قیمت سکه امامی مرز حساس را از دست داد

افزایش ریسک جهش قیمت دلار

کدخبر: ۴۴۳۳۲۰
قدرت تاثیرگذاری اخبار برجامی و عرضه بازار متشکل رفته رفته از دست می‌رود، اگر بانک مرکزی بخواهد ابزار عرضه را قدرتمند کند باید جهت انتظارات را تغییر دهد در غیر این صورت این مسئله می‌تواند منجر به جهش قیمت دلار شود.
افزایش ریسک جهش قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز قیمت دلار آمریکا عصر روز گذشته روی 27 هزار و 540 تومان قرار داشت اما در شروع معاملات امروز 27 هزار و 600 تومان قیمت خورد. قیمت دلار با ثبت نوسانات جزئی در پایان معاملات نیمه اول روز روی 27 هزار و 600 تومان قرار گرفت.

قیمت درهم نیز در حوالی 7 هزار و 560 تومان قرار داشت و در نیمه اول معاملات امروز از مرز 7 هزار و 600 تومان عبور نکرد. مرزهای مهم برای قیمت دلار 27 هزار و 200 تومان و 27 هزار و 800 تومان عنوان می‌شوند. قیمت دلار امروز از این محدوده خارج نشد.

قدرت تاثیرگذاری اخبار برجامی و عرضه دلار از دست می‌رود؟

اخبار مذاکرات احیای برجام و عرضه دلار در بازار متشکل دو متغیر مهم برای بازار دلار طی ماه‌های گذشته بودند، اما احتمال می رود با گذشت زمان قدرت تاثیرگذاری این متغیرها بر بازار تغییر کند. برای نمونه در همین هفته‌های اخیر مشاهده ‌شد که عرضه دلار در سطوح بسیار بالا باقی ماند، اما نتوانست قیمت دلار را به کانال قیمتی پایین منتقل کند.

در مورد احیای برجام نیز اخباری در شبکه‌های اطلاع رسانی مبادله ارز به چشم می‌خورد، مبنی بر اینکه مذاکرات احیای برجام از اولویت اصلی نظام خارج شده است و دولت جدید استراتژی متفاوتی برای مذاکرات خواهد داشت.

طرف مقابل نیز همچنان تاکید می‌کند که فرصت احیای برجام برای همیشه باقی نخواهد ماند و رفته رفته گزینه‌های جایگزین در نظر گرفته می‌شوند. نشانه های منفی نیز در خبرها بیش از گذشته شده است. آخرین علامت منفی موضع آمریکا در واکنش به انعقاد قرارداد سوآپ بین ایران و ونزوئلا بود این کشور اعلام کرد: که به اعمال تحریم‌های علیه این دو کشور ادامه می‌دهیم. البته قیمت دلار  با وجود این خبرها تمایل جدی برای عبور از مرز 27 هزار و 800 تومان از خود نشان نداد 

درباره این رفتار دو احتمال وجود دارد، یا عرضه بالا و اخبار برجامی اثر یکدیگر را خنثی کرده‌اند، یا اینکه قدرت تاثیرگذاری هر دو بر بازار از دست رفته و بازار نسبت به این متغیرها تا حدی بی‌تفاوت شده است. در شرایط کنونی و در مورد عرضه اگر بانک مرکزی بخواهد دوباره ابزار عرضه دلار را قدرت‌مند کند باید انتظارات نسبت به عرضه را تغییر دهد و این مسئله می‌تواند با جهش نرخ دلار همراه باشد.

قیمت سکه مرز حساس را از دست داد

قیمت سکه امامی در روز تعطیلی بازار طلای جهانی نسبت به روز گذشته کاهش یافت و زیر مرز حساس 11 میلیون و 800 هزار تومان قرار گرفت. قیمت سکه در شروع معاملات امروز 11 میلیون و 750 هزار تومان بود. با احتساب قیمت 27 هزار و 580 تومان برای دلار و قیمت 1750 دلار برای طلا، اندازه حباب قیمتی سکه 3.4 درصد به دست می‌آمد که به طرز دراماتیکی بزرگ یا کوچک نبود. فردا نخستین روز کاری هفته برای طلای جهانی است و اگر قیمت طلا بتواند افت انتهای هفته گذشته را جبران کند و بر مدار صعود قرار گیرد، می‌تواند به قیمت سکه کمک کند که دوباره بالای مرز حساس قرار گیرد.

بازار ارز دو

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار معاملات امروز را با رشد محدود نسبت به عصر روز گذشته شروع کرد. قیمت سکه امامی مرز حساس را از دست داد. قیمت درهم زیر مرز 7 هزار و 600 تومان نوسان می‌کند. احتمالا قدرت اخبار برجامی و عرضه دلار برای تاثیرگذاری بر قیمت دلار رفته رفته کاهش می‌یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید