گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار ارز تهران،

بازار دلار سردرگم شد/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۳ مهر ۱۴۰۲

کدخبر: ۶۰۰۱۰۰
اقتصادنیوز: بازار ارز تهران روز یکشنبه تعطیل رسمی بود؛ اما قیمت دلار در معاملات پشت خطی اندکی رشد کرد. در شرایط کنونی فعالان بازار روند حرکتی قیمت دلار در سومین روز مهر را چگونه پیش‌بینی کرده‌اند؟  
بازار دلار سردرگم شد/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۳ مهر ۱۴۰۲

 به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در اولین روز پاییز ۱۴۰۲ کم نوسان بود. قیمت دلار روز شنبه در حدود ۴۹ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید. با این‌حال در معاملات پشت خطی روز یکشنبه نرخ دلار اندکی نوسان صعودی را ثبت کرد و در حول‌وحوش ۴۹ هزار و ۳۸۰ تومان معامله شد.

 رشد نسبی اسکناس آمریکایی در پشت خط یکشنبه در حالی اتفاق افتاد که بازار شایعه هم داغ شده بود و جناح کاهشی قیمت دلار سعی داشتند با برجسته‌ کردن یک توییت منتسب به علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران روند حرکتی قیمت دلار را نزولی پیش‌بینی کنند؛ توییتی در موضوع ازسرگیری مذاکرات احیای برجام از طریق گفتگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا. با این‌حال، با واکنش وزارت امور خارجه ایران به این توییت جعلی، این موضوع رنگ باخت.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند سیگنال‌های ضد و نقیض اخبار مربوط به ارزهای بلوکه شده، موجب سردرگمی عده‌ای از بازیگران ارزی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت دلار نه توان کافی برای صعود داشته و نه از سوی دیگر به‌صورت معناداری عقب‌نشینی کرده است. به عقیده برخی از فعالان بازار، یکی از دلایلی که موجب رشد اندک دلار در روز گذشته شد هم احتمالاً همین موضوع بوده است.

پول‌های بلوکه شده ایران به قطر منتقل شده است. در حالی‌که پیش‌ از این گفته شده بود بخشی از منابع آزاد شده صرف سرمایه‌گذاری خواهد شد و ایران می‌تواند این منابع را به هر نحوی که مایل است هزینه کند، رابرت مک گورک، هماهنگ‌ کننده شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرده است که پول‌های ایران در قطر فقط برای خرید یک دسته محدود از کالاهای بشردوستانه مانند غذا دارو و محصولات کشاورزی استفاده خواهد شد و هیچ سرمایه‌ای وارد ایران نخواهد شد. این اظهارنظرها نشان می‌دهد که پرونده پول‌های کره به طور کامل بسته نشده است.

 برخی معامله‌گران معتقدند قیمت دلار در مهرماه به دلیل خبر حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران باید یک نوسان داشته باشد. این دسته تصور می‌کنند اگر قیمت دلار بخواهد آن را پیش‌خور کند طی چند روز آینده باید نوسان را شروع کند. اما کاهشی‌ها معتقدند دست بازارساز پر است و اجازه نوسان بلند در بازار را نمی‌دهد.

 البته معامله‌گران فنی معتقدند قیمت دلار از پایین حمایت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان را پیش رو دارد و در صورت از دست‌ رفتن این مرز توان‌ کاهش تا ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان را دارد. اما اگر حمایت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار حفظ شود قیمت دلار برای شکستن مقاومت ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان تلاش خواهد کرد. مقاومت میانی قیمت دلار ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید