حواشی ارز مسافرتی تمامی ندارد/ از ورود بانک مرکزی تا واکنش ضرغامی+ فیلم

کدخبر: ۶۳۴۵۲۱
اقتصادنیوز: ارز مسافرتی که از تاریخ هفت اسفندماه 2 برابر شد، برخی را به انجام ترفندهایی برای دریافت این سهمیه دولتی واداشت که حواشی آن سوژه داغ این روزها شده است.
حواشی ارز مسافرتی تمامی ندارد/ از ورود بانک مرکزی تا واکنش ضرغامی+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، بانک مرکزی چهارم اسفندماه اعلام کرد با توجه به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای ارز مسافرتی، همچنین در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان، سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو افزایش می‌یابد و از تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود. 

بر اساس اعلام پیشین بانک مرکزی، مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور می شود، همچنین تحویل ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.

خبر مرتبط
واکنش ضرغامی به دوبرابر شدن ارز مسافرتی/ برخورد تنبیهی با متخلفان صورت می‌گیرد

اقتصادنیوز: وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره دوبرابر شدن ارز مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، تاکید کرد: ممکن است برخی این ارز را بگیرند، سفر نروند و در بازار آن را به قیمت آزاد بفروشند. اما اعلام شد برخورد بسیار جدی و تنبیهی با کسانی که این اقدام را انجام دهند، صورت می‌گیرد که این مسئله را کنترل می‌کند.

براساس گزارش تسنیم، «بعد از انتشار اخبار این مصوبه بانک مرکزی، در عین حال برخی مدعی شدند که افزایش سهمیه ارز مسافرتی از 500 یورو به 1000 یورو موجب شده تا برخی با خرید بلیط ارزان قیمت از گیت فرودگاه عبور کرده و سهمیه ارز مسافرتی را دریافت کنند ولی سوار هواپیما نشوند و با عودت بلیط و پرداخت هزینه کنسلی سود 20 میلیونی مابه‌التفاوت ارز مسافرتی و ازاد را به جیب بزنند.»

از جمله حواشی دیگر این ماجرا، اظهار نظر علی خضریان، نماینده مجلس در خصوص توقف ارز مسافرتی بود که توسط بانک مرکزی تکذیب شد. 

جریمه خریداران غیرواقعی ارز مسافری

در راستای ترفندهایی که برخی مسافران در زمینه خرید ارز مسافرتی به کار می بردند، بانک مرکزی روز گذشته واکنش نشان داد.

بر اساس گزارشی که ایرنا روز گذشته منتشر کرده است، «بانک مرکزی برای جلوگیری از این اقدام در نامه‌ای به فرودگاه‌های بین‌المللی کشور درخواست کرد تا اسامی افرادی که ارز مسافرتی را دریافت کرده؛ اما بلیت پرواز خود را کنسل کرده‌اند به این بانک اعلام شود. بر اساس شنیده‌ها بانک مرکزی قصد دارد ارز مسافرتی این افراد را پس گرفته و در صورت عدم عودت آن توسط این اشخاص، محدودیت‌های بانکی برای آنها اعمال کند.»

امروز نیز عزت الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه جلسه هیات دولت گفته است: «مصوبه دو برابر شدن ارز مسافرتی بدون اطلاع وزارت گردشگری بوده، منتهی سیاست های ارزی دولت ایجاب می کرد که برای کنترل قیمت ارز در مقطع تعطیلات نوروزی که معمولا درخواست مردم در این بازه زمانی زیاد می شود، این کار را انجام دهد.»

اما سوال باقی مانده این است که آیا فرایند دوبرابر ماندن ارز مسافرتی بعد از تعطیلات نوروز هم ادامه دارد یا فقط منوط به تعطیلات نوروز است؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید