کوچ سرمایه از بازار طلا به بورس

چرا قیمت دینار عراق در ایران دو برابر شده است؟

کدخبر: ۵۷۲۰۱۶
معامله‌گران می‌گویند با این وضعیت مالیات بر عایدی سرمایه، احتمالا پول‌ها سمت بورس می‌رود و حسابی بر سر سکه و ارز می‌زنند.
چرا قیمت دینار عراق در ایران دو برابر شده است؟

به گزارش اقتصادنیوز، در بازار ارز روز گذشته، قیمت دلار هرات در 53 هزار و 900 تومان شروع به کار کرد و با کاهش به 53 هزار و 200 تومان رسید.

کاهش قیمت دلار تهران و سکه

دلار تهران هم در نیمه اول بازار در برابر افت قیمت مقاومت داشت اما بعد از کاهش سکه و از دست رفتن 33 میلیون و 550 هزار تومان سکه، که مقاومت یک ماهه آن بود و الان تبدیل به حمایت شده، دلار تهران هم کاهشی شد و در نیمه اول کانال 53 هزار بسته شد.

دلار هرات کم زور شد

صبح شنبه معامله‌گران می‌گفتند اگر هرات روی 54 هزار و 100 تومان برود و تثبیت ساعتی دهد به سمت مقاومت 54 هزار و 800 تومان حرکت می‌کند، اما هرات با از دست دادن 53 هزار و 800 تومان به سمت کف 53 هزار تومان حرکت کرد و در این موج کاهش حمایت 52 هزار و 800 تومان را سر راه دارد.

معامله‌گران معتقدند که هرات زور ندارد و سایه فروشنده‌های سنگین روی بازار است و نمی‌گذارد نرخ بالا برود.

یکسری‌ها هم کاهش شنبه را به تزریق درهم مرتبط می‌دانستند و نظر آن‌ها این بود که درهم کانال 15 هزار را از دست داده و به مرز حمایت 14800 تومان رسیده و این نشانه تزریق است.

بازار دلار رنج شد زیرا...

یکسری‌ها هم با توجه به خبر ثبت‌نام خودرو از 20 اردیبهشت، معتقدند که این مسئله معاملات را بی‌رمق کرده و بخاطر همین بازار رنج است. آن‌ها معتقدند فرمول بازار ساده شده است، صبر می‌کنیم پایینتر بیاید، بخریم و بالا سیو کنیم.

تزریق خبرهای سیاسی به بازار ارز

در بازار شنبه خبرهای زیادی بود که یکسری خبرهای سیاسی بین‌المللی به بازار تزریق شد، یکسری فیک بودند یکسری نه. اما بازار اینطور بود که دیگر چه تایید و چه فیک، این موضوعیست که چندین سال در دستور کار قرار دارد و مهم به نتیجه رسیدن و اقدامات عملی است.

پیامک هشدار به طلافروشان/هجوم به بورس

اما از خبرهای سیاسی که بگذریم یکسری خبر دیگر از داخل داشتیم که برای بازار مهم بود. اولین خبر ارسال پیامک هشدار قوه‌قضاییه به طلافروشان بود که در آن نسبت به الزام ثبت معاملات انواع طلا در سامانه جامع تجارت تاکید کرده بود.

معامله‌گران می‌گویند با این وضعیت مالیات بر عایدی سرمایه، احتمالا پول‌ها سمت بورس می‌رود و حسابی بر سر سکه و ارز می‌زنند.

EmJV7zmKgg7K

پس لرزه محکومیت سیف و عراقچی در بازار ارز

یک خبر هم درمورد نحوه تسویه اوراق سلف سکه مرکزی که با تحویل سکه فیزیکی می‌تواند در کاهش نرخ تاثیرگذار باشد. اما مهمترین خبر جریمه سیف و عراقچی به دلیل مداخله ارزی در بازار فردایی بود که تحلیل معامله‌گران از این خبر این بود که کل نرخ‌های تلگرامی هرات و تهران دست بانک مرکزی است و خود بازارساز نرخ را جابجا می‌کند. 

دینار عراق دو برابر شد

 یک خبر هم صبح شنبه به بازار مخابره شد که تکراری بود اما معامله‌گران از یک زاویه دیگر به این خبر نگاه کردند؛ بانک مرکزی عراق اجازه انتقال دلار به ایران را ندارد. خبر این بود و معامله‌گران با زیر ذره‌بین بردن نرخ دینار عراق از محرم سال 1401، می‌گویند که این ارز در کمتر از یکسال نسبت به پول ایران دو برابر شده است. یعنی از حوالی 19 هزار تومان به 39 هزار تومن رسیده است.

دو دلیل برای این اتفاق عنوان می‌شد. یک اینکه ریال ایران در برابر دلار و ارزها ضعیف شده است و مورد دوم را معامله‌گران به دلیل تقویت دینار عراق در برابر دلار می‌دانستند. آن‌ها می‌گویند از زمانیکه نظارت آمریکا در برابر بانک‌ها و صرافی‌های عراقی در قبال ایران زیاد شده این اتفاق افتاده است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید