نرخ سود وام مسکن درنیمه آذر؛ 22.66 درصد

صعود هزینه وام مسکن به قله یکساله+ نمودار

کدخبر: ۴۶۰۰۳۵
اقتصادنیوز: هزینه وام مسکن در نیمه آذر به رکورد خود در یک سال اخیردست پیدا کرد. این رویداد موجب شده تا هزینه اخذ وام برای مجردین به سطح بی سابقه 23 میلیون تومان رسیده و نرخ سود وام 5.16 واحد درصد بیشتر از میزان اسمی خود شود.
صعود هزینه وام مسکن به قله یکساله+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز هزینه وام مسکن در روز های اخیر مسیری صعوی داشته و همواره رکوردزنی های خودرا تداوم بخشیده است. طبق آمارها اکنون این رقم از مرز 41 میلیون تومان برای متاهلین عبور کرده و سطوح جدیدی را ثبت کرده اما هنوز با سطوح به ثبت رسیده در ابتدای مهر ماه سال گذشته فاصله زیادی دارد.

به طور کلی این هزینه را می توان از داد وستد در بازار اوراق تسهیلات بانک مسکن کشف کرد. در این بازار متقاضیان جهت خرید خانه تا سقف تعیین شده اوراق تهیه کرده و به اعتبار 500 هزار تومان برای هرکدام از اوراق اقدام به اخذ وام می کنند.

رکوردزنی سالانه در هزینه اوراق تسه

هزینه هر برگ از اوراق تسهیلات بانک مسکن به اختصار تسه در تاریخ 15 آذر ماه سال جاری به 85 هزار و 510 تومان رسیده که بالاترین میزان این متغیر در بازه یک سال گذشته بوده است.

از آن جایی که متقاضیان مجرد قادر به سقف خرید 280 ورق و متاهلین در تهران 480 ورق هستند هزینه خرید اوراق برای آن ها با احتساب هزینه کشف شده اوراق در نیمه آذر ماه به دست می آید.

در همین رابطه در این روز متقاضیان مجرد در حدود 24 میلیون تومان و متاهین 41 میلیون تومان هزینه بابت اخذ وام پرداخت کردند.

بررسی این آمار در تمام تاریخ وام مسکن در مدت سپری شده نشان می دهد در یک سال گذشته این حجم از هزینه بابت خرید اوراق بی سابقه بوده و به عبارت دیگر هزینه خرید وام مسکن به قله خود در این یک سال دست پیدا کرده است.

این روند براساس آمارهای به ثبت رسیده در هفته اخیر مسیری صعودی داشته و اکنون به رکورد خود دست یاقته است.

طبق آمارهای بانک مسکن هزینه اوراق تسه به نسبت روز گذشته رشدی 3.1 درصدی داشته است. از آن سو تعداد معاملات به ثبت رسیده در این روز نیز برابر با 9 هزار و 393 عدد بوده که در مقایسه با روز قبل 4.5 درصد رشد داشته است. این آمارها نشان می دهد در روز نیمه آذر ماه بازار مسکن شاهد رشد تقاضا بوده که البته در سمت عرضه افزایش کمتری مشاهده شده است. این عامل موجب شده تا قیمت اوراق مسیری صعودی را در این روز بپیماید.

مسکن

رکوردزنی نرخ سود وام مسکن

درکل پرداخت هزینه اوراق در این بازار موجب می شود تا نرخ سود وام مسکن نیز تغییر کند. این عامل در نیمه آذر ماه سبب شد تا با رکورد زنی در هزینه اوراق نرخ سود وام مسکن به 22.66 درصد برسد که از آذر سال 99 تا  کنون بی سابقه بوده است

به عبارت دیگر فاصله نرخ سود واقعی دراین بازار با نرخ سود اسمی در حدود 5.16 واحد درصد است که بیشترین میزان اختلاف در بازه یک ساله بوده است.

مسکن

رکوردزنی هزینه نهایی وام مسکن در نیمه آذر

آخرین محاسبه اوراق تسه به هزنیه نهایی وام اشاره دارد. این متغیر نشان می دهد متقاضیانی که از این طریق اقدام به اخذ وام مسکن کرده اند به طور کلی در پایان 12 سال چه هزینه ای را بابت وام خرید خانه خواهند پرداخت.

طبق محاسبات انجام شده متقاضبان مجردی کهتا سقف وام را خریداری کرده اند در پایان 12 سال باتوجه به هزینه اوراق در این روز باید 184 میلیون تومان و متاهلین 341 میلیون تومان پول پرداخت کنند. 

مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید