1.6 درصد نیاز تهران به اتوبوس برآورده شد

کدخبر: ۳۹۰۹۱۱
اقتصادنیوز :‌ به گفته مدیران شهری تهران نیاز فوری به 6 هزار و 700 اتوبوس دارد ،‌فردا 110 اتوبوس وارد ناوگان فرسوده و پر نیاز اتوبوسرانی می شود .
 1.6 درصد نیاز تهران به اتوبوس برآورده شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری ، روزانه در تهران به‌طور میانگین بیش از یک‌ میلیون نفر برای تردد از اتوبوس استفاده می‌کنند و کاهش ظرفیت، قطعا مشکلاتی را برای مسافران و کاهش فاصله اجتماعی به‌همراه خواهد داشت؛ محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در این ارتباط می‌گوید: «هر آنچه مردم از کمبودها و نواقص درخصوص ناوگان اتوبوسرانی می‌گویند بحق است، اما شرکت واحد اتوبوسرانی، برای خدمت‌رسانی بهتر به مسافران نیازمند حمایت‌های دولت و شهرداری است که طی سال‌های اخیر تنها حمایت‌های شهرداری شامل حال اتوبوسرانی بوده است.» وضعیت کنونی ناوگان اتوبوسرانی تا جایی نیازمند حمایت‌های مالی است و با مشکلات بسیار روبه رو است که ترفع آرزو می‌کند: «امیدوارم روزی برسد که هیچ مسافری در ایستگاه منتظر اتوبوس نماند.» 

شهردار تهران و رئیس پارلمان شهری بارها از حمل‌ونقل عمومی با عبارت کالای اساسی یاد کرده‌اند که قطعا باید از حمایت دولت برخوردار شود. چرا دولت به وظیفه قانونی‌اش عمل نمی‌کند؟

اینکه چرا دولت به وظایف و تعهداتش عمل نمی‌کند را دولت و مجلس باید پاسخ دهند. نکته‌ای که اینجا می‌توانم بگویم این است که حمل‌ونقل عمومی موضوع حاکمیتی است که بخشی از هزینه‌ها و اعتبارات آن توسط دولت و بخشی هم توسط مدیریت شهری باید تأمین شود. حال اینکه چرا دولت به وظیفه قانونی‌اش عمل نمی‌کند، دولتمردان پاسخگو باشند، بهتر است.

آیا چنین رویکردی در سایر کشورها هم وجود دارد؟

در تمام کشورهای دنیا و حتی کشورهای توسعه‌یافته حمل‌ونقل عمومی موضوع حاکمیتی است و دولت‌های مرکز و محلی از آن حمایت کرده و برای توسعه و نوسازی ناوگان در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی بودجه تعیین می‌کنند.

در بودجه کشور هم قطعا سهمی به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده می‌شود.  منتقدان می‌گویند بخشی از مشکل عدم تخصیص به دلیل ضعف در پیگیری و دریافت اعتبارات لازم از سوی متولیان مجموعه حمل‌ونقل عمومی است، نظر شما چیست؟

باورم این است که متولیان مجموعه حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس برای دریافت اعتبارات و بودجه لازم در حد توان پیگیری می‌کنند و هیچ‌گاه در این موضوع کوتاه نمی‌آیند. به‌طور مثال می‌توان به پیگیری و دریافت بودجه برای راه‌اندازی خط برقی در تهران اشاره کرد که از محل تبصره۱۹ بودجه دولت (تسهیلات لازم را برای توسعه الگوی مشارکت عمومی و خصوصی) در حال انجام است. همچنین از ظرفیت‌های تبصره۱۸ بودجه کشور (حمایت از طرح‌های حمل‌ونقل عمومی) برای بازسازی ناوگان استفاده کرده‌ایم. به هر حال در حد توان پیگیری کرده‌ایم و می‌کنیم؛ چراکه می‌دانیم حمل‌ونقل عمومی متعلق به شهر و شهروندان است و به‌خود اجازه نمی‌دهیم در خدمت‌رسانی کوتاهی کنیم.

خط برقی در کدام مسیر و با چند دستگاه اتوبوس فعال می‌شود؟

اولین خط برقی پایتخت از میدان جمهوری تا میدان بهارستان راه‌اندازی می‌شود و ۵۰دستگاه اتوبوس در این خط فعال خواهند شد.

چند روز پیش در حوزه حمل‌ونقل پیشنهادهایی به کمیسیون تلفیق ارائه شد که می‌تواند در افزایش سهم بودجه و اعتبار این مجموعه تأثیرگذار باشد. در ناوگان اتوبوسرانی پیشنهاد شما چه بوده است؟

در لحظات پایانی بررسی بودجه در کمیسیون‌های مجلس با پیگیری معاون حمل‌ونقل عمومی تهران موفق شدیم ردیف بودجه‌ای به یارانه بلیت‌ها اضافه کنیم و با این کار در بودجه۱۴۰۰ یارانه بلیت ۴برابر می‌شود که این افزایش تا حدود زیادی می‌تواند گره‌گشا باشد.

با این افزایش ۴برابری بودجه، یارانه بلیت چقدر می‌شود؟

حدود هزار میلیارد تومان که برای تمام کلانشهرهای ایران است و امیدواریم سهم تهران قابل توجه باشد.

در صحبت‌هایتان اشاره کردید دولت به تعهداتش عمل نمی‌کند و مدیریت شهری بار هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه ناوگان اتوبوسرانی را تنهایی به دوش می‌کشد. به اقدامات انجام شده توسط مدیریت شهری اشاره می‌کنید؟

از سال۹۵ حتی یک دستگاه اتوبوس توسط دولت برای ناوگان اتوبوسرانی تهران تهیه نشده و تمامی تجهیزات توسط مدیریت شهری در دوره‌های مختلف خریداری شده است. امسال با توجه به مشکلات فراوان ازجمله تورم و کم‌شدن مسافران به دلیل کرونا و کاهش درآمدها، شهرداری قرارداد تأمین ۲۵۰دستگاه اتوبوس را منعقد کرد که ۱۰۰دستگاه آن اواسط سال به ناوگان تحویل داده شد و ۱۱۰دستگاه هم ایام دهه فجر (شنبه ۱۸ بهمن) رونمایی و به ناوگان اضافه می‌شود. ۴۰دستگاه هم تا پایان سال برای خدمت‌رسانی در اختیار شرکت اتوبوسرانی قرار می‌گیرد.

تهران به‌طور کلی نیاز به چند دستگاه اتوبوس دارد؟

حدود ۵هزارو۷۸۶دستگاه اتوبوس در تهران وجود دارد که ۳هزارو۵۰۰دستگاه با تعاریف ارائه شده، فرسوده‌اند و ۲هزارو۲۸۶دستگاه هم وضعیت خیلی خوبی ندارند، اما قابل استفاده هستند. این وضعیت کنونی ناوگان اتوبوسرانی است و برای اینکه در تهران به حد مطلوب خدمت‌رسانی برسیم نیاز به ۹هزارو۵۰دستگاه اتوبوس داریم؛ یعنی اگر ۶هزارو۷۶۴دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شود، حال شرکت اتوبوسرانی خوب می‌شود.

در اکثر پروژه‌ها و طرح‌ها برای تأمین بخشی از هزینه‌ها از ظرفیت سرمایه‌گذاری خصوصی استفاده می‌کنند. چرا ناوگان اتوبوسرانی در جذب سرمایه‌گذار موفق نبوده است؟

سرمایه‌گذاران به‌دنبال بهره‌وری و سود بیشتر هستند. حمل‌ونقل عمومی و خاص‌تر اتوبوسرانی محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست؛ چراکه قیمت بلیت توسط شورای شهر تصویب می‌شود و فرماندار آن را تأیید می‌کند؛ بنابراین ناوگان اختیاری ندارد که بخواهد از آن به‌عنوان بسته ترغیبی برای جذب سرمایه‌گذار استفاده کند.

در بودجه۱۴۰۰ اولویت با نوسازی ناوگان است یا بازسازی؟

هم بازسازی و هم نوسازی؛ بنابراین بخشی از بودجه۱۴۰۰ اتوبوسرانی را به نوسازی و بخشی را هم قطعا به بازسازی اختصاص خواهیم داد..

 به گزارش اقتصادنیوز ،۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس از خودروساز داخلی بعد از سال‌ها محرومیت تهران از اتوبوس نو خریداری شده است ، با احتساب ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوسی که فردا وارد تهران می‌شوند، مجموعاً ۲۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان شرکت واحد اضافه شده و ۴۰ دستگاه باقی‌مانده نیز قبل از پایان سال اضافه خواهند شد.

 ناوگان اتوبوسرانی تهران، مجموعاً ۵۷۸۶ دستگاه اتوبوس در اختیار دارد که بیش از ۶۰ درصد آنها یعنی ۳۵۰۰ دستگاه فرسوده‌اند، این در شرایطی است که کلان‌شهر تهران به ۹۰۵۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد که با احتساب اتوبوس‌های فرسوده موجود، ناوگان اتوبوسرانی تهران نیازمند ۶۷۶۴ دستگاه اتوبوس جدید است.علاوه بر ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس خریداری شده، انجام تعمیرات کلی و بازسازی کامل یک‌هزار دستگاه اتوبوس موجود، خرید ۸۰ دستگاه اتوبوس دوکابین برای خطوط بی آر تی، خرید اتوبوس‌های جدید مورد نیاز خطوط اتوبوس برقی از محل تبصره ۱۹ بودجه دولت به صورت مشارکت عمومی خصوصی (PPP)  و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین نیز در ماه‌های آینده به ناوگان اتوبوسرانی تهران وارد می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید