امضای حکم بدون تغییر شرایط احراز

امتیاز خاص برای شهردار شدن زاکانی

کدخبر: ۴۳۷۵۹۹
اقتصادنیوز :حکم علیرضا زاکانی درحالی به عنوان شهردار تهران امضا شد که بخشنامه شرایط احراز شهرداران تغییری نکرد و رشته تحصیلی او به این بخشنامه اضافه نشد . پیش از این رییس شورای شهر تهران اعلام کرده بود که برای شهردار شدن زاکانی باید بخشنامه اصلاح شود .
امتیاز خاص برای شهردار شدن زاکانی

به گزارش خبرنگار اقتصادنیوز ، حکم علیرضا زاکانی به عنوان شهردار پانزدهم از سوی وزیر کشور امضا شد . علیرضا نادعلی، سخنگوی شوای شهر تهران از ابلاغ حکم شهردار تهران خبر داد و گفت: حکم آقای زاکانی به عنوان شهردار تهران از سوی وزارت کشور امضا شد و او از امروز به صورت رسمی شهردار تهران است. به گفته مهدی چمران او یکشنبه به صحن شورای شهر تهران می آید و رسما فعالیت های خود را آغاز می کند . 

600

شب گذشته برخی از رسانه ها از مخالفت هیات دولت با تغییر قانون به نفع شهردار شدن زاکانی خبر دادن که پس از مدتی تصویر استعلام وزیر کشور از سازمان امور اداری و استخدامی کشور منتشر شد که صدور حکم شهرداران کلانشهرها از اختیارات وزیر کشور است و به احمد وحیدی مجوز داد بدون هیچ گونه تغییر و اصلاح در آیین نامه یا بخشنامه های مرتبط نسبت صدور حکم شهرداران شهرهای بالاتر از یک میلیون نفر جمعیت اقدام کند.

200

این درحالی است که پیش از این اعلام شده بود ، رشته تحصیلی زاکانی که پزشکی هسته ای است باید به لیست رشته های مجاز افزوده می شود . اما ظاهرا با نامه از طرف سازمان امور استخدامی و تفسیر قانون به نفع زاکانی بخشنامه مشاغل مجاز برای تصدی مسئولیت شهرداری  اصلاح نشده و زاکانی توانسته بدن تغییر در بخشنامه به کرسی بهشت برسد.

علی دشتی حقوق دان در گفتگو با اقتصادنیوز گفت : نامه ای که سازمان امور اداری و استخدامی زده است از لحاظ حقوقی درست نیست  به علت این که ماده 71 قانون خدمات کشوری سمت های مدیریت سیاسی را تعریف کرده است و هیچ ربطی به شرایط احراز شهرداران  ندارد و اصولا شرایط احراز سمت شهردار در یک قانون خاص آمده و خاص مقدم است و باید رعایت شود . 

وی ادامه داد : استناد به ماده 71 که در آن اجازه داده شده که شهردار تهران همتراز با این مقامات باشد دلیل خوبی برای این شهردار معاف از شرایط باشد نیست و این یک چرخش عجیب  و نگاهی خطرناک است تا چند روز پیش معتقد بودند که شرایط  احراز اصلاح می شود با این نامه شرایط احراز هم نداشته باشند مورد تاکید نیست زیرا شخصیتی سیاسی هستند که این گونه نیست و این نامه به نظر غیر قانونی است . 

آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهرداران تمامی افرادی که قرار است به عنوان شهردار از سوی شوراهای اسلامی شهر انتخاب شوند باید دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی از رشته های تحصیلی مشخصی باشند.

این رشته ها عبارتند از: عمران، سازه، راه و ترابری، حمل و نقل، مدیریت ساخت، محیط زیست، ساختمان های هوشمند، شهرسازی، ساخت و تولید، نقشه برداری، طراحی محیط زیست از گروه فنی و مهندسی و رشته های فضای سبز، بهداشت محیط، علوم و مهندسی محیط زیست، ارزیابی و آمایش سرزمین و آلودگی های محیط زیست از گروه علوم تجربی.

همچنین رشته های مدیریت مالی، بازرگانی، دولتی، طراحی سازمان های دولتی، بودجه و مالیه عمومی، خط مشی گذاری عمومی، مدیریت پیشرفته و توسعه شهری و روستایی، مدیریت سازمان های دولتی، مالی و اقتصادی، برنامه ریزی و نظارت، برنامه ریزی محیط زیست، مدیریت محیط زیست، مدیریت بحران، مدیریت شهری، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، آمایش شهری، محیط زیست شهری، برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری، کاربری اراضی و ممیزی املاک، برنامه ریزی آمایش سرزمین، علوم اقتصادی، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، اقتصاد شهری، جامعه شناسی، برنامه ریزی اجتماعی، مدیریت خدمات اجتماعی، برنامه ریزی توسعه منطقه ای، توسعه محلی (شهری)، حقوق عمومی، حقوق محیط زیست، حقوق اقتصادی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق حمل و نقل، مدیریت نظارت و بازرسی، حقوق مالی، اقتصادی، مدیریت ثبت اسناد و املاک، علوم سیاسی، حسابداری، حسابداری مدیریت، مدیریت بازرگانی از گروه علوم انسانی و رشته های برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی منطقه ای، طراحی شهری، معماری(مسکن، پایداری، فناوری) و معماری منظر از گروه هنر برای احراز مدرک تحصیلی سمت شهردار تعیین شده اند.

علی رضا زاکانی دارای مدرک پزشکی هسته ای است این شغل در رشته های تحصیلی مورد نیاز برای شهرداری تهران نیست. رئیس شواری شهر تاکید کرده بود برای رفع این مساله رشته زاکانی به بخشنامه اضافه می شود پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر نیز پیش از این با اشاره به اینکه سلامت موضوع مهمی برای شهروندان است و پزشکی هسته ای هم به سلامت شهروندان مربوط می شود گفته بود این اشتباه وزارت کشور بوده که به این رشته توجه نکرده و در حال  در مذاکره با مجلس و دولت هستیم تا مدرک پزشکی را هم جزو رشته‌های مرتبط با مدیریت شهری قرار دهند بدین ترتیب مشکل قانونی شهردار شدن منتخب جدید شورا حل شود. اما این اتفاق رخ نداد و حکم زاکانی بدون تغییر بخشنامه امضا شد. به نظر برای او امتیازی خاصی در نظر گرفته شده که بدون تغییر مصوبات بالادستی توانسته بر کرسی شهرداری تکیه بزند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید