در مکاتبات شورای شهر پایتخت مطرح شد

معرفی اولین قربانیان بحران آب تابستان امسال تهران!

کدخبر: ۴۹۷۹۴۰
اقتصادنیوز: وضعیت درختان برخی از بوستان های جنگلی مناسب نیست . کافی است به سری به بوستان های چیتگر و یا سرخه حصار بزنیم ،کاج های قدیمی این پارک های جنگلی درحال خشک شدن هستند .می گویند بی توجهی به آبیاری درختان دلیل وضعیت کنونی درختان است .
معرفی اولین قربانیان بحران آب تابستان امسال تهران!

به گزارش اقتصادنیوز مهدی پیرهادی ، رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درخصوص راهکار تامین آب مورد نیاز برای آب یاری بوستان جنگلی می گوید :  یکی از دغدغه‌هایی که ما در چند ماه گذشته داشتیم، دغدغه آب تهران و آبیاری فضای سبز بوده است، در این ماه‌ها به‌شدت روی این موضوع متمرکز شدیم. یکی از اتفاقاتی که افتاد، توافقی بود که ما با مجموعه آب و فاضلاب استان تهران داشتیم و قرار شد تا هم مجموعه چیتگر، هم مجموعه سرخه‌حصار و مجموعه‌های جنگلی مثل بوستان یاس فاطمی و...سهمیه آبی را برایش اختصاص بدهند و یک قسمت از آب‌های تصفیه شده‌ای که در مجموعه‌های تصفیه‌خانه‌ای وجود دارد، برای آبیاری به شهرداری تهران تحویل داده شود. این توافق انجام شده و یک فوریت اصلاح موضوع آب و فاضلاب هم که از گذشته بوده، با ۱۰ پیشنهاد جدید علاوه‌بر پیشنهادات قبلی، هفته آینده در صحن شورای شهر تهران مطرح خواهیم کرد و پس از رای‌آوردن نهایی موضوعات را پیگیری خواهیم کرد.

وی درخصوص پیشنهادات جدیدی که در این زمینه مطرح است توضیح می دهد :  یکی از پیشنهادهای ما سهمیه ‌آبی است که به مجموعه‌های مختلف می‌دهیم. پیشنهاد بعدی ایجاد حداقل پنج تصفیه‌خانه محلی در شهر تهران است. سومین موضوع تکمیل شبکه فاضلاب در مناطقی است که میزان پیشرفت فیزیکی مجموعه‌ فاضلاب در آنجا کم است.

اکوایران در این باره نوشت: به گفته پیرهادی تصفیه‌خانه فاضلاب در منطقه‌ ۲۲ و محدوده خرگوش‌دره و یک تصفیه‌خانه محلی هم در منطقه آبشار همین منطقه ایجاد خواهیم کرد. علاوه بر این مسأله انفصالی است که در شبکه آب و فاضلاب در شهر تهران وجود دارد که وارد رودخانه‌ها و آب‌های سطحی‌ می‌شود و برای محیط‌زیست به‌شدت آسیب‌زا است. سنجش میزان آلودگی آب‌های رودخانه‌ها و آب‌های سطحی مهم است که به‌صورت منظم به شورای شهر ارائه شود. ما در یکسری از این موارد با آب و فاضلاب تفاهم کردیم تا در سال ۱۴۰۱ به این موضوعات بپردازیم که مواردش اعلام خواهد شد.

6

پیرهادی با تاکید بر اینکه موضوع آب، یک موضوع ملی است و اگر ما به آن نپردازیم، بحث محیط‌زیست و فضای سبز ما در تهران دچار آسیب می‌شود، می گوید:  دغدغه برخی از وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها نسبت به این موضوع باید بیشتر باشد. انتظار میرفت برخی عزیزان نسبت به این موضوع با دغدغه بیشتری کار را پیگیری کنند. برخی افراد در این خصوص کم‌لطفی کردند. من از مردم عزیز تقاضا دارم تا با صرفه‌جویی در مصرف آب کاری کنند تا بحران آبی در امسال سپری شود و به قطع آب توسط وزارت نیرو در بوستان‌های جنگلی منجر نشود.

7

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هشدار می دهد:  مکاتباتی صورت گرفته که اگر فضای آبی استان تهران بحرانی شود، ما نمی توانیم به بوستان‌های جنگلی آب‌رسانی کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، تعداد زیادی از درختان، متاسفانه شاید آسیب ببینند. انشالله با صرفه‌جویی و رعایت ما در تهران دچار بحران آبی نشویم و بتوانیم این دوره را سپری کنیم و مسئولان هم کاری کنند تا با بهینه مصرف کردن مصرف آب در شهر تهران، این بحران سپری شود. در این راه نیاز به طراحی یکسری اقدام است. در مبحث ۱۶ و ۱۹ مقررات ملی ساختمان، متولیان و نهادهای ناظر پیگیری جدی نداشتند. به عنوان مثال در ماده ۱۶، ما اگر بتوانیم در خود ساختمان با استفاده از امکانات روزآمد، آب‌ها را تصفیه کنیم، آبیاری فضای سبز محوطه ساختمان را می‌شود با توجه به تصفیه‌خانه‌ای که در خود ساختمان ایجاد خواهد شد، انجام دهند. این صرفه‌جویی در سطح شهر تهران، جالب‌توجه خواهد بود و سبب‌ساز آبیاری گسترده‌تری به درختان خواهد شد‌.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید