اعلام جزییات چهارمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله

کدخبر: ۶۲۵۳۶۱
اقتصادنیوز: چهارمین مرحله حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله فردا از ساعت ۱۲ آغاز شده و تا ساعت ۱۶ ادامه دارد.
اعلام جزییات چهارمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبنا، اولین حراج شمش طلا در مرکز مبادله در روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه امسال به صورت حضوری انجام شد که در مرحله اول ۱۰ شمش یک کیلویی با عیار ۹۹۵ توسط صادرکنندگان عرضه شد. دومین جلسه عرضه شمش در مرکز مبادله نیز به صورت حضوری در تاریخ ۴ بهمن ماه امسال برگزار شد که در این جلسه نیز ۳۷ کیلوگرم شمش با عیار ۹۹۵ عرضه شد که از این میزان ۵ شمش ۱ کیلویی معامله شد. 

سومین حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز یکشنبه ۸ بهمن ماه برگزار شد که در این جلسه ۱۱۲ شمش طلای با عیار ۹۹۵ عرضه شد که ۷۹ شمش طلای استاندارد مورد معامله قرار گرفت. 

105136_980

این عرضه‌ها به صورت هفتگی و متناوب انجام می‌شود و چهارمین مرحله عرضه نیز فردا (چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه) از ساعت ۱۲تا ۱۶ انجام خواهد شد.

در هر معامله خریداران که شامل فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر، تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر و خرده فروشان طلای آب شده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر می‌شوند، می‌توانند حداقل یک کیلوگرم و حداکثر سه کیلوگرم شمش طلا خریداری کنند.

بر اساس خریداران شمش طلا از مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در حراج حضوری شمش طلا به نشانی اینترنتی مرکز مبادله مراجعه کنند.

مدارک دریافتی مرکز مبادله ایران از متقاضی خرید شمش طلا نیز شامل «اصل نامه درخواست شرکت در حراج (منتشره در تارنمای رسمی www.ice.ir فرم شماره ۱۱ و ۱۲)»، «اصل کارت ملی»، «اصل پروانه کسب و اصل فیش بانکی واریز وجه الضمان»، «اصل گواهی امضا نزد دفاتر اسناد رسمی به نام مرکز مبادله ارز و طلای ایران» و «آخرین آگهی روزنامه رسمی ویژه اشخاص حقوقی» خواهد بود.

افزایش سقف خرید شمش طلا در مرکز مبادله

لازم به ذکر است که همزمان با افزایش گروه‌های دارای امکان خرید شمش طلا از مرکز مبادله ارز و طلای ایران و درخواست فروشندگان به‌منظور عرضه بیشتر، "شیوه نامه جدید" نحوه برگزاری حراج حضوری شمش طلای استاندارد ابلاغ شد.

براین اساس، علاوه بر «فروشندگان عمده شمش طلا»، «تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا» و «خرده فروشان طلای آبشده»، «بانک عامل با تایید بانک مرکزی» نیز می‌تواند متقاضی خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران باشد.

بدین صورت حراج حضوری به دو شیوه حراج خرد و حراج عمده صورت می‌گیرد. متقاضی خرید می‌تواند در حراج خرد حداقل یک و حداکثر پنج قطعه شمش طلای یک کیلوگرمی خرید کند.

متقاضی خرید در حراج عمده نیز مجاز به خرید حداقل یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد است؛ هر بسته شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران حاوی پنج قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار است.

گفتنی است، سقف خرید عمده در هر هفته تقویمی صرفا ۲۰ قطعه شمش طلای استاندارد است.پ

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به همراه واردات شمش باعث کاهش قیمت طلا و سکه در بازار می‌شود که طبق آخرین آماراعلام شده توسط گمرک در دی ماه امسال ۵.۴ تن شمش طلا به ارزش ۳۵۲ میلیون دلار وارد کشور شده است.

میزان واردات شمش طلا در دی ماه پارسال ۱۷۶ کیلوگرم و به ارزش ۹ میلیون دلار بود و در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۴.۵ تن شمش طلا به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده که ۲.۹۰ درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید