گزارش «اقتصادنیوز» از حال و هوای بازار سکه تهران؛

۲ شوک هسته‌ای به بازار دلار ایران/ قیمت طلا و سکه به پرواز در آمد

کدخبر: ۶۰۴۵۰۶
اقتصادنیوز: در بازار امروز سه شنبه ۲۵ مهر، سیگنال های منفی هسته ای باعث شد قیمت دلار، سکه و طلا آرایش صعودی به خود بگیرد.
 ۲ شوک هسته‌ای به بازار دلار ایران/ قیمت طلا و سکه به پرواز در آمد

  به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران امروز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه دونیمه متفاوت را تجربه کرد. یک‌نیمه دفاعی و یک‌نیمه هجومی.

نیمه دفاعی در بازار دلار

 قیمت دلار صبح امروز با ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان روانه بازار شد و تا نیمه ظهر با نوسان تقریباً ۵۰ تومانی به ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. معامله‌گران می‌گفتند این مرز برای قیمت دلار بسیار مهم است و درصورتی‌که از دست برود احتمال عقب‌نشینی تا پله هشتم کانال ۴۹ هزار تومان وجود دارد. از سوی دیگر نرخ حواله درهم نیز به مرز حساس ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان نزدیک شده بود و همین امر بر احتمال ریزش نرخ دلار دامن زد. بااین‌حال، معامله‌گران از اسکناس آمریکایی در کف ۵۰ هزار تومان حمایت با به عبارتی دفاع کردند و مانع از عقب‌نشینی آن شدند. هر چند برخی از رسانه‌ها از جمله تسنیم صبح امروز اعلام کرد که دلار به مرز ۴۹ هزار تومان برگشته است. ادعایی که سوژه برخی از معامله‌گران شده بود.

نیمه هجومی در بازار دلار

 اما در نیمه دوم معاملات نقدی امروز، ورق در بازار دلار و درهم برگشت و جناح افزایشی بازار قدرت را به دست گرفت. قیمت دلار عصر امروز با رشد تقریباً ۷۰۰ تومانی به پله آخر کانال ۵۰ هزار تومان رسید و برخی خبرها نیز از لمس کانال 51 هزار تومان هم حکایت دارد. نرخ حواله درهم نیز بار دیگر به مرز ۱۴ هزار تومان نزدیک شد.

اما چه اتفاقی افتاد که سطح تقاضا دوباره افزایشی شد؟

 تحلیلگران سیاسی و اقتصادی دراین‌رابطه چند دلیل مهم را مطرح می‌کنند. همان‌طور که در پیش‌بینی قیمت دلار گفته شد در کنار جنگ غزه و اسرائیل، امروز شمارش معکوس در بازار دلار به صدا درآمد.

شمارش معکوس در بازار دلار / پیش بینی قیمت دلار امروز 25 مهر

دو سیگنال هسته ای به بازار ارز ایران

 درحالی‌که کمتر از ۲۴ ساعت به زمان اجرایی‌شدن بند غروب برجام - اصطلاحی که به قطعنامه ۲۲۳۱ معروف است - باقی‌مانده است. اتحادیه اروپا امروز رسماً بار دیگر آب پاکی را بر دست ایران ریخت. شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران در زمینه تسلیحاتی و موشکی که در تاریخ ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسد را همچنان حفظ می‌کند.

 این بندها از همان ابتدا منتقدانی داشت و یکی از بهانه‌های خروج دولت آمریکا از برجام که ترامپ به آن استناد می‌کرد نیز بوده است. بر اساس این قطعنامه قرار است تعدادی از محدودیت‌های ایران از جمله تحریم‌های موشکی ایران در تاریخ ۲۶ مهرماه سال جاری طبق متن توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ منقضی شود. همین خبر باعث شد تقاضای احتیاطی معامله‌گران برای خرید دلار بیشتر شود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد دومین عاملی که موجب شد قیمت دلار صعودی شود، سیگنال‌های منفی بود که از کنگره آمریکا به بازار فردوسی مخابره شد و همین امر شامه دلار را تیز کرد. آن طور که در خبرها آمده بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در نامه مشترکی به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از او خواستند کمک‌های امنیتی به اسرائیل را افزایش داده و ایران را به دلیل «تأمین مالی حماس» از طریق اعمال تحریم‌ها علیه آن و تلاش برای پایان‌دادن به صادرات نفت ایران پاسخگو کنند. آنها رسماً اعلام کرده‌اند که فوراً، مکانیسم ماشه (بازگردانی یک‌باره تمامی تحریم‌ها علیه ایران) را در شورای امنیت سازمان ملل فعال شود.

سهمیه بندی ارز تجارت و صنعت

 از طرفی هم سهمیه‌بندی ناگهانی ارز تجارت و صنعت موردتوجه تحلیلگران اقتصادی قرار گرفته است. محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران گفته ارز تجارت و صنعت سهمیه‌بندی شده است. فعالان اقتصادی می‌گویند علاوه بر اینکه این تصمیم بدون اطلاع قبلی و آن هم در ماه هفتم سال اتخاذ شده است، میزان ارز سهمیه‌بندی نه جوابگوی نیاز تجارت است و نه صنعت.

 از سوی دیگر فعالان و تولیدکنندگان حوزه شیرخشک می‌گویند، وزارت بهداشت از تخصیص ارز برای تأمین مواد اولیه به این شرکت‌ها خودداری کرده و در مقابل اقدام به واردات ۳۰ میلیون قوطی با شش برابر قیمت تمام‌شده داخلی کرده است. برخی از فعالان اقتصادی می‌گویند با اینکه بانک مرکزی، تولیدکنندگان را ملزم کرده که ارز خود را از بازار آزاد تأمین نکنند بااین‌حال به نظر می‌رسد این اتفاق هم تا حدودی بازار آزاد را تحت‌تأثیر قرار دهد.

قیمت طلا و سکه صعودی شد

فارغ از بازار دلار و درهم، قیمت طلای جهانی هم امروز با ۱۹۱۹ دلار باز شد و تا ۱۹۳۰ دلار بالا رفت؛ اما عصر امروز در حدود ۱۹۲۵ دلار به فروش رسید. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار امروز تا ۲ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۲۰۰ تومان گران شد؛ اما در واپسین ساعات معاملات بر روی ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت که نسبت به‌روز گذشته رشد ۴۶ هزارتومانی را نشان می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم‌زمان با رشد قیمت دلار و طلای جهانی و سیگنال‌های منفی سیاسی، خریداران بار دیگر وارد بازار سکه شدند و قیمت سکه امامی امروز با افزایش ۴۰۰ هزارتومانی به ۲۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده است. در حال حاضر برخی از تکنیکالیست ها باور دارند سکه به کندل فول بادی صعودی رسیده است و اگر تا آخر وقت معاملاتی قیمت کاهش پیدا نکند و کندل همین شکلی باقی بماند این امر احتمالا به معنای شروع روند صعودی پرقدرت در  بازار سکه  است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید