وضعیت نرخ سود در 5+1 بازار

قیمت پول در کدام بازار گران شد؟ + نمودار

کدخبر: ۳۹۵۷۰۵
در سه هفته مانده به پایان سال وضعیت نرخ سود در 2 به علاوه یک بازار کاهشی بوده است. 2 بازار نیز شاهد تثبیت نرخ سود بوده و تنها یک بازار مسیری صعودی را ثبت کرده است.
قیمت پول در کدام بازار گران شد؟ + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی هفتگی نرخ سودها در 5 به اضافه یک بازار نشان از  کاهش نرخ سود در  بازار مسکن و بازار اولیه اوراق بدهی داشته است. تنها صعود این هفته نیز در بازار ثانویه فروش اوراق بدهی ثبت شد.

نرخ سود کسری بودجه دولت

بازار اولیه حراج اوراق بدهی وسیله ای است که دولت از طریق آن می تواند با فروش اوراق کسری بودجه خود را تامین کند.

بانکها ونهادهای سرمایه ای به عنوان بازیگران در این بازار اوراق پیشنهادی دولت را خریداری کرده و دولت درآمد حاصل از فروش در این بازار را در راستای تامین کسری بودجه خود هزینه می کند.

خصیصه های اوراقی که برای خریداران جذابتر است نرخ سود و تاریخ سررسید آنهاست. به این صورت که هر چه نرخ سود بالاتر باشد خریداران اوراق بیشتر به خرید اوراق و در نهایت تامین کسری بودجه دولت تمایل خواهند داشت.

در همین خصوص نرخ سود موزون در فروش هفتگی اوراق بدهی دولتی به 21.1 درصد برسد که بالاترین حد نرخ سود در تمام مراحل برگزاری حراج بوده است.

نرخ سود خرید و فروش اوراق دولتی

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله به پایین تر از 21 درصد تنزل پیدا کرده و از دو تا سه ساله در بالاتر از 21 درصد بسته شده است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است.

روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق که در هفته گذشته به بالاتراز 21 درصد افزایش پیدا کرده بود دوباره در انتهای رفتار نوسانی خود به پایین تر از این رقم رسیده و در پایان هفته در محدوده 20.7 درصد قرار کرفته است. رفتار این بازار تقریبا نزولی بود اما این رفتار در سررسیدهای دو ساله و سه ساله شکل نگرفت.

نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه برخلاف اوراق یکساله مسیری صعودی را سپری کرده و از 22 درصد در چهارشنبه هفته قبل با افزایشی نوسانی به حد 22.7 درصد نزدیک شده و رفتاری تقریبا صعودی داشته است.

این روند برای نرخ بازدهی سه ساله اوراق هم روندی تقریبا صعودی داشت و همواره بالاتر از 21 درصد قرار داشت. در نهایت هم با رفتار نوسانی خود در صعود آمارها از سطح 21.7 درصد د رهفته قبل به 22 درصد افزایش پیداکرد.

اوراق بدهی دولتی

نرخ سود وام مسکن

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالکان آن‌ها می‌توانند بدون ایستادن درصف از بانک مسکن وام استقراض کنند. هر کدام از این اوراق هزینه ای دارد که در بازار خرید و فروش آن مشخص می شود. اعتبار این اوراق 500 هزار تومان بوده که با این اعتبار مجردها می توانند با سقف خرید 280 ورق نهایتا 140 میلیون تومان وام برای خرید مسکن اخذ کنند.در صورتیکه این سقف برای متاهلین 480 ورق و 240 میلیون تومان تعیین شده است.

رفتار نرخ سود در بازار مسکن می تواند نمایان کننده هزینه این وام برای متقاضیان باشد. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه بیست و نهم بهمن ماه این متغیر در حد 20.9 درصد بود در این هفته با اندکی کاهش به 20.7 درصد رسید . به عبارت دیگر در این هفته هزینه وام برای خرید مسکن برای متقاضیان مجرد و متاهل خود ارزان تر شده است. 

نرخ سود برای استقراض شبانه

در صورت برخورد جدی بانکها به کسری نقدینگی، مجبور به استقراض از یکدیگر هستند. این بازار را بازار شبانه می گویند. در این بازار بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می دهند تا نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. این دادو ستد البته با فاصله زمانی کوتاه و نرخ سود مشخصی انجام میشود. در چند ماه اخیر هدف سیاستگذار در راستای مدیریت این نرخ بوده که پیگیری های اقتصادنیوز نشان می‌دهد این رقم در سه هفته گذشته در همان حد 20 درصد ثابت مانده است.

نرخ سود بازار باز

هدف بانک مرکزی از قبض و بسط پول در بازار باز کنترل نقدینگی بانکهاست.  با این عملیات می تواند نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می کند. تنظیم نرخ سود بین بانکی به منظور رسیدن به رقمی مشخص بوده که در هدفگزاری نرخ تورم نیز دخیل خواهد بود. بنابراین این بازار می تواند بر وضع معیشتی مردم و قدرت خریدشان اثر گذار باشد.

تاثیر بازار بر قدرت خرید و وضع معیشتی می تواند از آ« جهت است که قرار گرفتن نرخ سود در موقعیت هدف از تورم کاسته و در غیر اینصورت سبب افزایش گرانی خواهد شد.

درهمین خصوص نرخ سود معاملات در بازار باز در هفته گذشته 19.8 درصد و در هفته اخیر نیز در حد همان 19.81 درصد باقی مانده است.

نرخ سود مداخله‌ای بانک مرکزی

در هفته اول اسفند ماه در عملیات بازار باز نرخ سود تسهیلات قاعده مند در بازار بین بانکی در سقف خود بوده که برابر با 22 درصد است. با توجه به حجم ثبت شده در میزان معاملات بازار باز و نرخ سود آن و همچنان حجم تسهیلات قاعده مند و نرخ داد و ستد در بازار شبانه می توان نرخی را به عنوان نرخ موزون معرفی کرد این نرخ را می توان نرخ موزون مداخله بانک مرکزی (مجموعا از طریق بازار باز و تسهیلات قاعده مند)  در بانک‌ها دانست. این رقم در هفته پایانی بهمن 21.51 درصد محاسبه شده که بالاترین نرخ سود موزون کشف شده در کل زمستان امسال بوده است. در این هفته اما این نرخ کاهش پیدا کرده و به 21.26 درصد رسید. باوجود کاهش ثبت شده در این بازار اما این رقم، سه هفته است که بالاتر از 21 درصد محاسبه می شود.

نرخ سود

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید