چه کسی قیمت دلار را بالا برد؟

تفاوت قیمت دلار در تلگرام و بازار ارز

کدخبر: ۴۴۲۲۹۸
علت اصلی افزایش قیمت دلار در نیمه نخست روز گذشته صحبت‌های محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی بود که شرط از سرگیری مذاکرات را به لغو تحریم‌های آمریکا وصل کرده بود.
تفاوت قیمت دلار در تلگرام و بازار ارز

به گزارش اکوایران، دیروز روند بازار ارز برخلاف تصور معامله‌گران پیش رفت.نرخ اسکناس آمریکایی با 27 هزار و چهارصد تومان شروع شد، و در یک روند افزایشی از سد 27 هزار و پانصد تومان، پس از چند روز گذشت. زمانیکه دلار از مقاومت 27 هزار و پانصدا تومان عبور کرد،‌ نظر معامله‌گران این بود که  از فشار نزولی به قیمت دلار کاسته شده است. در واقع آن‌ها تصور کردند که با شکست این مقاومت در این روزهای کم نوسان، دلار دیگر قادر به بازگشت به زیر این سطح در کوتاه مدت نخواهد بود، اما این تصور تنها چند ساعت دوام داشت و حتی یک روز هم دلار بالای 27 هزار و پانصد تومان نماند.

نکته‌ای که از چشم برخی معامله‌گران دور مانده بود، این بود که نرخ نقدی در بازار در هیچ ساعتی از روز گذشته به بالای 27 هزار و پانصد تومان نرسید و بین 300 تا 400 تومان قرار داشت، یعنی همواره نرخ نقدی از نرخی که در کانال‌های تلگرامی رد و بدل می‌شد، پایین‌تر بود و این خود یک نشانه بود. برخی‌ها می‌گفتند که علت این اتفاق پایین بودن نقدینگی در انتهای ماه است.

علت اصلی افزایش قیمت دلار نیز صحبت‌های محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی بود که شرط از سرگیری مذاکرات را به لغو تحریم‌های آمریکا وصل کرده بود. علاوه بر این، افزایشی‌های بازار خیلی به این نکته تکیه می‌کردند که پول زیادی در ایام اخیر از بورس خارج شده و مقصد این پول‌های خارج شده،  در بازار ارز و سکه است.


اما همه این تحلیل‌ها تا زمانی پابرجا بود که دلار در تلگرام بالای 27 هزار و 500 تومان قرار داشت. زمانیکه صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر اینکه به زودی مذاکرات از سر گرفته می‌شود، پخش شد، دلار در کانال‌ها هم نتوانست بالای این سد مقاومتی معامله شود. خبر دیگری که برخی از معامله‌گران معتقدند که باعث رنج بودن بازار شده، محدود شدن تعداد تراکنش‌ها در روز است؛ بانک مرکزی اعلام کرده که حساب هر فرد با کد ملی مشخص روزانه میتواند پذیرای ۲۰ تراکنش به صورت کارت‌به‌کارت بشد.این مسئله میتواند حجم معاملات نقدی را محدود کند.
همچنان با توجه به سفرهای اربعین، تمرکز و حجم اصلی بازار روی دینار عراق است که نرخ آن نسبت به نرخ واقعی، بیشتر هست. در مورد دلار، برخی معامله‌گران می‌گویند که تا زمان نزدیک شدن به اصل مذاکرات،‌ نمی‌شود روند خاصی را تشخیص داد و محدوده نوسان فعلی، جا پایش را هر روز سفت‌تر می‌کند.
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید