گزارش «اقتصادنیوز» از حال و هوای بازار ارز و سکه تهران،

بوی باروت طوفان الاقصی در بازار دلار / سکه به مرز 30 میلیون تومان رسید

کدخبر: ۶۰۲۸۲۲
اقتصادنیوز: به دنبال تشدید درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، قیمت دلار و سکه در تهران جهش قابل توجهی را ثبت کردند.
بوی باروت طوفان الاقصی در بازار دلار / سکه به مرز 30 میلیون تومان رسید

 به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در یکی دو روز اخیر حکایت از آن دارد که قیمت دلار روز گذشته سقف مقاومت ۳ماهه خود را شکسته و در کانال ۵۰ هزارتومانی معامله شد.

شکست سقف مقاومت دلار 

 درحالی‌که از ۱۷ تیرماه نرخ دلار در بازار غیررسمی زیر سقف ۵۰ هزارتومانی معامله می‌شد، در بازار روز شنبه روند افزایشی جدیدی در نرخ این ارز آغاز شد و اسکناس آمریکایی تا مرز ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفت.

 این پایان ماجرا نبود و در معاملات پشت خطی شنبه‌شب هم فشار خریداران قابل‌مشاهده بود. دلار در پشت خط دیشب تا مرز ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان پیشروی کرد. همین امر باعث شده بود که بازیگران ارزی با تصور اینکه امروز یکشنبه ۱۶ مهرماه نرخ دلار صعودی خواهد شد روانه بازار شوند.

 طبق ادعای معامله‌گران امروز شیب صعودی قیمت دلار تندتر از روز قبل بود اسکناس آمریکایی توانست خاکریز ۵۲ هزار تومان را هم فتح کند و تا نزدیک پله‌های میانی این کانال رشد کرد. این قیمت درواقع بالاترین قیمت دلار از اوایل خردادماه سال جاری تاکنون بوده است. تکنیکالیست‌ها می‌گویند در حال حاضر مرز مقاومتی ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان مرز مقاومتی مهمی است که بازار به آن توجه دارد.

فاصله چشمگیر نرخ برابری درهم به دلار

 در کنار بازار دلار، قیمت درهم نیز که روز گذشته مرز مقاومتی مهمی را شکسته بود امروز با افزایش تقاضا روبرو شد و نه‌تنها وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد؛ بلکه به ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان هم رسید. در واقع در حال حاضر نرخ برابری درهم به دلار در کانال ۵۳ هزار تومان قرار دارد و همین فاصله یک هزارتومانی هم سطح انتظارات را صعودی کرده است.

جهش دلار در بازار هرات 

 در هرات هم بازار دلار از روز گذشته به دلیل زلزله شدیدی که در افغانستان رخ‌داده تعطیل است؛ اما دلار فردایی در این بازار جهش قابل‌توجهی را ثبت کرده ویکی از سیگنال‌های صعودی به تهران هم می‌تواند همین عامل باشد قیمت دلار فردایی در هرات امروز با ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان شروع به کار کرد و در نیمه ظهر در حدود ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

 اما چه اتفاقی افتاد که دلار از منطقه امن خارج شد؟

 تحلیلگران سیاسی و اقتصادی یکی از دلایل اصلی صعود هیجانی قیمت‌ها را ناشی از جنگ بین حماس و اسرائیل می‌دانند. به باور این دسته بوی باروت در بازار فردوسی پیچیده و همین امر باعث شده سطح تقاضا در بازار افزایشی شود. برخی از معامله‌گران می‌گویند با جهش یکباره قیمت دلار احتمال اصلاح‌شدن آن نیز دور از انتظار نیست معامله‌گران می‌گویند با توقف حملات میان طرفین احتمالاً روند صعودی قیمت دلار هم متوقف می‌شود.

رشد 2 میلیون تومانی سکه در یک روز 

 امروز هم‌زمان با رشد قیمت دلار، بازار طلا و سکه هم شاهد یکه‌تازی قیمت طلا و قیمت سکه امامی بود. قیمت طلا ۱۸ عیار امروز تا ۲ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت؛ اما در زمان‌نگارش این گزارش در حدود ۲ میلیون و ۳۹۹ هزا رو ۴۰۰ تومان به فروش رسید که نسبت به دیروز ۹۵ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد.

 از سوی طبق اعلام سایت اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران، قیمت سکه امامی امروز به ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید؛ اما در نیمه ظهر امروز بر روی ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار گرفت. این در حالی است که روز شنبه قیمت هر قطعه سکه امامی در حول‌وحوش ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید