طبق برآوردهای خزانه‌داری شهرداری مطرح شد

تحقق 80 درصدی بودجه شهرداری تهران

کدخبر: ۳۹۹۲۰۴
اقتصادنیوز: ‌خزانه‌دار شورای شهر تهران پیش‌بینی می کند با توجه به روند درآمدی شهرداری تهران عملکرد ۱۲ ماهه به مرز ۸۰ درصد برسد .
تحقق 80 درصدی بودجه شهرداری تهران

به گزارش اقتصادنیوز در ابتدای سال 1399 با وجود بحران کرونا وتحریم‌ها وضعیت سخت برای شهر تهران قابل پیش‌بینی بود، با این حال وبا توجه به هزینه‌های تحمیل شده به دلیل ویروس کرونا ، کاهش درآمدها و .. در خوش‌بینانه ترین پیش‌بینی‌ها نیز تصور نمی‌شد که 80درصد درآمدهای شهرداری محقق شود. با این حال به نظر می‌رسد که این مهم در یازده ماه اخیر به وقوع پیوسته باشد.

براساس گزارش سید حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران از عملکرد مالی 11 ماهه و گزارش 3 ماه آذر ، دی و بهمن ماه ،شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده در برش عملکردی ۱۱ ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۲۸ هزار ۲۶۵ میلیاردتومان اقدام کند که طی این دوره ۱۱ ماهه مبلغ ۱۸ هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان معادل ۶۵ درصد درآمد کسب شده در ۱۱ ماه مذکور کسری ،۹ هزار و ۷۴۹ هزار  میلیاردی معادل ۳۵ درصد نسبت به بودجه مشاهده می شود .

طبق گفته خزانه‌دار از کل درآمد ۱۱ ماهه ۳۰ درصد آن پایدار و ۷۰ درصد آن ناپایدار است ؛در این دوره شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۲۵ هزار و ۴۶۹ میلیارد تومان هزینه کند که در دوره مذکور 17 هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان  هزینه در دفتر ثبت شده است که از این مبلغ ۹۳ درصد آن نقدی و هفت درصد آن غیر نقدی بوده است .

شهرداری بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی سه ماهه آذر ،دی و بهمن نسبت به تامین منابع در سقف 7 هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان اقدام کند در این سه ماهه در مجموع مبلغ ۵ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان معادل ۷۳ درصد درآمد کسب شده است.

 در ماه آذر مبلغ ۱۸۹۶ میلیارد تومان معادل ۷۴ درصد کسب درآمد شده در دی ماه معادل مبلغ ۱۹۷۵ میلیارد تومان یعنی ۷۷ درصد درآمد کسب شده و در بهمن ماه ۱۶۹۴ میلیارد معادل ۶۷ درصد کسب درآمد شده است.

از کل درآمد سه ماهه آذر دی و بهمن ۲۷ درصد به ۷۳ درصد آن ناپایدار است همچنین از کل درآمد آذرماه ۲۳ درصد آن پایدار ۷۷ درصد آن درآمد ناخن دست در دی ماه نیز ۲۴ درصد درآمدها پایدار و ۷۶% ناپایدار بوده بهمن ماه ۳۵ درصد انتقال داد و ۶۵ درصد آن ناپایدار بوده است

 شهرداری تهران در ۳ ماه آذر دی و بهمن تا سقف ۶ هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان اجازه هزینه کرد داشته که با اعلام مبلغ ۲ هزار ۹۷۷ میلیارد تومان معادل۶۸ درصد مصارف خود را در این سه ماه منظور  و ثبت کرده است.

 کسب درآمد  از بودجه یازده دوازدهم از ۶۸ درصد در سال ۹۸ به ۶۵ درصد در سال جاری رسیده است.از کل درآمد ۱۱ ماهه  ۳۰ درصد پایدار و ۷۰ درصد آن ناپایدار است.

3211

 در مدت مشابه سال گذشته از کل درآمدهای وصولی ۴۱ درصد آن پایدار و ۵۹ درصد آن ناپایدار بوده که نشان می دهد درآمد پایدار نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است.

 همچنین هزینه ۱۱ ماهه ۹۳ درصد نقدی است از ۲۰ درصد بودجه غیر نقد تنها  ۷ درصد تحقق یافته است.

 بنابراین همانند سابق برطرف کردن موانع موجود و عملیاتی شدن کل ۲۰ درصد منابع غیر نقد را  انتظار داریم .

پیش بینی می شود با توجه به روند درآمدی عملکرد ۱۲ ماهه به مرز ۸۰ درصد برسد در صورت تحقق این پیش بینی با توجه به آثار ناشی از کرونا  وتحریم بر فضای کسب و کار می‌توان گفت که شهرداری تهران در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید