گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار؛

جدایی طلا و سکه در بازار/آخرین قیمت دلار و تتر امروز اول بهمن ۱۴۰۲

کدخبر: ۶۲۳۶۴۴
اقتصادنیوز: در بازار امروز قیمت طلا در حالی نزولی شد که قیمت سکه مسیر افزایش را دنبال می کرد.در این گزارش آخرین قیمت دلار، درهم و تتر گردآوری شده است.
جدایی طلا و سکه در بازار/آخرین قیمت دلار و تتر امروز اول بهمن ۱۴۰۲

به گزارش اقتصادنیوز، در اولین روز بهمن ماه بازار شاهدکاهش قیمت طلا و  صعود سکه بود. طلای ۱۸ عیار امروز با افت تقریبا ۷ هزار ۲۰۰ تومان به ۲ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. قیمت سکه هم طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر تا سطح ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بالا رفت  اما در زمان تدوین این نگارش در حدود ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید که نسبت به روز قبل ۲۵۰ هزار تومان رشد کرده است. 

علاوه بر بازار طلا و سکه، قیمت دلار و درهم امروز صعودی بود.بنابر ادعای دسته ای از معامله گران قیمت دلار تهران در شروع بازار امروز با ۵۳ هزار و۸۰۰ تومان بازگشایی کرد و در عصر در حول و حوش ۵۳ هزارو ۹۰۰ تومان تا ۵۴ هزار و ۱۰۰ تومان نوسان داد. این در حالی است که روز قبل نرخ دلار در تهران در حدود ۵۳ هزار و ۶۰۰ تومان بسته شده بود. 

در بازار هرات هم نرخ دلار که دیروز با ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان به کار خود پایان داده بود امروز با رشد شارپی خود به ۵۳ هزار و ۵۸۰ تومان رسید اما در ادامه روز بر روی ۵۳ هزار و ۱۸۰ تومان قرار گرفت. این قیمت در مقایسه با آخرین دی ماه ماه ۳۸۰ تومان نوسان صعودی را نشان می دهد. همچنین قیمت درهم نیز امروز برخلاف روز قبل نوسان افزایشی را ثبت کرد.گفتی است که قیمت دلار هرات از اردیبهشت ماه نتوانسته  بالای مرز ۵۳ هزارو۲۰۰تومان تثبیت کامل دهد.

از سوی دیگر قیمت درهم روز شنبه تا ۱۳ هزار و ۷۳۰ تومان پایین‌آمد  و در اولین روز بهمن ماه تا ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان بالا رفت. فارغ از بازار ارز، قیمت تتر هم امروز در حول و حوش ۵۳ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد این در حایل است که دیروز قیمت تتر ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شده بود. 

بانک مرکزی امروز اعلام کرد عرضه ارز در سامانه نیما ۴ برابر تقاضا است و در معاملات امروز یکشنبه اول بهمن ماه ۱۴۰۲ سامانه نیما  در مجموع معادل ۳۰۵.۹ میلیون دلار حواله ارزی عرضه شد که برای ۲۲۹.۳  میلیون دلار ان تقاضایی وجود نداشت.

در معاملات روز گذشته نیز از مجموع ۴۱۶ میلیون دلار حواله عرضه شده معادل ۲۰۵ میلیون دلار معامله شد و ۲۱۱ میلیون دلار از حواله های عرضه شده بدون خریدار باقی ماند.

البته امروز یک خبر مهم در رابطه با موضوع FATF توجه بازیگران ارزی را به خود جلب کرده بود. آن طور که در رسانه ها آمده نام ایران از ذیل توصیه شماره هفت FATF حذف شده است. این بند در واقع در خصوص تحریم‌های هدفمند مرتبط با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی است که از کشورها می‌خواهد در راستای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامات بیان شده از قبیل توقیف وجوه و دارایی‌های اشخاص تعیین شده را بدون تأخیر اعمال کنند.اگر چه این سیگنال مثبت است اما برخی از معامه گران سعی داشتند این گونه جلوه دهند که ایران از لیست سیاه خارج شده  و تصور می کردند که مذاکرات به زودی آغاز خواهد شد اما  در این بند کارگروه اقدام مالی صرفا با حذف نام ایران فقط از توصیه شماره هفت موافقت کرده و از تصمیم قبلی خود عقب‌نشینی نکرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید