گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلا و سکه؛

طوفان در بازار سکه/ نبض طلا تند شد/ قیمت دلار دوباره میخکوب شد!

کدخبر: ۶۱۹۶۱۴
اقتصادنیوز: سکه بازان امروز با افزایش قیمت طلای جهانی سورپرایز شدند. قیمت دلار هم مانند روزهای گذشته نوسان قابل توجهی را ثبت نکرد.
طوفان در بازار سکه/ نبض طلا تند شد/ قیمت دلار دوباره میخکوب شد!

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارز تهران این روز ها به ساحل آرامشی برای دلار آمریکا تبدیل شده و اسکناس آمریکایی در آن به استراحت می پردازد.آنطور که شواهد نشان می دهد بازار امروز سه شنبه ۱۲ دی ماه مانند روز های گذشته شاهد نوسان  دلار در نیمه اول کانال ۵۰ هزار تومان بود. نرخ دلار امروز در تهران در حول و حوش ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید.

به عبارت دیگر، بازار ساز با سیاست های ارزی وافزایش ذخایر ارزی کشور  توانسته  بیش از یک ماه قیمت دلار  را در سنگر ۵۰ هزار تومان حفظ کند و جناح افزایشی و کاهشی بر سر این مرز به توافق رسیده اند.از سوی دیگر عده ای از معامله گران دلیل اصلی کم رونق شدن روند معاملات دلار را ناشی از نبود سیگنال ها و اخبار منفی قوی می دانند.

در کنار تهران،  بازارهای همسایه هم جانی برای صعود ندارند و همین امر موجب شده  روند حرکتی دلار در تهران شل شود. قیمت دلار در هرات که روز گذشته با ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان بسته شده بود امروز با ۵۰ هزار و ۱۲۰ تومان بازگشایی شد و در نیمه دوم روز برروی ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. از سوی دیگر، نرخ حواله درهم در بازار امروز مرز مهم ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست داد و اندکی پایین تر از این محدوده یعنی ۱۳ هزار و ۷۹۰ تومان قرار گرفت. 

در بازار امروز خبر ممنوعیت خرید و فروش ارز در بازار آزاد عراق دوباره  داغ شده بود. روز گذشته جهانبخش سنجابی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در این باره گفته بود  عراق ۵ کشور را به‌عنوان مقصد نقل و انتقال پول ممنوع کرده که ایران نیز یکی این کشورها است.

طبق اظهارات  دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق صرافی‌ها یا شبکه بانکی عراق اگر به این ۵ کشور پول انتقال دهند، دیگر ارز به آنها اختصاص داده نمی‌شود و در نتیجه صرافی‌ها و شعب بانکی برای انتقال پول به ایران باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند که اختلاف نرخ آنها حدود ۲۰ درصد است.

بر این اساس هزینه واردات برای واردکنندگان عراقی ۲۰ درصد بیشتر خواهد بود و صادرکنندگان ایرانی نیز با فروش کالای خود به دینار، ۲۰ درصد از ارزش محموله صادراتی آنها کاسته می‌شود که تهدیدی پیشِ‌روی تجارت دو کشور است.

بررسی ها نشان می دهد که پیش از این وزارت خزانه‌داری آمریکا بارها  انگشت اتهام را به سمت سیستم بانکی عراق گرفته بود  که زمینه انتقال غیرقانونی دلار را  فراهم کرده است. بنابراین سیاست جدید بانک مرکزی عراق در هماهنگی با مقام‌های ایالات متحده که بر درآمدهای نفتی این کشور نظارت دارند، تنظیم و به اجرا گذاشته شده است. 

برخی از فعالان اقتصادی معتقدند باتوجه‌به نقش و سهم عراق در جریان ارزی کشور (حواله و اسکناس)، انتظار می‌رود که سیاست‌های اعمالی بانک مرکزی عراق، بازار ارز ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد.

خبر مرتبط
منطقه خاکستری در بازار دلار / پیش بینی قیمت دلار امروز 12 دی

اقتصادنیوز: معامله گران معتقدند که بازار امروز اسکناس آمریکایی مانند دیروز در حول و حوش ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان نوسان خواهد کرد.

فارغ از بازار آزاد قیمت ها در بازار رسمی هم کنترل شده حرکت می کنند. قیمت دلار امروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کاهش جزیی تک تومانی در سطح 42 هزار و 931 تومان قرار گرفته است.همچنین قیمت یورو با افزایش 35 تومانی نسبت به روز گذشته معادل 47 هزار و 428 تومان اعلام شده است.در همین راستا قیمت درهم امارات نیز با رقم 11 هزار و 690 تومان بر تابلو درج شده که نسبت به روز کاری گذشته تغییری نداشته است.نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب 39 هزار و 168 تومان، 43 هزار و 270 تومان و 10 هزار و 665 تومان درج شده است.
در مورد بازار طلا و سکه هم امروز قیمت اونس طلا غوغا به پا کرد و موجب تحریک قیمت طلا ۱۸ عیار و قیمت سکه امامی شد. قیمت طلای جهانی امروز تا ۲۰۷۸ دلار بالا رفت و عصر در حدود ۲۰۶۶ دلار به فروش رسیداین در حالی است که دو روز قبل قیمت اونس طلا در حدود ۲۰۶۲ دلار بسته شده بود. 

علاوه بر بازار جهانی طلا ، قیمت طلا ۱۸ عیار امروز تا ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۷۰۰ تومان پیشروی کرد  و عصر در حدود ۲ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. همچنین امروز به دنبال افزایش قیمت طلای جهانی قیمت سکه در تهران ترمز برید  وبه ۳۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید .این در حالی که که روز قبل قیمت سکه امامی در حدود ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد بود. بررسی ها نشان می دهد آخرین باری که قیمت دلار در کانال ۳۰ میلیون تومان معامله شده  تقریبا اوایل آبان ماه  سال جاری بوده است. 

امروز برخی از معامله گران مدعی بودند که بیش از نیمی از بازار طلا به مناسب روز مادر بازگشایی شده است. در همین رابطه سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود درباره مالیات طلافروشان که در روزهای گذشته به تعطیلی برخی طلافروشی‌ها در سراسر کشور منجر شده بود توضیحاتی داد و بار دیگر تاکید کرد که هیچ مالیات و نرخ جدیدی برای طلافروشان و سایر اصناف وضع نشده‌است و امیدوارم این حواشی اخیر ناشی از بدفهمی باشد و غرض دیگری پشت کار نباشد.

خبر مرتبط
رشد قیمت سکه در بازار شبانه / پیش بینی قیمت سکه امروز 12 دی

اقتصادنیوز : قیمت سکه امامی در معاملات پشت خطی دوشنبه شب تا ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بالا رفت

تکنیکالیست ها می گویند که سکه به سقف کانال نزولی خودش نفوذ کرده و همین امر  موجب شده که بازار سکه طوفانی شود. همچنین اندیکاتور ایچی کومو  حدود ۲۴ روز بود که فلت و فشرده شده بود و حمایت‌های ایچی کومو تقریبا منطبق شده بود.‌در این حالت گفته می شود از نظر نموداری فنر در حال جمع شدن است و احتمال رشد بالاست. در چنین شرایطی احتمال رشد مثبت در سکه وجود دارد  تا فنر قیمتی و هیجان خرید تخلیه شود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید