تحلیل بازارها در هفته نخست زمستان 1400

نشانه های تغییر در بازارها/ قدم بعدی معامله گران

کدخبر: ۴۶۳۸۲۰
اقتصادنیوز: بازارها در روزهای پایانی هفته شاهد تغییرات جدی بودند که نمود آن را در بازار سهام می توان دید.
نشانه های تغییر در بازارها/ قدم بعدی معامله گران

به گزارش اقتصادنیوز ، در بازارها در روزهای پایانی هفته شاهد شکل گیری جنب جوش خریداران بودیم و به نوعی بازارها نسبت به جدی شدن برخی رویدادها همچون مذاکرات برجامی وین، جدی شدن روابط ایران و عربستان و تصمیمات جدی دولت در زمینه اقتصاد واکنش نشان دادند.

بازار ارز | پیکان قیمت دلار روبه پایین

قیمت دلار در روز چهارشنبه در یک محدوده پس از رشد در سطوح قیمتی، دوباره با نوسانات روبه پایینی مواجه شد و به همان نقطه ابتدایی برگشت. بازار ارز پایدار نیست و البته فعلا دلار در همان نقطه ابتدایی کانال 30 هزار تومان دنبال میشود. این در حالی است که قیمت دلار در بازار متشکل ارزی و صرافی ملی نیز در همان محدوده قبلی دنبال میشود. قیمت سکه هم در همان کانال 13 میلیون تومان قرار دارد. با این وصف بازار شاهد نوسانات روبه پایین است.

بازار سهام | خریداران بورس برگشتند

در بازار سهام شاخص بورس در پایان هفته با بازدهی مثبت مواجه شد و این در حالی بود که شاخص دوباره از نیمه کانال 1.5 میلیون واحد هم گذشت. با رشد 40 هزار واحدی شاخص کل بورس، خریداران در روز آخر بسیار با غربت به معاملات برگشتند و البته بخشی از این رفتارها هیجانی است و باید منتظر بود که در روزهای بعدی فصل زمستان بورس، آیا همچنان شاهد روزهای بهاری خواهیم بود.

بازار خودرو | رشد قیمت خودرو

در بازار خودرو، محصولات ایران و خودرو برخلاف جریان مربوط به دلار که شاهد نوسانات روبه پایینی بود با رشد محسوسی همراه بود. با خوش بینی ها در بحث مذاکرات برجامی وین، بازار خودرو شاهد ارسال سیگنال های مثبتی است که البته همچنان رکود حاکم بر بازار حکایت از این دارد که خریداران و فروشندگان چندان فعال نیستند و بیشتر قیمت ها ناشی از اخبار و رویدادها تغییر میکنند.

بازار مسکن | نشانه های فروش در مسکن

بازار مسکن در آستانه ورود به فصل پایانی سال با افزایش تدریجی تمایل برای فروش مواجه شده است. با اینکه انتظار می‌رفت معاملات رفته رفته بالا برود طرف عرضه، فرصت فعلی را زمان مناسبی برای خروج با سود از بازار مسکن ارزیابی کرده است. گزارشهای میدانی نشان می‌دهد اولین گروه از سفته‌بازان مسکن، واحدهای خود را به بازار شب عید که معمولا بازه زمانی پرمعامله‌ای محسوب می‌شوند عرضه کرده‌اند. 

این افراد کسانی هستند که عمدتا آپارتمانهای زیر قیمت را طی یک سال گذشته خریداری کرده‌اند و با توجه به ثبات نسبی قیمتها در ۹ ماه گذشته چشم‌انداز افزایشی برای بازار نمی‌بینند. بخصوص اینکه در یک سال اخیر قیمت مسکن حدود ۴۰ درصد از تورم عمومی عقب مانده است.

بازار ارز دیجیتال | رتبه بندی رمز ارزها

قیمت بیت کوین از ابتدای سال ۷۰ درصد افزایش یافته است، اما نسبت به اوج بی سابقه‌ای که در ماه گذشته ثبت شده بود، ۲۹ درصد کاهش یافت. بیت کوین با ارزش بازار حدود ۹۳۰.۵۵ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار قرار داشته و سهم ۳۸.۵۳ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. اتریوم و باینانس کوین در رتبه های بعدی جای دارند.

همچنین شمار معاملات رمزارز در ترکیه به دنبال افت ارزش لیر، به بالای یک میلیون در روز افزایش یافت. قیمت رمزارز امسال رشد چشمگیری پیدا کرده و معاملات رمزارز محبوبیت یافته اند. آمار نشان داد که بیت کوین و تِتر که ارزش ثابتی داشته و در معاملات رمزارز به طور گسترده استفاده می شوند، برای تبادل لیر از سال ۲۰۱۹ محبوبیت داشته اند. بیت کوین در نوامبر به رکورد بالای ۶۹ هزار دلار صعود کرد.

در همین حال جک دورسی، بنیانگذار و مدیر عامل سابق توییتر، بار دیگر حمایت بی دریغ خود را از بیت کوین ابراز و پیش بینی کرد که ارزشمندترین ارز دیجیتال جهان جایگزین دلار آمریکا خواهد شد.

 

  • 14000816000624_Test_PhotoN
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید