پیچیدگی‌مذاکرات برجام،دامن قیمت دلار را گرفت

طلای جهانی، سکه را ناامید کرد

کدخبر: ۴۳۲۱۳۵
سکه به امید اینکه طلا امروز صعودی شود بالای مرز حساس مقاومت می‌کرد، اما طلای جهانی سکه را ناامید کرد و سکه در شروع معاملات امروز مرز حساس را از دست داد.
طلای جهانی، سکه را ناامید کرد

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار آمریکا که عصر روز گذشته روی 25 هزار و 720 تومان قرار گرفته بود در شروع معاملات امروز 25 هزار و 660 تومان بود. 

قیمت دلار در ادامه قدری رشد کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 25 هزار و 730 تومان قرار گرفت.

پیچیدگی‌های پیش روی احیای برجام

برخی از اخباری که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است به دشواری‌ها و پیچیدگی‌هایی که در مسیر احیای برجام وجود دارد تاکید می‌کند. در صورت اعتبار این اخبار و تحلیل‌ها اینکه دلار در میان‌مدت در مسیر نزولی قرار گیرد چندان محتمل نیست، مگر اینکه عرضه دلار توسط بانک مرکزی افزایش یابد.

مثلا گزارشی از بلومبرگ به این مسئله اشاره می‌کند که ایران راه‌های مقابله با تحریم‌های آمریکا را پیدا کرده است و این مسئله به نوعی از اشتیاق ایران برای احیای برجام می‌کاهد و شانس احیای برجام را کاهش می‌دهد. تحلیل دیگری از وال استریت ژورنال به این مسئله اشاره می‌کند که اگر قرار باشد توافقی حاصل شود، احتمالا به آسانی در دسترس نخواهد بود و پس از دوره‌های طولانی درگیری به دست می‌آید و یکی از متغیرهای تاثیرگذار در این فرایند وزیرخاجه دولت جدید ایران است.

بازار ارز

سکه امامی مرز حساس را از دست داد

سکه به خاطر افت روز جمعه قیمت طلای جهانی در شرایط خاصی قرار گرفته بود. قیمت طلای جهانی در روز جمعه تحت تاثیر انتشار آمار بازار کار آمریکا به نزدیکی 1760 دلار سقوط کرد.

سکه روزهای شنبه و یکشنبه در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کرد و امیدوار بود با شروع هفته بازار طلای جهانی، قیمت فلز گرانبها افزایش یابد اما قیمت طلای جهانی در شروع روز دوشنبه حتی از نرخ عصر جمعه نیز پایین‌تر بود.

قیمت طلا در شروع معاملات امروز 1740 دلار بود و در حوالی ساعت 11 و 30 دقیقه صبح امروز قیمت دلار آمریکا 25 هزار و 720 تومان بود. با این حساب اندازه حباب سکه 11 میلیون و 260 هزار تومانی نزدیک به 7 درصد به دست می‌آمد که به طرز غیر متعارفی بزرگ بود.

در نتیجه سکه نتوانست بالای مرز حساس باقی بماند. قیمت سکه در شروع معاملات امروز  11 میلیون و 150 هزار تومان بود. قیمت طلای جهانی با وجود این که معاملات امروز را با قیمتی پایین‌تر از عصر روز جمعه آغاز کرده بود، مسیر صعودی را می‌پیمود و در حوالی ساعت 12 و 20 دقیقه به وقت ایران در حوالی 1751 دلار قرار داشت.

قیمت سکه تحت تاثیر این افزایش قیمت طلای جهانی قدری رشد کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 11 میلیون و 170 هزار تومان قرار داشت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت که قیمت دلار آمریکا امروز نسبت به نرخ عصر روز گذشته تغییرات محدودی داشت. حباب سکه با افت قیمت طلای جهانی در روز جمعه به صورت غیر متعارفی بزرگ شده بود. سکه به امید اینکه قیمت طلا امروز رشد کند در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کرد، اما قیمت طلا در شروع معاملات امروز از عصر روز جمعه نیز پایین‌تر بود و باعث شد قیمت سکه مرز حساس 11 میلیون و 200 هزار تومانی را از دست دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید