و سکه

کدخبر: ۴۳۱۰۱۴
قیمت دلار زیر 25 هزار و 500 تومان قرار گرفت و دامنه نوسان قیمت دلار و سکه به طور محسوسی کاهش یافت. احتمالا رفتار احتیاطی که معامله‌گران در شرایط گذار پیش گرفتند کاهش دامنه نوسان قیمت‌ها را موجب شد.
کاهش محسوس دامنه نوسان قیمت دلار و سکه

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار آمریکا عصر روز گذشته روی 25 هزار و 630 تومان بود اما در شروع معاملات امروز قیمت دلار روی 25 هزار و 500 تومان بود. دامنه نوسان نرخ دلار در اولین ساعات معاملات امروز بسیار محدود بود.

قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول روز روی 25 هزار و 480 تومان قرار گرفت. برخی تحلیل‌گران معتقدند علت کاهش دامنه نوسان نرخ دلار، این است که برخی فعالان بازار احتمال می‌دهند بانک مرکزی با افزایش عرضه در بازار متشکل قیمت‌ دلار را به سمت پایین بکشد. این معامله‌گران ترجیح می‌دهند در فضای کنونی با احتیاط رفتار کنند. رفتار احتیاطی معامله‌گران نیز دامنه نوسان قیمت دلار را محدود کرده است.

یک عامل صعودی و یک عامل نزولی برای قیمت دلار

آمریکا اعلام کرد که آماده بازگشت به وین و برنامه‌ریزی برای مذاکرات هسته‌ای با دولت جدید ایران است. در صورتی که دور جدید مذاکرات آغاز شود ممکن است قیمت دلار قدری به سمت پایین سوق پیدا کند.

از سوی دیگر مسئله حمله به کشتی اسرائیلی و درگیری در مورد این موضوع قدری تنش در روابط بین المللی را افزایش و انتظارت صعودی در بازار را تقویت کرده است.

دامنه نوسان قیمت سکه کاهش یافت

قیمت سکه امامی عصر روز گذشته روی 11 میلیون و 380 هزار تومان قرار داشت. قیمت طلای جهانی، امروز در ساعت 12 ظهر به وقت ایران حدود 1815 دلار بود. سکه امامی روز جاری را با کاهش 160 هزار تومانی نسبت به نرخ عصر روز گذشته آغاز کرد و در ابتدای امر روی 11 میلیون و 220 هزار تومان قرار گرفت.

با احتساب قیمت 25 هزار و 500 تومانی برای دلار، اندازه حباب سکه نزدیک سه 3 درصد به دست می‌آمد. اندازه حباب سکه روز گذشته به 4 درصد نیز نزدیک شده بود. امروز دامنه نوسان قیمت سکه نیز مانند دلار بسیار محدود شده بود. این در حالی است که قیمت سکه در روزهای ابتدایی هفته رفتار نوسانی بسیار شدیدی از خود نشان داده بود.

در نتیجه احتمالا رفتار معامله‌گران به واسطه عدم اطمینانی که نسبت به روزها و هفته‌های آتی در مورد مذاکرات احیای برجام و عملکرد بانک مرکزی در مورد عرضه دلار وجود دارد قدری محتاطانه شده و همین مسئله محدود شدن دامنه نوسان قیمت‌ها را موجب شده است.

بازار سکه نهایی

به هر روی قیمت سکه در پایان معاملات نیمه اول روز روی 11 میلیون و 220 هزار تومان قرار داشت و هنوز مرز حساس 11 میلیون و 200 هزار تومانی را از دست نداده بود.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت دلار مرز حساس 25 هزار و 500 تومان را از دست داد و دامنه نوسان قیمت دلار و سکه به صورت محسوسی کاهش یافت. احتمالا عدم اطمینانی که در مورد عملکرد بانک مرکزی در روزهای آتی و مذاکرات احیای برجام وجود دارد رفتار معامله‌گران را احتیاطی کرده و دامنه نوسان قیمت‌ها را کاهش داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید