نیاز واقعی به مسکن در سال ۵۰۰ هزار واحد است

کدخبر: ۴۲۵۷۳۰
اقتصادنیوز :‌وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به بررسی‌ها و ثبت‌نام‌ها، در حال حاضر نیاز واقعی به مسکن سالانه ۵۰۰ هزار واحد است که در این دولت توانستیم ظرفیت تولید مسکن را برقرار کنیم.
نیاز واقعی به مسکن در سال ۵۰۰ هزار واحد است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین،  محمد اسلامی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی که با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهور برگزار شد،  اظهار داشت: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی حمایت و تسهیل‌گری برای خانه‌دار کردن مردم است که اقشار کم‌درآمد در اولویت قرار دارند.

وی افزود: از بدو ورود به وزارت راه و شهرسازی به دنبال این بودم که جریان تولید مسکن به گونه‌ای باشد که فرآیند منسجم و برخوردار از تمام لوازم را داشته باشد و در پرتو آن مردم بتوانند به دولت اعتماد کنند تا تولید مسکن برقرار و جاری باشد و مردم در موعد مقرر صاحبخانه شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقداماتی که برای جریان پایدار تولید مسکن در مدت سه سال گذشته انجام شد گفت: اولین اقدام این بود که ضوابط و آیین نامه‌ها را برای استفاده از پهنه‌های مناسب شهری و توسعه مسکن را هم آوریم و سیاست‌های تسهیل‌گرانه را به کار گرفتیم که یکی از آنها تسهیل در بخش زمین بود.

اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت شهرسازی برای اجرای سیاست‌های مسکن با فقر شدید زمین مواجه بود گفت: عدم تسهیل زمین به دلیل تزاحم قانونی یکی از مشکلات وزارت راه و شهرسازی بود که باعث شد در سال‌های گذشته زمین متعلق به وزارت راه و شهرسازی تحویل نشود اما با دستور جنابعالی (رییس جمهوری) و تعامل وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی این اراضی حبس شده تحویل و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی افزود: اقدام دیگر وزارت راه و شهرسازی، شناسایی جامعه مخاطب بود که با ثبت‌نام گسترده توانستیم ارزیابی دقیقی از نیاز مسکن در کشور داشته باشیم. در ثبت‌نام الکترونیکی گسترده در سطح کشور دو میلون و ۵۰۰ هزار نفر در پنج مرحله ثبت نام شرکت کردند که از این تعداد ۵۳۰ هزار متقاضی واجد شرایط بودند و از این تعداد ۲۰۰ هزار متقاضی آورده اولیه را به حساب واریز کردند.

وزیر راه و شهرسازی با اقدام سوم این وزارتخانه برای جریان پایدار تولید مسکن اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات ما اصلاح قوانین و مقررات و تامین مالی پروژه‌ها بود که توانستیم نسبت وام به هزینه مسکن را تقویت کنیم. در دوران جنگ اقتصادی قیمت مسکن متاثر از این فضا دچار تحولات اساسی شد که در نهایت مسکن به کالای غیرقابل دستیابی برای بخشی از اقشار تبدیل شد بنابراین یکی از اقدامات ما افزایش سقف وام مسکن بود.

وی افزود: در حالی که تا سال گذشته نسبت وام به هزینه مسکن ۲۰ درصد بود با مصوبه شورای پول و اعتبار اخیرا آن پرا به ۵۵ درصد رساندیم.

اسلامی با اشاره به پروژه‌هایی که امروز به بهره‌برداری می‌رسند گفت: از ۵۱ هزار واحدی که امروز بهره‌برداری و تحویل می‌شود؛ ۲۸ هزار واحد مسکن ملی و ۲۳ هزار واحد مسکن مهر است و در دولت ۱۱ و ۱۲، یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل و واگذار شد.

وی با بیان اینکه تکمیل مسکن مهر به دولت سیزدهم منتقل نمی‌شود، گفت: دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تعریف شد که از این تعداد ۷۱۳ هزار واحد در دولت دهم تحویل و مابقی آن در دو دولت یازدهم و دوازدهم و اگذار شد.

اسلامی با اشاره به نوسازی بافت فرسوده در دو دولت گفت: ۳۷۵ هزار واحد در دو دولت یازدهم و دوازدهم نوسازی شده و راندمان نوسازی در حال حاضر در سطح کشور بالای ۴۰ درصد است.

وی در پاسخ به سوال رییس جمهور مبنی بر اینکه آیا میزان نیاز به تولید مسکن در کشور تغییر کرده است گفت:‌ با توجه به بررسی‌ها و ثبت‌نام‌ها در حال حاضر نیاز واقعی به مسکن سالانه ۵۰۰ هزار واحد است که در این دولت توانستیم ظرفیت تولید مسکن را برقرار کنیم و امیدواریم جریان اقتصادی کشور به مسیر آرامی هدایت شود تا مردم در موعد مقرر صاحبخانه شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید