در بازار مسکن چه خبر است؟

بازار فروش واحدهای کلنگی داغ شد

کدخبر: ۴۲۰۵۲۶
در روزهای اخیر حجم عرضه فایل‌های فروش واحدهای کلنگی وقدیمی‌ساز به بازار معاملات مسکن شهر تهران افزایش یافته است.
بازار فروش واحدهای کلنگی داغ شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد روند افزایش حجم فایل‌های فروش واحدهای مسکونی کلنگی به بازار مسکن در ادامه افزایش فایل‌های فروش سایر واحدهای مسکونی واقع در بازه‌های سنی مختلف به بازار صورت گرفته است.

در واقع به دنبال افزایش تعداد فایل‌های فروش مسکن در بازار در پی افزایش عمق رکود در بازار ملک و نبود چشم‌انداز رشد محسوس قیمت در کوتاه‌مدت ومیان‌مدت، بسیاری از مالکان واحدهای مسکونی کلنگی نیز که در روزهای نوسانی بازار مسکن از عرضه واحدهای خود به بازار خودداری کرده وبه دنبال رسیدن قیمت‌ها به سقف بودند هم‌اکنون فروشنده شده وبه بازار وارد شده‌اند.

علت این موضوع به کاهش تورم زمین نیز مربوط می‌شود. ضمن آنکه کاهش قیمت مسکن در دو ماه اول سال در مقایسه با اسفند و رکود عمیق در بازار معاملات مسکن نیز بر رفتار مالکان و فروشنده‌های واحدهای مسکونی کلنگی نیز اثر گذاشته است. به ویژه با اعلام آمار رسمی مربوط به افت شدید تورم فصلی در بازار معاملات زمین وتک رقمی شدن آن در زمستان در مقایسه با پاییز 99، فروشنده‌ها و مالکان واحدهای کلنگی در روزهای اخیر متوجه سرایت روند ریزش بازار معاملات مسکن به این بخش نیز شده‌اند. در نتیجه واحدهای کلنگی خود را که به امید افزایش بیشتر قیمت نگه داشته و از فروش آنها امتناع می‌کردند به بازار عرضه کرده‌اند.

 

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سمت تقاضا، بازار شرایط رکودی دارد. از یکسو تقاضای سرمایه‌ای برای خرید املاک کلنگی که سال گذشته به طور محسوس و پررنگ در بازار حضور داشت هم‌اکنون از بازار خارج شده است واز سوی دیگر سازنده‌ها نیز در شرایط رکود فعلی بازار معاملات مسکن ونبود چشم‌انداز رونق میل چندانی به خرید کلنگی، تخریب و نوسازی ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید