حال و هوای بازار ارز و طلا به روایت «اقتصادنیوز»؛

ورق در بازار طلا و سکه برگشت/ دلار هرات یک کانال سقوط کرد!

کدخبر: ۶۱۴۱۲۹
اقتصادنیوز: قیمت دلار هرات امروز سه شنبه 14 آذر ماه به کانال 49 هزار تومان برگشت و قیمت طلا و سکه هم سقوط کردند.
ورق در بازار طلا و سکه برگشت/ دلار هرات یک کانال سقوط کرد!

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هسته مرکزی بازار طلا و سکه امروز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه حکایت از عقب‌نشینی قیمت دو فلز زردرنگ دارد. آن طور که شواهد نشان می‌دهد قیمت طلای جهانی که روز گذشته رکورد زد و به بالای ۲۱۴۰ دلار رسیده بود، در انتهای معاملات دیروز سقوط کرد و در بازار امروز با ۲۰۱۲ دلار معامله شد. این قیمت در واقع نسبت به قیمت بسته شده روز گذشته تقریباً ۱۸ دلار پایین‌تر بود و در مقایسه با سقف تاریخی خود ۱۳۳ دلار ریزش را نشان می‌دهد.

هم‌زمان با افزایش قیمت اونس طلا، بازار خرید طلا ۱۸ عیار و سکه امامی هم داغ شده بود؛ اما با اصلاح قیمت طلای جهانی، جو هیجانی در بازار داخلی ایران کم‌رنگ شد و بر همین اساس، قیمت طلا ۱۸ عیار امروز نسبت به دیروز ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان ریزش کرد و بر روی ۲ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت. قیمت سکه امامی هم که دیروز با ۲۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود امروز تا ۲۹ میلیون و 250 هزار تومان پایین آمد.

همچنین در بازار ارز تهران، قیمت دلار امروز نسبت به‌روز قبل اندکی نزولی شد. اسکناس آمریکایی که در معاملات نقدی عصر دیروز در حدود ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان بسته شده بود؛ در بازار پشت خطی دوشنبه‌شب استارت عقب‌نشینی را زد و بر روی ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان قرار گرفت. این پایان ماجرا نبود و شیب کاهشی قیمت دلار در بازار نقدی امروز بیشتر شد و دلار با ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومانی راهی بازار شد و در نیمه ظهر با ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. البته در نیمه دوم معاملات نقدی قیمت دلار در حدود ۵۰ هزار و ۳۰۰ تا 50 هزار و ۵۵۰ تومان نرخ‌گذاری شد .

در هرات هم قیمت دلار با ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان بازگشایی شد و ظهر به ۵۰ هزار و ۵۰ تومان رسید. این قیمت نسبت به معاملات پشت خطی ۱۷۰ تومان پایین‌تر بود. بااین‌حال دلار هرات نتوانست در مرز ۵۰ هزار تومان را حفظ کند و در نهایت به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت. طبق ادعای معامله‌گران نرخ دلار در واپسین ساعات فعالیت کاری هرات با ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان بسته شد. از سوی دیگر، بازار درهم امارات نیز که چند روزی به دلیل روز ملی تعطیل بود امروز با ۱۳ هزار و ۸۳۰ تومان مبادله شد.

در بازار رسمی ارز هم قیمت دلار امروز، سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش ۹۰ تومانی نسبت به‌روز گذشته در سطح ۴۲ هزار و ۲۵۷ تومان قرار گرفته که بالاترین قیمت طی پنج ماه اخیر بوده است. همچنین قیمت یورو نیز امروز بر خلاف دلار با کاهش ۱۳۷ تومانی نسبت به‌روز گذشته معادل ۴۵ هزار و ۷۳۳ تومان اعلام شده است. در همین راستا قیمت درهم امارات نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۰۶ تومان بر تابلو درج شده که نسبت به‌روز کاری گذشته افزایش ۲۴ تومانی داشته است. نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب ۳۸ هزار و ۴۱۶ تومان، ۴۱ هزار و ۵۷۵ تومان و ۱۰ هزار و ۴۶۰ تومان است. 

تمام این اتفاقات در حالی است که صبح امروز سید ابراهیم رئیسی به همراه برخی از اعضای کابینه خود  برای تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به مجلس رفته بود و  سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در آخرین اظهارات خود در رابطه‌ با کنترل تورم و نقدینگی گفت که اقدامات خوبی در کنترل نقدینگی و کاهش ناترازی بانک‌ها صورت‌گرفته که منجر به کاهش تورم شده و امیدواریم تا پایان سال همین ثبات قیمت‌ها را داشته باشیم.

در همین راستا عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی نوشت:آقای رئیسی گفته اند؛ تلاش شده با بودجه ۱۴۰۳، بسیاری از ناترازی‌ها، تراز بشود!بودجه‌ای که خودش در معرض ناترازی است، چگونه قرار است بطور جهادی ناترازی‌های چند صد همتی سیستم بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و بدهی دولت و شرکت‌های دولتی را تراز کند؟!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید