نرخ سود وام مسکن از 23 درصد عبور کرد

رکوردزنی پی‌درپی هزینه وام مسکن و نرخ سود +نمودار

کدخبر: ۴۶۱۲۰۰
اقتصادنیوز: رکورد هزینه وام مسکن در 20 آذرماه در حداقل یک سال و نیم اخیر شکست. این هزینه برای مجردین به 27 میلیون تومان رسید و در نهایت نرخ سود وام مسکن را به فراتر از 23 درصد کشاند.
رکوردزنی پی‌درپی هزینه وام مسکن و نرخ سود +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، هزینه وام مسکن در روزهای پایانی پاییز 1400 شروع به ثبت رکوردهای بی سابقه کرده است. د راین مقطع زمانی قیمت وام به بالاترین سطح خود حداقل در یک سال و نیم اخیر رسیده و هزینه وام را برای متقاضیان متاهل در تهران به سطح 46 میلیون تومان ارتقا داده است.

این وام به طور کلی از طریق خرید اوراق تسه منتشر شده توسط بانک مسکن خریداری می شود. متقاضیان می توانند باخرید این اوراق وام در خواستی خود را جهت خرید خانه دریافت کنند. این وام برای مجردین سقف 140 میلیون تومان و برای متاهلین بیشینه 240 میلیون تومان را دارد.

رکوردزنی پی در پی هزینه وام در دهه سوم آذر 

قیمت هرکدام از اوراق تسه در بازار خرید و فروش این اوراق و در نتیجه تغییرات در عرضه و تقاضای آن کشف می شود. در عملیات ثبت شده در روز 20 اذرماه هزینه هر برگ از این اوراق 97 هزار و 750 تومان به دست آمده که نسبت به روز قبل تقریبا 5 درصد افزایش داشته است.

این هزینه اکنون به بیشینه خود در مدت یک سال و نیم گذشته دست پیدا کرده و رکوردی بی سابقه را خلق کرده است.

در همین رابطه محاسبه می شود مجردینی که قصد اخذ سقف وام را دارند باید 27 میلیون و 400 هزار تومان برای این خرید وام هزینه کرده و متاهلین تقریبا 47 میلیون تومان.

با انتقال رکوردزنی قیمت اوراق به هزینه پرداختی وام برای متقاضیان مشاهده می شود این هزینه نیز در مقطع یک  سال ونیمه بی سابقه بوده است.

بررسی آمار تعداد معادلات و رفتار قیمت ها نشان می دهد یکی از دلایل اقتصادی در خصوص این افزایش قیمت می تواتد رفتار کنشگرانه متقاضیان باشد. به این معنا که در روزهای قبل کاهش عرضه موجب افزایش در قیمت اوراق شده و درواکنش به این افزایش موجی از تقاضا شکل گرفته که در نهایت در این روز موجب شد تا تعداد معاملات به فراتر از 11 هزار مورد رسیده و تقریبا 10 درصد رشد پیدا کند.

به عبارت دیگر تقاضا اکنون بسیار بیشتر از عرضه اوراق در این روزهاست و این عامل نیروی پیشران قیمت وام در مقطع کنونی شده است.

مسکن

 

رکوردزنی بی سابقه در نرخ سود وام مسکن

زمانی که متقاضیان برای دریافت وام دو هزینه را جداگانه پرداخت کنند نرخ سود نیز دیگر در سطح اسمی خود نخواهد بود (17.5 درصد).

طبق محاسبات مشخص می شود در روز 20 آذرماه نرخ سود وام مسکن برای نخستین بار در سال جاری به فراتر از 23 درصد رسیده در سطح 23.61 درصد جای گرفت. این بیشترین میزان نرخ سود در تمام مدت یک سال ونیم گذشته بوده که نرخ بالایی به شمار میآید. تقریبا 6.1 واحد درصد بیشتر از نرخ سود اسمی اعلام شده است.

مسکن

 

رکوردزنی در هزینه نهایی وام مسکن

متناظر با افزایش در هزینه وام  و نرخ سود هزینه نهایی وام مسکن نیز روندی افزایش پیدا کرده و رکوردهای بی سابقه ای را به ثبت رسانده است.

هزینه نهایی مبلغی است که متقاضیان در طول 12 سال به بانک مسکن در اثر خرید وام می پردازند.

این هزینه برای مجردین در این روز برابر با 187 میلیون و 500 هزار تومان و برای متاهلین معادل با 346 میلیون و 840 هزار تومان به ثبت رسیده است.

این میزان بیشترین سطح هزینه نهایی وام در مقطع مشابه بوده است.

مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید