رصد قیمت پول در 5 به علاوه یک بازار

کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی

کدخبر: ۳۹۲۴۴۴
نرخ سود بین بانکی کاهش یافت. این کاهش نرخ سود در حالی رخ داد که بانک مرکزی در سیاست تثبیتی این هفته خود نرخ سود بازار باز را تغییری نداد. در بازار مسکن نیز نرخ سود به بیشترین میزان خود در زمستان امسال رسید.
کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی

به گزارش اقتصادنیوز، در رصد هفتگی نرخ سود در 5 به علاوه یک بازار، دو بازار مسیری صعودی داشته است.  وام مسکن و بازار ثانویه اوراق بدهی دولتی  شاخص مداخله بانک مرکزی در  بازار نیز که نرخ سود موزون تزریق اعتبار  در قالب عملیات بازار و  بازار بین بانکی است نسبت به هفته قبل خود روندی افزایشی را ثبت کرده است.

نرخ سود کسری بودجه دولت

از اواخر ماه خرداد حراج فروش اوراق بدهی دولتی با هدف جبران کسری بودجه دولت آغاز شد و اکنون به مرحله سی و هفتم خود رسیده است. در این بازار، بانکها و نهادهای مالی به خرید اوراق بدهی از دولت پرداخته و دولت نیز در آمد حاصل از فروش این اوراق را صرف تامین بخشی از کسری بودجه خود می کند. از آنجا که خرید و فروش اوراق بدهی دولتی به دو پارامتر نرخ سود و تاریخ سررسید آنها بستگی دارد در این بازار نرخ سود موثر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به این صورت که هر چه نرخ سود بالاتر باشد خریداران اوراق بیشتر به خرید اوراق و در نهایت تامین کسری بودجه دولت تمایل خواهند داشت.

نرخ سود در بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی با وجود کاهشی که در هفته دوم دی ماه آغاز شده بود در هفته دوم بهمن به 21.4 درصد رسید.

در هفته اخیر با یک واحد درصد کاهش این نرخ به 21.27 درصد تنزل پیدا کرد با این حال حجم معاملات در حد بالایی قرار داشت. به طوریکه بالاترین حجم دادو ستد اوراق بدهی دولتی در یک ماه اخیر بوده است.

نرخ سود خرید و فروش اوراق دولتی

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله تا سه ساله در کانال 19 تا ۲۱ درصد بسته شده است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است.

روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق باجود تمام نوسانات از 19 درصد در نهایت در مرز 19.7 درصد قرار گرفت.

نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه در جهتی موازی اوراق یکساله مسیری همانند را سپری کرده و از 19 درصد در چهارشنبه هفته قبل با افزایشی مداوم به حد 20.5 درصد نزدیک شده است. به عبارت دیگر دامنه تغییرات در اوراق با بازدهی دوساله دوبرابر تغییرات  در اوراق یکساله بوده است.

این روند برای نرخ بازدهی سه ساله اوراق اما روندی نوسانی داشت و تنها یک بار به مرز 21 درصد رسید. درنهایت اما با کاهشی مقطعی در حد 20.9 درصد قرار گرفت.

نرخ سود وام مسکن

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

ارزان تر شدن وام مسکن به طور مستقیم در نرخ سود این اوراق منعکس می شود. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه هفته دوم بهمن ماه این متغیر در حد 20.7 درصد بود و در هفدهم بهمن ماه این متغیر به 20.9 درصد رسید که به نوعی بیانگر گرانتر شدن وام مسکن در هفته سوم بهمن ماه بوده است. این نرخ سود یعنی 20.9 درصد در تمام بهمن ماه بی سابقه بوده که نشان از گرانی هزینه وام مسکن در بهمن ماه تا کنون دارد.

نرخ سود

نرخ سود برای استقراض شبانه

نام دیگر این بازار، بازار شبانه است. در این بازار بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می دهند تا نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. در چند ماه اخیر هدف سیاستگذار در راستای مدیریت این نرخ بوده  که پیگیری های اقتصادنیوز نشان می دهد نسبت به هفته قبل 0.5 واحد درصد کاهش پیدا کرده و به 20 درصد رسید.

نرخ سود بازار باز

بانک مرکزی هر هفته درعملیات بازار باز به خرید و فروش اوراق بدهی بین بانکها می پردازد تا از این طریق بتواند نقدینگی بانکها را کنترل کند. این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می‌کند. تنظیم نرخ سود بین بانکی به منظور رسیدن به رقمی مشخص بوده که در هدفگزاری نرخ تورم نیز دخیل خواهد بود. بنابراین این بازار می تواند بر وضع معیشتی مردم و قدرت خریدشان اثر گذار باشد.

اگر سیاستگذاربتواند این نرخ را در موقعیت هدف خود نگهدارد می تواند از میزان تورم بکاهد در غیر اینصورت تورم افزایش یافته و بر وضع معیشتی افراد جامعه تاثیری منفی خواهد گذاشت.

درهمین خصوص نرخ سود معاملات در بازار باز در هفته گذشته 19.8 درصد و در هفته اخیر نیز در حد همان 19.81 درصد باقی مانده است.

نرخ سود مداخله‌ای بانک مرکزی

در هفته سوم بهمن ماه در عملیات بازار باز نرخ سود تسهیلات قاعده مند در بازار بین بانکی 20.5 درصد در هفته های اخیر زمستانی بوده است. با توجه به حجم ثبت شده در میزان معاملات بازار باز و نرخ سود آن و همچنان حجم تسهیلات قاعده مند و نرخ داد و ستد در بازار شبانه می توان نرخی را به عنوان نرخ موزون معرفی کرد این نرخ را می توان نرخ موزون مداخله بانک مرکزی (مجموعا از طریق بازار باز و تسهیلات قاعده مند)  در بانک‌ها دانست. این رقم در هفته اخیر 21.2 درصد محاسبه می شود.

این نرخ موزون در هفته قبل 20.5 درصد محاسبه شده بود. در حالی که این روند در هفته های اخیر بهمن روندی نزولی داشت اما اکنون دوباره مسیری صعودی را ثبت کرده است.

نرخ+سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید