آتش زیر خاکستر منابع بلوکه شده ایران؛

قیمت دلار از سکه جا ماند/ قیمت سکه در کمین کانال 29 میلیون؟

کدخبر: ۶۰۳۶۰۷
اقتصادنیوز: در بازار امروز پنجشنبه ۲۰ مهرماه، قیمت سکه امامی با کمک طلای جهانی آرایش صعودی به خود گرفت. با این‌حال بازار دلار همچنان متأثر از تزریق ارز و کاهش نرخ حواله درهم به مسیر نزولی خود ادامه داد.
قیمت دلار از سکه جا ماند/ قیمت سکه در کمین کانال 29 میلیون؟

  به گزارش اقتصادنیوز، بازار سکه امروز پنجشنبه ۲۰ مهرماه شاهد پیشروی قیمت سکه امامی بود. فلز گران‌بهای داخلی که در دو روز گذشته مسیر نزول را دنبال کرده بود، در آخرین روز معاملات نقدی هفته، آرایش صعودی به خود گرفت و بخش کوچکی از ریزش روز گذشته را جبران کرد. قیمت سکه دیروز با کاهش ۶۰۰ هزارتومانی از مرز ۲۹ میلیون تومان تا مرز حمایتی ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پایین آمد.

 اما، امروز در این مرز مورد حمایت خریداران قرار گرفت و به سمت مرز مقاومتی ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خیز برداشت. به‌عبارت‌دیگر قیمت سکه امروز ۴۰۰ هزار تومان گران‌تر از روز قبل به فروش رسید. پیش‌کسوت‌های بازار معتقدند اگر سکه مرز مقاومتی یاد شده را حفظ کند، در مرحله بعد برای فتح کانال ۲۹ میلیون تومان تلاش خواهد کرد.

 حال سؤال این است که چه اتفاقی افتاد که فشار خریداران زیاد شد و قیمت سکه رشد معناداری را ثبت کرد؟

 تحلیلگران اقتصادی می‌گویند یکی از دلایل این اتفاق ناشی از افزایش قیمت طلا بوده است. قیمت اونس طلا که روز گذشته در مرز حمایتی ۱۸۷۳ دلار بسته شده بود؛ امروز تا مرز مقاومتی ۱۸۸۴ دلار بالا رفت. این قیمت در مقایسه با روز قبل رشد تقریباً ۱۰ دلاری را نشان می‌دهد.

 امروز اگرچه نرخ سکه رشد کرد اما قیمت دلار مانند روز قبل نزولی بود. معامله‌گران می‌گفتند که مسیر دلار و سکه امروز از هم جدا شد. اسکناس آمریکایی در تهران روز گذشته تا ۵۱ هزا رو ۴۰۰ تومان پایین آمد و در بازار امروز در حول‌وحوش ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید. البته نرخ دلار در معاملات پشت خطی در حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

 بازار ارز هرات هم همچنان به دلیل زلزله تعطیل است و حتی کانال‌های نرخ‌دهی هرات که در روزهای قبل فقط قیمت فردایی می‌دادند هیچ نرخی نزدند. در شرایطی که هرات با زمین‌لرزه دست و پنجه نرم می‌کند؛ نرخ حواله درهم به لیدر بازار دلار فردوسی شده است. به عقیده این دسته از معامله‌گران، بازارساز باعرضه درهم قیمت دلار را پایین کشید و کنترل کرد. نرخ حواله درهم دیروز مرز ۱۴ هزا رو ۲۰۰ تومان را دست داد و امروز تا کف کانال ۱۴ هزار تومان پایین آمد. تکنیکالیست‌ها می‌گویند اگر این روند ادامه یابد، ایستگاه بعدی درهم می‌تواند محدوده حمایتی ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان باشد.

نکته دیگر اینکه یک خبر در بازار پنجشنبه دست‌به‌دست می‌شد و آن هم در مورد پول‌های بلوکه شده ایران بود. درحالی‌که ایران و آمریکا پس از سال‌ها مذاکرات حول این موضوع به‌تازگی به یک توافق دسته یافته‌اند، بلومبرگ روز گذشته در خبری مدعی شد که مقامات کاخ سفید در طرحی به بررسی امکان مسدودسازی دوباره ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی حاصل از فروش نفت ایران - که به‌عنوان بخشی از توافق تبادل زندانیان، آزاد شده و به بانک قطری واریز شده بود- می‌پردازد. به نظر می‌رسد ماجرای منابع بلوکه شده ایران تمامی ندارد و مانند آتش زیر خاکستری است که حال با داغ‌شدن جنگ اسرائیل و غزه بار دیگر شعله‌ور شده است.

 اما چه اتفاقی افتاد که ماه‌عسل این توافق سریع تمام شد و سیگنال‌های منفی دوباره ازسرگرفته شد؟ همان‌طور که گفته شد با شروع جنگ یاد شده، انگشت اتهام کشورهای غربی به سمت ایران دراز شد. برخی‌ها مدعی بودند که جمهوری اسلامی در این درگیری‌ها نقش داشته است. با این‌ حال این موضوع بارها از سوی مقامات ایران، آمریکا و.... رد شده است.

 با این‌ حال از آن زمان به بعد برخی از جمهوری‌خواهان برای زدن رقیب دموکرات خود موضوع را دوباره برجسته کردند. آن‌ها ادعا می‌کردند که پول‌هایی که دولت آمریکا در توافق اخیر خودش با ایران به قطر منتقل کرده برای تجهیز و تقویت گروه‌های محور مقاومت. هزینه شده است؛ موضعی که در روزهای اخیر بارها از سوی مقامات ایران تکذیب شد.

تیتر یک
کارگزاری مفید