نیمی از مخازن زباله از سطح شهر حذف می شودد

کدخبر: ۳۹۱۶۹۳
اقتصادنیوز :معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: در جهت اصلاح مدیریت پسماند نیمی از مخازن تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ حذف می شود .
نیمی از مخازن زباله از سطح شهر حذف می شودد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا جوادی یگانه در نشست خبری امروز دوشنبه ضمن تبریک چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تشریح عملکرد یک ساله معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران گفت: سال سختی داشتیم و به یک سالگی مقابله با شیوع کرونا ویروس نزدیک می شویم. در این سال ما شاهد دو گانگی سلامت و معیشت بودیم. در همین راستا شهرداری تهران نیز با مشکلات متعدد مالی روبرو بود و تلاش شده بر اساس رویکرد موجود در مدیریت شهری یعنی شهری برای همه در حوزه فرهنگی اجتماعی اقدام کنیم.

وی افزود: تلاش کرده ایم شهر خودرو محور را به انسان محور تبدیل کنیم و به گونه ای شهر را تغییر دهیم که مردم برای اموری به غیر از کار و خرید به بیرون بیایند و احساس کنند در شهر مهم و تاثیرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از درخواست های اصلی مردم در نظرسنجی های انجام شده تحقق عدالت اجتماعی میان شمال و جنوب شهر است، افزود: ما در ۳۵۲ محله شهر تهران سرای محلات داریم و حضور بخش های فرهنگی در تمامی حوزه های شهرداری تهران مشهود است. در جهت تحقق ایده مردم محور بودن شهر تلاش کرده ایم که رقیب نهادهای مردمی قوام یافته در جامعه نباشیم و هر کجا که کار خوبی انجام می شده تنها به این نهادها کمک کرده ایم. به شکلی که در محرم سال جاری با اصناف و مساجد ارتباط گرفتیم و اگر قرار بود چیزی توزیع شود از طرق مساجد این کار انجام شد. در حوزه فرهنگ و هنر نیز با جشنواره فیلم فجر و تئاتر فجر همکاری داشتیم.

وی تاکید کرد: در محرم امسال اقدامات شهرداری بیشتر از سال های گذشته بود اما دیده نشد چرا که مردم به دلیل شیوع کرونا در هیات نبودند. بی تردید اصرار ما این است که کار باید به دست مردم انجام شود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای یوم الله ۲۲ بهمن نیز گفت: در ۲۲ بهمن امسال شرایط ویژه ای داریم. از ابتدایی که شیوع کرونا اعلام شد ما آموزش در سرای محلات را آغاز کردم و خوشبختانه آموزش های گسترده ای در شهر داده شد. برای نوروز بر خلاف سال های گذشته که برگزاری نوروزگاه را داشتیم به سمت نوروزخانه حرکت کردیم و در راستای آن برگزاری کنسرت های آنلاین و خوانش متن های تئاتر انجام شد.

جوادی یگانه در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص اقدامات دهه فجر گفت: شهرداری تهران اصل کار راهپیمایی ۲۲ بهمن را حضور مردم می داند که امسال به دلیل شیوع کرونا راهپیمایی به صورت خودرو پیمایی و موتور پیمایی برگزار می شود. در هر مرحله ایستگاههای فرهنگی توسط شهرداری تهران برپا شده و موضوع نصب پرچم نیز همانند سالهای گذشته به همراه تکریم خانواده شهدا واجرای سرود و نمایش در مناطق دنبال شده است. همچنین در ۴۲ مسجد شاخص نیز دردهه فجر سخنرانی  و برنامه های فرهنگی برگزار می شود. حمایت از جشنواره فیلم و تئاتر فجر نیز همانند سال گذشته انجام شده است.

وی ادامه داد: موضوع اصلی برای ما همکاری با شورای فرهنگی بود تا در مسیرهای راهپیمایی همانند سال گذشته شهرداری غرفه برپا کند و مسیرهای راهپیمایی را آماده کند. نورافشانی، ویدئو مپینگ برج آزادی و نورپردازی برج میلاد و نصب پرچم ها نیز متناسب با این ایام انجام خواهد شد.

معاون شهردار تهران در خصوص نقش شهرداری تهران در اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی گفت: شهرداری به عنوان دستگاه همکار در این طرح شرکت می کند و در مناطق شهرداری فضاهای لازم برای اجرای این طرح در اختیار گذاشته می شود . انجام تست از کسانی که در معرض بیماری بودند و افرادی که با مبتلایان در ارتباط بودند در این طرح انجام می شود.

 به گفته وی، موضوع دیگری که در این طرح مورد توجه قرار دارد معیشت مردم است. در نظر سنجی که توسط شهرداری تهران انجام شد در مرحله نخست یک سوم از شرکت کنندگان اعلام کرده بودند که اگر سر کار نروند درآمدی نخواهند داشت و با مشکل معیشت روبرو می شوند. لذا شهرداری تهران در جهت حمایت از اقشار مختلف در این طرح همکاری می کند.

 معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات اقتصادی مجموعه های فرهنگی و گردشگری شهرداری تهران از جمله برج میلاد و سازمان ورزش گفت: برج میلاد و سازمان ورزش نیز همانند سایر اصناف و مشاغل در شهر در پی شیوع کرونا ویروس با مشکلات اقتصادی مواجه شدند که در ستاد ملی کرونا تلاش شده با مصوبه های مختلف در جهت حمایت از مجموعه های مختلف اقدام شود. راه حل فعلی که دنبال می کنیم این است که به صورت قانونی از این مجموعه هاحمایت کنیم و برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد در همین راستا بوده که بخشی از این کمک ها به برج میلاد پرداخت شده است.

 وی ادامه داد: برج میلاد ردیف جبران هزینه در بودجه شهرداری ندارد، لذا به دنبال ارائه خدمات از سوی این مجموعه هستیم که برگزاری جشنواره فیلم فجر در همین راستا بوده. برج میلاد از ابتدای سال ۹۸ خودگردان بوده اما در پی شیوع کرونا ویروس خدمات آن به حد ۲۰ درصد رسیده و در تنگنای مالی قرار گرفته است.

 وی ادامه داد: تهران به لحاظ تکثر فرهنگی و حضور اقوام و گروهها ویژگیهای خاصی دارد که ما نیز در برگزاری کمپینها همچون کمپین جان پدر کجا هستی؟تلاش کرده ایم همه این اقشار را درنظر بگیریم در حقیقت تلاش شده دیده نشده های شهر مورد توجه قرار بگیرند که اتباع افغانستانی نیز موضوع یکی از همین کمپین ها بوده است.

 معاون شهردار تهران در خصوص حضور دستفروشان وافزایش آنها دردوران شیوع کرونا نیز گفت: موضوع دستفروشان مقوله پیچیده ای است و معمولا طرح هایی تحت عنوان ساماندهی به دلیل این که به عنوان جمع آوری تعبیر می شوند، موفق نیستند. بیش از نیمی از مردم با دستفروشی در مترو مخالفت دارند، اما با برخورد با دستفروشان مخالفند. در حقیقت دستفروشی محصول فقر است ک این کار  راهی برای تامین معاش است و بسیاری از این افراد توانایی اجاره غرفه در مترو را ندارند. لذا مقرر شد به نوعی به تفاهمی دست پیدا کنیم که فعالیت آنها مزاحمتی برای مردم نداشته باشند و مقرر شده این موضوع توسط شرکت مترو با بهره گیری از گفت و گو دنبال شود.

 وی در خصوص ۱۰ نظر سنجی انجام شده توسط شهرداری تهران نیز گفت: این نظر سنجی ها از نیمه اسفند سال گذشته آغاز و آخرین آن در دی ماه سال جاری  انجام شده است. آخرین موضوعی که در نظر سنجی ها مورد پرسش قرار گرفت موضوع واکسن بود و نتایج این نظر سنجی ها به تناسب و با تاخیر اندکی منتشر می شود و بی تردید این نظرسنجی افزایش میزان اطمینان مردم به آمارهای رسمی را نشان می دهد . به شکلی که در ابتدا در خصوص افزایش تعارض در خانواده ها پرسشی انجام شد که نشان داد افراد پاسخ دهنده افزایش ۱۶ درصدی تعارض در خانواده ها را اعلام کرده اند اما در مرحله بعدی با تکمیل پرسش مشخص شد ۲۴ درصد پاسخ دهندگان معتقدند روابط در خانواده ها صمیمی تر و ۱۴درصد اعلام کردند تعارض بیشتر شده است. به این ترتیب شیوع کرونا هم صمیمیت و هم تعارض را افزایش داده لذا می توان از آن به عنوان فرصت و تهدید یاد کرد.

جوادی یگانه تاکید کرد: ما تنها در زمان انتشار نتایج نظر سنجی ها ملاحظه داریم  اما در خصوص انتشار آمار آنها همه نتایج منتشر می شود و فایل داده ها نیز از طریق سایت معاونت فرهنگی در اختیار عموم گذاشته می شود و این مساله ای است که درخواست بسیاری از پژوهشگران بوده است.

 وی در خصوص واگذاری حق بهره برداری املاک شهرداری به فعالیت های عام المنفعه گفت: بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها این اجازه را داده که شهرداری بهره برداری برخی املاک خود را به صورت شرایطی و یا رایگان به فعالیت های عام المنفعه اختصاص دهد. اما شورا در آبان ماه سال ۹۶ مصوبه ای داشت که هر گونه واگذاری این املاک باید با مصوبه شورا باشد. لذا تلاش شد این املاک فهرست شود تا املاکی که شهرداری بنای باز پس گیری دارد پس گرفته شود. که موارد مورد نیاز کسب مجوز، از طریق لایحه ای به شورا ارسال شده و منتظر تصمیم شورا هستیم.

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص کمپین مقابله با کار کودک نیز گفت: کاری که در بخش نامه شهردار تهران، مورد تاکید قرار گرفت زباله گردی بود که پیامد ناخواسته قرارگیری مخازن زباله در شهر بوده است. لذا در بند اول آن اصلاح مدیریت پسماند مورد تاکید قرار گرفت تا نیمی از مخازن تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ حذف شوند، البته تغییر رفتار برخی نارضایتی ها را به همراه دارد و کمی زمان می برد تا مردم به این رویکرد عادت کنند.

 وی ادامه داد: موضوع دیگر در سرای محلات در خصوص پدیده زباله گردی پیگیری شد که هم شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ و هم نیروهای ما در سرای محلات این پدیده را اطلاع دهند. امروز خوشبختانه برخی مناطق تاکید دارند که پیمانکاران پسماندشان اعلام کردند که حتی به صورت غیر مستقیم نیز در حوزه بازیافت از کودکان استفاده نمی کنند.

جوادی یگانه در خصوص فعالیت گرمخانه ها در شهر تهران نیز گفت: مجموعه گرمخانه ها بسیار منظم کار کرده اند افرادی که وارد این مجموعه ها می شوند دوش گرفته و لباس تمیز به آنهاتحویل داده می شود به این ترتیب سطح نظافت و بهداشت در این مجموعه ها بالاست و از زمان شیوع کرونا نیز بررسی اولیه به همراه تب سنجی انجام می شود و کسانی که علائمی داشته باشند، جدا خواهند شد. عددی برای ارائه درخصوص مرگ و میر در این مجموعه ها بر اثر کرونا وجود ندارد که اگر بود باید یک همه گیری اتفاق می افتاد اما چنین چیزی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش حضور موتور سواران در مسیرهای پیاده به ویژه در خیابان لاله زار گفت: درخواستی که شورا داشت آموزش برخورد با موتور سوارانی است که وارد پیاده راه ها می شود. بسیاری از این موتورسواران برای امرار معاش از موتور استفاده می کنند و بر همین اساس کمپین موتور سوار خوب شکل گرفت که بی تردید شهر باید برای عبور پیاده فراهم شود و نمی توان با غرش موتور در پیاده راهها این نظم به هم بریزد.

 وی ادامه داد: در خیابان لاله زار نیز عمدتا فروشگاهها وجود دارند اما تلاش خواهیم کرد که این خیابان به سابقه خود به عنوان منطقه فرهنگی تهران بازگردد. در این خیابان پیاده راه بزرگی احداث شده و حال باید حیات فرهنگی به آنجا برگردد که این مهم از طریق تحقق پهنه فرهنگی رودکی در حال پیگیری است قطعا اگر مردم در لاله زار حضور پیدا نکنند مشکل تردد موتور سواران و پارک آنها ادامه خواهد داشت در این راستا کمپین هایی برگزار شده اما کمپینهای موفق در دنیا طولانی بودند، چرا که اصولا تغییر رفتار به زمان طولانی نیاز دارد و امیدواریم با فرهنگ سازی و آموزش به کمک کمپین ها این مهم در شهر تهران محقق شود.

 معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران درباره ی سرنوشت طرح زیست شبانه در تهران گفت: موضوع زیست شبانه در تهران به عنوان شهری که زنده است در ماه رمضان از افطار تا سحر اتفاق می افتد قطعا پیشنهاد ما این نیست که همه تهران و در همه مواقع شب زیست فعال داشته باشند. می توان در شبهای پنجشنبه و جمعه مواردی که به پیاده راه تبدیل شدند تحت عنوان راسته های مختلف فعالیت و زندگی درآنها جاری باشد. بی تردید این کار در افزایش اشتغال و امنیت تاثیر بسزایی دارد  و در ایام کرونا نیز می توان با تقسیم جمعیت مثلا خرید در ساعات شب به تحقق فاصله گذاری اجتماعی کمک کرد.

وی در خصوص دوچرخه سواری و تردد موتور سواران در مسیرهای دوچرخه در تهران نیز گفت: ما به دنبال تحقق سفرهای ترکیبی هستیم به شکلی که شهروندان بتوانند از حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و مترو و تاکسی و در کنار این ها از دوچرخه سواری استفاده کنند، چرا که تغییر رفتار تدریجی خواهد بود و زمان می برد تا مردم بپذیرند که سفرهای ترکیبی داشته باشند. خوشبختانه به تدریج استفاده از دوچرخه بیشتر شده و این رشد امیدوار کننده است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این جلسه حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده مشاور شهردار تهران و رئیس  مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران نیز گفت: امسال برنامه های چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۴۲ مسجد شاخص شامل سخنرانی های تبیین خدمات ۴ دهه انقلاب و ... برگزار خواهد شد. همچنین کار دیگری که انجام خواهد شد این است که در دهه فجر مسابقه ای مجازی با عنوان منشور گام دوم انقلاب برگزار خواهد شد. بی تردید منشور گام دوم آینده نظام و انقلاب را نشان خواهد داد.

به گزارش ایسنا، فاضلیان دبیر ستاد تهران ۱۴۰۰ در بخش دیگری از این جلسه در تشریح اقدامات شهرداری در حوزه تهران ۱۴۰۰ گفت: مجموعه ای از اقدامات در حوزه مدیریت شهری که شهر را تحت تاثیر قرار می دهد ذیل عنوان تهران ۱۴۰۰ تعریف شده است قطعا تغییر قرن به عنوان فرصتی خواهد بود که می توانیم از آن به عنوان ایجاد نشاط اجتماعی استفاده کنیم قطعا در طول سال ۱۴۰۰ از این فرصت برای ایجاد نشاط اجتماعی و شادی میان شهروندان استفاده می کنیم تا به عنوان آغاز یک صد ساله امیدوارانه و با نشاط باشد.

وی افزود: راسته های فرهنگی در دوره جدید مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته است و در همین راستا چند پهنه فرهنگی از جمله رودکی در محدوده های مختلف همچون تالار شهر سرخه حصار شمال تهران وری اجرایی خواهد شد تا به این ترتیب به سمت پیاده راه سازی و ساخت میدان گاهها حرکت کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید