گزارش میدانی اکو ایران از بازار ارز و سکه

ورود دلار به تهران از غرب ایران/ قیمت مطمئن دلار

کدخبر: ۴۴۱۴۸۰
در حال حاضر، نرخ دلار در مریوان ارزانتر از تهران است. به گفته معامله‌گران، معمولا دلار از تهران به سمت مریوان می‌رفته، اما الان قضیه برعکس شده و دلار از مریوان به سمت تهران سرازیر شده است.
ورود دلار به تهران از غرب ایران/ قیمت مطمئن دلار

روز گذشته نرخ دلار در بازار تهران با 27 هزار و 500 تومان کار خود را شروع کرد و در نیمه اول یک روند افزایشی تا 650 تومان رو طی کرد. البته بازار روی این سطح ماندگار نبود، و قیمت دلار تا سطح 27 هزار و 350 تا 27 هزار و 400 برگشت.

 یکی از نکات جالب بازار ارز در روز گذشته، فاصله شدید نرخ نقدی دلار، از نرخ فردایی دلار بود؛ البته در بازار ارز همواره نرخ نقدی از نرخ فردایی پایین‌تر است، اما روز گذشته این اختلاف به بیش از 200 تومان رسید که نشان می‌دهد تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد.

به نظر افزایش روز گذشته قیمت دلار در نوبت صبح، واکنشی به صحبت‌های محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی بود که اعلام کرد: مذاکره برجامی در سفر آینده‌ام به وین انجام نمی‌شود. با این حال هنوز در بازار ارز کفه ترازو به نفع اخبار مثبت است .

فعالان بازار ارز، نسبت به نشست شانگهای نیز نگرش مثبتی داشتند. به گفته آنان در این دور نشست عزم جدی از سوی اعضا برای عضویت ایران دیده شده و این اتفاق می تواند برای ایران برگ مثبتی در فضای بین المللی باشد.

خبری نیز بین معامله گران دست به دست می‌شد که اولین نتیجه نشست شانگهای این بوده که ایران در حال ایجاد یک شبکه مالی همانند سوئیفت با روسیه است.

نکته عجیب بازار، معکوس شدن جغرافیایی روند ارز در کشور است. معمولا نرخ در غرب کشور، بالاتر از مرکز بود اما در حال حاضر، نرخ دلار در مریوان ارزانتر از تهران است. به گفته معامله‌گران، معمولا دلار از تهران به سمت مریوان می‌رفته، اما الان قضیه برعکس شده و دلار از مریوان به سمت تهران سرازیر شده است. فعالان بازار بر این باورند که تقاضای دلار در غرب کشور کاهش پیدا کرده و به همین دلیل روند حرکت دلار معکوس شده است.

در بازار متشکل ارزی 8.8 میلیون دلار معامله صورت گرفت. نرخ هم نسبت به پنجشنبه تغییر خاصی نداشته و روی 26 هزار و 771 تومان ماند. صرافی‌هایی که دلار متشکل عرضه می‌کردند، تا ساعت 2 بعد از ظهر پذیرای صف بودند،‌ اما بعد از این ساعت گفتند که دلارها تمام شده است.

در معاملات پشت خطی، نرخ دلار فردایی به سطح 27 هزار و 300 تومان کاهش یافت و دلیل آن انتشار خبری از منابع رسانه‌ای به خبرگزاری صدا و سیما در سازمان ملل بود که گفته اند که احتمالا نشست ۴+۱ در سطح عالی (وزرای امور خارجه) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود. البته این خبر هنوز از هیچ منبع رسمی مخابره نشده است.

در مورد روند کوتاه‌مدت دلار،‌ نظر معامله گران بر این بود که فعلا بازه 27 هزار تا 27 هزار و 500 تومن بازه مطمئنی برای نوسان دلار است و تا آمدن خبر قطعی بعدی، انتظار شکست یکی از این سطوح را ندارند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید