جزئیات مهم از نظرسنجی شهرداری تهران؛

مشکلات اقتصادی نگران کننده تر از ویروس کرونا

کدخبر: ۳۹۸۷۵۰
اقتصادنیوز : بر اساس موج نهم نظرسنجی شهرداری تهران درخصوص کرونا نگرانی نسبت به مشکلات اقتصادی 7 درصد افزایش یافته که جوانان بیش از سایر افراد نگران چالش های اقتصادی هستند .
مشکلات اقتصادی نگران کننده تر از ویروس کرونا

 به گزارش خبرنگار اقتصادنیوز ، بیش از یک سال است که با ویروس کرونا زندگی می کنیم . شهروندان در این یک سال سبک دیگری از زندگی را تجربه کردند . در این فاصله چندین نظرسنجی درخصوص این ویروس از شهروندان تهرانی انجام شده است . زمانی دغدغه سلامت اولویت ساکنان این شهر بود و زمانی نیز مشکلات اقتصادی آنقدر بی تابشان کرده که بیماری را به بی پولی ترجیح داده اند . در این ماه ها رضایت شهروندان از عملکرد دولت و شهرداری متغییر بوده است .

در آخرین موج نظرسنجی کرونا که  توسط دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران طراحی و جمع آوری اطلاعات آن توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از ۱۶ تا ۲۲ دی ماه با حجم نمونه ۱۰۳۳ نفر به صورت تلفنی و در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران انجام شده است ،بر اساس یافته‌های این نظرسنجی میزان نگرانی مردم از ابتلا به کرونا نسبت به اواخر آبان ماه به طرز قابل توجهی کاهش یافته است در این موج ۴۵ درصد نگرانی شان را زیاد ۲۳ درصد متوسط و ۳۲ درصد کم اعلام کردند همچون موج های قبلی زنان همچنان نسبت به ابتلای خود و خانواده‌شان به کرونا نگران تر هستند

photo_2021-03-11_11-38-32

 در این نظر سنجی به موضوع کرونا و مشکلات اقتصادی پرداخته شده و از شهروندانی که در این نظرسنجی شرکت کردم پرسیده شده برای شما مشکلات اقتصادی بیشتر باعث نگرانی نیست یا کرونا که ۵۸ درصد مشکلات اقتصادی و ۳۶ درصد کرونا را انتخاب کردند نسبت به موج قبلی نگرانی نسبت به مسائل اقتصادی ۷ درصد افزایش و نگرانی از کرونا ۱۱ درصد کاهش یافته است جوانان بیشتر از میانسالان نگرانی شان از مشکلات اقتصادی بیشتر است. 

پاسخگویان به این نظرسنجی همچنین به این پرسش که شما چقدر پروتکل های بهداشتی را برای پیشگیری از کرونا رعایت میکنید ۸۱% پاسخ دادند تا حد زیادی ۱۵% تاحدودی و ۳ درصد نیز گزینه کم را انتخاب کردند.

در این نظرسنجی ۲۱ درصد از پاسخگویان به کرونا مبتلا شدند که نیمی از مبتلا شدگان از طریق تست کرونا به بیماری پی بردند و ۱۰ درصد نیز از روی علائم به ابتلای ایشان به کرونا ای پی بردند.

اما آنچه در این نظرسنجی مورد توجه قرار گرفته که در ۸ نظرسنجی دیگر وجود نداشت موضوع واکسن است شهروندان تهرانی در خصوص اینکه چه زمانی واکسن وارد بازار می شود پاسخ دادند ۱۸ درصد از پاسخگویان امیدوارند تا پایان سال واکسن ایرانی وارد بازار شود ۱۳% چشم‌اندازی برای زمان ورود واکسن ندارند ۲۶ درصد بعد از تابستان ۱۸ درصد تا آخر تابستان ۲۵ درصد تا آخر بهار را زمان وارد شدن واکسن به بازار عنوان می‌کنند زنان و سالمندان نسبت به دیگران در این خصوص خوشبین تر هستند .

در خصوص توزیع عادلانه واکسن از شهروندان پرسیده شده  اگر واکسن وارد یا تولید شود چقدر امیدوارید که در جامعه عادلانه توزیع شود که ۶۰ درصد پاسخگویان امید ندارند واکسن در صورت تولید یا ورود به کشور عادلانه توزیع شود افراد با تحصیلات عالی و جوان ها در این مورد بدبین تر از دیگران هستند  .

بی اعتمادی به آمارهای رسمی مرگ و میر به کرونایی کاهش پیدا کرده و ۴۷ درصد تهرانی‌ها همچنان اعتمادشان به آمارهای رسمی کم است ۳۰ درصد تا حدی اعتماد دارند و ۲۳ درصد میزان اعتماد شان زیاد است.

میزان نارضایتی از عملکرد دولت در مقابل کرونا نسبت به موج قبلی نظر سنجی کاهش یافته و ۴۸ درصد از پاسخگویان میزان رضایت خود را پایین نام کرده و ۲۱ درصد نیز اعتمادشان زیاد است اما شهروندان از عملکرد شهرداری در مقابله با کرونا چقدر رضایت دارند ۶۱ درصد شهروندان رضایت خود را کم ۲۵% متوسط و ۱۴ درصد زیاد اعلام کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید