وضعیت درآمدی شهرداری در دو ماهه نخست سال / پیش بینی تداوم بحران

کدخبر: ۴۲۳۸۷۵
اقتصادنیوز :‌خزانه دار شورای شهر تهران، با بیان اینکه کسب درآمد دردوماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 21 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: آثار مالی و اقتصادی بحران کرونا درعملکرد بودجه 1400و پیش بینی تداوم بحران و شدت یافتن عدم تعادل منابع و مصارف بودجه ١400 تا پایان نیمه اول سال جاری مستلزم تغییرات اساسی سیاست ها و اقدامات مالی و اقتصاد مدیریت شهری است.
وضعیت درآمدی شهرداری در دو ماهه نخست سال / پیش بینی تداوم بحران

به گزارش اقتصادنیوز ، سیدحسن رسولی درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران  (فروردین و اردیبهشت ماه سال 1400) در بحش عملکرد حساب درآمد دو ماهه، اظهار کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی دو ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 8 هزار و 147 میلیارد تومان اقدام کند. طی این دوره دو ماهه مبلغ 2هزار و 583 میلیارد تومان معادل 32 درصد درآمد کسب شده است. بنابراین طی دو ماهه مذکور کسری عملکرد5 هزار و 564 میلیارد تومان معادل 68 درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می شود. البته در دوماه اول هر سال با این عدم تعادل مواجه هستیم

وی ادامه داد:از کل درآمد دو ماهه (25.832) 30درصد آن درآمد پایدار و 70 درصد آن درآمد ناپایدار است.    

خزانه دار شورای شهر تهران در بخش عملکرد هزینه ای، اعلام کرد: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ 6هزار و 486 میلیارد تومان هزینه کند. طی دوره مذکور مبلغ 2هزار و 817 میلیارد تومان (43 درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده است. که از این مبلغ 100 درصد آن بصورت پرداخت های نقدی است. بدیهی است این شاخص نمایانگر میزان ثبت رویدادهای هزینه ای در دفاتر مالی بوده و آثار دیگری بر آن مترتب نیست. 

رسولی در بخش عملکرد حساب درآمد و هزینه فروردین، گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است، در برش عملکردی فروردین ماه خود نسبت به تامین منابع در سقف 4هزار 73 میلیارد تومان اقدام کند. در این ماه مبلغ یک هزار و 299 میلیارد تومان معادل 32 درصد درآمد کسب شده است.  از کل درآمد فروردین (12.991) 14درصد آن درآمد پایدار و 86 درصد آن درآمد ناپایدار است. 

وی درباره عملکرد هزینه ای نیز افزود: شهرداری تهران در فروردین ماه تا سقف 3هزار و 128 میلیارد تومان اجازه هزینه کرد داشته که با اعلام مبلغ  یک هزار و 399 میلیارد تومان در این ماه تقریباً معادل 45 درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده که از این مبلغ تقریبا 100 درصد آن بصورت پرداخت های نقدی است.

خزانه دار شورای شهر تهران درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه اردیبهشت، تصریح کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است، در برش عملکردی اردیبهشت ماه خود نسبت به تامین منابع در سقف 4هزار و 73 میلیارد تومان اقدام کند. در این ماه مبلغ یک هزار و 284 میلیارد تومان معادل 32 درصد درآمد کسب شده است.  از کل درآمد اردیبهشت (12.841) 45درصد آن درآمد پایدار و 55 درصد آن درآمد ناپایدار است.   

وی ادامه داد: شهرداری تهران در اردیبهشت ماه تا سقف 3هزار و 243 میلیارد تومان اجازه هزینه کرد داشته که با اعلام مبلغ یک هزارو 580 میلیارد تومان در این ماه تقریباً معادل 49 درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده است. که از این مبلغ تقریبا 100 درصد آن بصورت پرداخت های نقدی است.

رسولی در بخش  تحلیل و ارزیابی گفت: کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 21 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین ثبت هزینه ها در دفاتر مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: از کل درآمد وصولی اردیبهشت ماه (12.841میلیارد ریال) 45درصد آن درآمد پایدار و 55 درصد آن درآمد ناپایدار است. از کل درآمد وصولی دو ماهه (25.832میلیارد ریال) 30درصد آن درآمد پایدار و 70 درصد آن درآمد ناپایدار است.

خزانه دار شورای شهر تهران همچنین گفت: شاخص عدم تحقق درآمد به 68 درصد عدم تحقق در این دوره (دو ماهه) رسیده است. همچنین آثار مالی و اقتصادی بحران کرونا درعملکرد بودجه 1400و پیش بینی تداوم بحران و شدت یافتن عدم تعادل منابع و مصارف بودجه ١400 تا پایان نیمه اول سال جاری مستلزم تغییرات اساسی سیاست ها و اقدامات مالی و اقتصاد مدیریت شهری است.

پس از ارایه گزارش سید حسن رسولی به عنوان خزانه دار شورا در خصوص درآمد و هزینه های دو ماهه ابتدایی سال 1400 اعضای شورا نکاتی را مطرح کردند.

سید محمود میر لوحی: نسبت به 4 سال قبل شهرداری با وضعیت مطلوب تحویل مدیریت بعد می دهیم

سید محمود میر لوحی گفت: در ابتدا تشکر می کنم از این گزارش و اینکه اقای رسولی این گزارش ها را  خوب و منظم ارایه می کنند و تشکر از همکاران در شهرداری.

وی ادامه داد: اما خوب بود در این گزارش نکاتی گفته میشد که مانند  گزارش های دیگر که این روزها اشاره می شود و رقبای ما مسیر اشتباهی را سعی می کنند که دامن بزنند به سرنوشت آنها دچار نشود.

رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا افزود: در سه ماه اول سال معمولا درآمد هایمان پایین است اما در سه ماه آخر سال 40 درصد درآمد ها تحقق می شود و در سه ماهه ابتدایی سال معمولا 20 تا 30 درصد لذا اگر 32 درصد در دو ماهه ابتدایی محقق شده  و من در  تماسی که با آقای  امامی معاونت مالی شهرداری تهران داشتم در خرداد 49 درصد  نحقق درآمد داشتیم نشان دهنده ی وضعیت خوب ما است.

میر لوحی افزود: زمانی که ما شورای شهر را تحویل گرفتیم حقوق شهریور کارکنان را هم نداشتیم ولی امروز در شرایط خوبی شورا را داریم تحویل می دهیم که دغدغه پرداخت حقوق نداشته باشند و مثل ما تامین اجتماعی حساب هایشان را نبسته باشد . مثل ما پیمانکاران استعفا و استعفا نگویند.

بهاره آروین: گزارش های درآمد و هزینه ای باید به سمع و نظر مردم برسد

بهاره آروین نیز گفت: اقدام ارزشمندی که شورای پنجم بنا نهاده و گزارش درآمد و هزینه به صورت بر خط ماهانه  و سیستماتیک فراخوانی می شود و در وبسایت شفاف بارگزاری می شود. اما شبهاتی در این خصوص وجود دارد که  چون قانون گفته این گزارش به شورا داده شود برخی از دوستان شهرداری گفته بودند دروبسایت شفاف ضرورتی ندارد، بارگزاری شود.

وی افزود: قانون می گوید گزارش به شورا ارسال شود حال چون شورا به صورت علنی برگزار می شود چه اشکالی دارد که این گزارش ها به صورت بر خط در وبسایت شفاف بارگزاری شود.

آروین افزود: در ماده 71 قانون شهرداری گفته شده گزارش درآمد و هزینه به شورای شهر بیاید تا عموم مردم مطلع شوند اما متاسفانه از شهرداری نامه زده اند که ضرورتی ندارد این گزارش ها در وبسایت شفاف بارگزاری شود. در حالیکه وقتی در صحن شورا ارائه شد باید به اطلاع عموم برسد.

زهرا نژاد بهرام: اعتماد سازی مدیریت شهری اتفاق مبارک دوره پنجم بوده است

زهرا نزاد بهرام در این جلسه گفت: یکی از اتفاقات خوب این دوره  ارائه گزارش های هزینه درآمد است که به طور مداوم و با دقت لازم ارایه می شود و ای کاش امروز معاون مالی شهرداری  هم حضور پیدا می کرد.

نژاد بهرام افزود: یکی از نکات برجسته در این گزارش  درآمد های پایدار 45 درصدی است. چرا که بر خلاف اینکه کمتر از بیست درصد درآمد های پایدار داشتیم امروز به این رقم رسیدم که اتفاق مبارکی است. البته که تا مسیر تحقق رویکرد شورای پنجم برای افزایش تا مرز 60 درصد فاصله زیاد داریم.

عضو هیات رییسه شورا گفت: نکته بعدی اینکه ما در سه ماه اول سال معمولا در تحقق درآمد با دشواری روبرو هستیم چرا که هنوز آثار تعطیلات نوروز و راه نیافتادن بازار ساخت و ساز قابل مشاهده است. متاسفانه این دفعه با شدت گرفتن تحریم و نابسامانی عبور از تحریم برگزاری انتخابات 1400 نیز مزید بر علت شد. چرا که بسیاری از تحولاتی که در کشور به وقوع پیوست وابسته به انتخابات 1400 بود و همه منتظر بودند ببینند که نتیجه انتخابات به چه صورت در می آید. لذا اگر نسبت به سال گذشته 30 درصد درآمد  کاهش پیدا کرده علت اصلی این بوده است.

نژاد بهرام در ادامه افزود: اتفاق خوب دیگر در خصوص بحث تسهیلات رخ داده و توانستیم بالغ بر 2500 میلیارد در پرداخت تسهیلات گام رو به جلو  برداریم.

وی افزود: در شورای چهارم 7109 میلیارد تومان  بازپرداخت تسهیلات داشتیم در حالی که در شورای پنجم 9692 میلیارد تومان میزان بازپرداخت ها بوده و این سبب افزایش اعتبار شهرداری بوده است. ما در ابتدای دوره پنجم  فاقد این مهم بودیم چرا که  به دلیل نوع رفتاری که در شورا و مدیریت شهری  چهارم وجود داشت  نه پیمانکاران با ما کار می کردند و نه بانک ها به ما وام می دادند و ما تا یکسال داشتیم اعتماد سازی می کردیمو امروز  این اتفاق مبارکی است.

وی افزود: در نهایت گزارش شفافیت کامل هزنیه ها و  درامد ها و نقشه مدیریت مالی شهر به روشنی دارد نشان می دهد  ظرفیت های خوب شورای پنجم همه در سامانه شفاف وجود دارد تا کسانی که اهل مطالعه هستن با دسترسی راحت  بتوانند آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

 در ادامه سید حسن رسولی در پاسخ به نکات مطرح شده گفت: در پاسخ آقای میر لوحی باید عرض کنم که در دو ماهه اول هم در دولت و هم در شهرداری ها با کاهس نسبی درآمد مواجه هستیم. من و شما که در دولت بودیم می دانیم برای فروردین و اردیبهشت ماه 10 درصد کل بودجه به صورت تنخواه توسط خزانه در اختیار دولت قرار می گیرد تا عدم تعادل درآمد ها و هزنیه را مدیریت کند در قالب تنخواه داری،  البته در فرودین ماه 32 درصد تحقق درامد داشتیم ولی در اردیبهشت ماه با افزایش 13 درصدی  به 45 درصد تحقق درآمد رسیدیم رسیده و  من پیش بینی می کنم در ماه های  آتی با مصوباتی که داشتیم به تعادل برسیم.

رسولی افزود: در پاسخ خانم آروین نیز باید بگویم  استنباط من به عنوان خزانه دار در ماده 79 جهت استحضار عام شهروندان شهر است، ما و همه کسانی که به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهر حضور پیدا می کنیم وکیل مردم هستیم، مگر می تواند وکیل حق اطلاع یابی از حساب درآمد هزینه ای داشته باشد بعد خود موکل نداشته باشد. اساسا فلسفه وجودی ماده 79 که چند دهه قبل قانون گذار تعیین کرده است، لابد برای استحضار مردم است چون مردم هستند که هزینه شهر را پرداخت می کند.

خزانه دار شورا در ادامه اظهار داشت: در پاسخ به خانم نژاد بهرام نیز باید بگویم که ما این اطلاعات را از آقای امامی و عرب می گیریم و من خزانه دار هیچ دخل و تصرفی در آن  ندارم و همه جداول را  از حوزه معاونت مالی می گیریم.  ما 30 درصد عدم تحقق در مقایسه با سال گذشته در دوماه ابتدای سال نداشتیم بلکه  21 درصد داشتیم که یکی از دلایلی همانطور که خانم نژاد بهرام گفتند برگزاری انتخابات بوده است. من به عنوان خزانه دار موظفم آنچه که هست را بگویم نه آنچه خوب است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید