گزارشی از خلف وعده بزرگ شهردار تهران

افزایش شتاب شهر فروشی در دومین فصل مدیریت زاکانی

کدخبر: ۵۱۷۹۳۳
اقتصادنیوز: یکی از نکاتی که شهردار تهران با حضور در برنامه صف اول بر آن تاکید کرد پایان دادن به تراکم فروشی در شهر تهران بود، اما آمار منتشر شده برای تعداد پروانه های صادر شده در دومین فصل مدیریت زاکانی بر شهرداری تهران حکایت از شتاب گرفتن تراکم فروشی در تهران دارد،چیزی که با ادعای زاکانی درباره پایان دادن به فروش تراکم مغایر است و آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران آن را غیر قابل انکار کرده است.
افزایش شتاب شهر فروشی در دومین فصل مدیریت زاکانی

به گزارش اقتصادنیوز علیرضا زاکانی فروردین ماه امسال با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول در پاسخ به سوال مجری درباره تراکم فروشی در تهران گفت:«به هیج وجه تراکم فروشی در شهر تهران وجود ندارد»، او در ادامه با رد هر گونه تخلف از قوانین و مقررات به مجری گفت:« ما از همان اول جلوی تخلف را گرفتیم و خدا به درآمد ما در شهرداری تهران برکت داد». حالا اما با انتشار گزارش آماری اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری ها در زمستان 1400 توسط مرکز آمار ایران، اعداد مساحت زیربنای پروانه های ساختمانی صادر شده در دومین فصل از مدیریت زاکانی بر شهرداری تهران حکایت از مجوز بارگذاری 756 درصدی شهرداری خبر می دهند. زاکانی در اولین فصل مدیریت خود بر شهرداری تهران یعنی پاییز 1400 تجربه صدور پروانه ساختمانی با متوسط بارگذاری 347 درصدی را تجربه کرده بود، تجربه ای که در فصل دوم مدیریتش هم شتاب پیدا کرد و هم رشد بیشتری یافت.

بهروز شیخ رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم در گفت و گو با اکوایران با اشاره به گزارش آماری اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداریهای کشور در زمستان 1400 توسط مرکزآمار ایران گفت:‌ در زمستان 1400 شاهد صدور 39 هزار و 923  پروانه ساختمانی توسط شهرداریهای کشور بوده ایم که از این میزان تعداد 1 هزار و 489 پروانه توسط شهرداری تهران صادر شده است و سهم تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری تهران در زمستان 1400 به رقم 3.7 درصد از کل پروانه های ساختمانی کشور رسیده است.این در حالی است که در زمستان 1399 ما شاهد صدور 1 هزار و 811 پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران بوده ایم و کاهش تعداد پروانه های ساختمانی زمستان 1400 نسبت به رقم سال قبل همین فصل غیر قابل انکار است.

معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم  گفت: روند کاهش تعداد پروانه های ساختمانی صادره در فصل نخست مدیریت آقای زاکانی همچنان در فصل دوم مدیریت ایشان نیز ادامه یافته است و ما شاهد کاهش 17 درصدی تعداد پروانه های صادره در زمستان 1400 نسبت به زمستان 1399 هستیم، البته فراموش نکنیم که آقای زاکانی در پاییز 1400 یعنی نخستین فصل مدیریتشان هم کاهش 25 درصدی تعداد پروانه های صادر شده در پاییز1400 را نسبت به پاییز 1399 ثبت کرده اند، این  کاهش ها در حالی ثبت شده است که اعضاء شورای ششم و مدیران شهری دوره ششم همواره از لزوم شکستن قفلی که شورای پنجم بر ساخت و ساز در شهر تهران زده یود سخن گفته اند، اما واقعیت ها بر خلاف تصورات و برداشت های سیاسی آقایان بوده است و رکود در ساخت و ساز ناشی از مقررات گذاری و سیاستگذاری شورای پنجم نبوده است که با تغییر شورای شهر و شهردار قفل شکسته شود، بلکه رکود صنعت ساختمان،اثرات تحریم ها، پیشی گرفتن تورم ساخت از تورم فروش مسکن و... دست به دست هم دادند و قفلی را ساختند که آقایان می خواستند بشکنندش اما فعلا قفل شکنشان کاری از پیش نبرده است! البته از یاد نبریم که زمستان 1399 ما با شرایط همه گیری کرونا مواجه بودیم و در زمستان 1400 این شرایط دیگر وجود نداشت و ما در یک شرایط معمول شاهد کاهش صدور پروانه های ساختمانی توسط شهرداری تهران بوده ایم.

36

شیخ رودی در ادامه با مقایسه مساحت زیربنا و زمین پروانه های ساختمانی صادر شده در زمستان 1400 با زمستان 1399 گفت: ‌مجموع مساحت زمین پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان در دومین فصل ریاست زاکانی بر بلدیه تهران بالغ بر492 هزار مترمربع بوده است و برای این مقدار زمین شهرداری اجازه احداث با مساحت زیر بنای 2 میلیون و 235 هزار متر مربع را در قالب 11 هزار و 540 واحد ساختمانی صادر کرده است. با بررسی و مقایسه آماری ما شاهد کاهش 26.4 درصدی  میزان زمین عرضه شده برای ساخت و ساز توسط سازندگان نسبت به زمستان 1399 هستیم یعنی سازندگان نسبت به پاییز 1399 و دوره مدیریت اصلاح طلبان بر شهرداری زمین کمتری برای صدور پروانه ساخت و ساز وارد بازار کرده اند و مساحت زیر بنا نیز نسبت به زمستان 1399 معادل 5.2 درصد کاهش یافته است. البته آمارها نسبت به فصل اول مدیریت آقای زاکانی بر شهرداری تهران بهبود یافته است و ما شاهدیم تعداد پروانه های ساختمانی در زمستان 1400 نسبت به پاییز 1400 و فصل اول مدیریت آقای زاکانی با رشد 24 درصدی مواجه شده است.البته از طرف دیگر حجم بارگذاری ساخت و ساز اجازه شده در پروانه های صادر شده در زمستان 1400 هم جالب توجه است.

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری در ادامه افزود: در زمستان 1400 ما شاهد آن هستیم که شهرداری تهران در پروانه های صادره اجازه داده است 2 میلیون و 235 هزار و 883 متر مربع ساخت و ساز در مجموع زمین هایی به مساحت 492 هزار و 883 متر مربع انجام شود که وقتی بررسی می کنیم می بینیم با لحاظ سطح اشغال مجاز و... شهرداری به طور میانگین اجازه بارگذاری و ساخت و ساز 756 درصدی را در مجموع پروانه های ساختمانی صادر شده داده است،این در حالی است که در زمستان 1399 شهرداری تهران به طور میانگین در پروانه های ساختمانی صادر شده اجازه بارگذاری و ساخت و ساز 587 درصدی را بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران داده بود، این یعنی در فصل دوم مدیریت آقای زاکانی بر شهرداری تهران در زمستان 1400 نسبت به زمستان 1399 و دوره مدیریت پیشین ما شاهد افزایش 169 واحدی میانگین  بارگذاری و ساخت و ساز با مجوز شهرداری در شهر هستیم که این امر دلالت بر واگذاری بیشتر تراکم برای ساخت و سازها دارد. در حقیقت در فصل دوم مدیریت زاکانی حداقل 29.5 درصد تراکم بیشتر نسبت به دوره مدیریت پیشین واگذار شده است. البته در فصل اول مدیریت آقای زاکانی بر شهرداری تهران یعنی پاییز 1400 ما شاهد آن هستیم که شهرداری به طور میانگین در پروانه های ساختمانی صادره اجازه بارگذاری و ساخت و ساز 347 درصدی را صادر کرده بود که این بارگذاری با رشد 117 درصدی در فصل دوم مدیریت ایشان به مجوز بارگذاری 757 درصدی می رسد. این رشد در مجوز بارگذاری و واگذاری تراکم را ما در حالی شاهد هستیم که آقای شهردار در تلویزیون می گویند خدا به درآمدشان برکت داده است! و ما برایمان سوال است که آیا حقوق شهروندی و حق به شهر بندگان خدا را هم در چارچوب طرح تفصیلی با این پروانه های ساختمانی که صادر کردید و مجوز های بارگذاری که دادید رعایت می کنید؟

شیخ رودی در ادامه با اشاره به  میانگین  بارگذاری ها مجوز داده شده در پروانه های ساختمانی صادره در فصل زمستان 1400  توسط مناطق شهرداری تهران گفت: ما در این فصل شاهد صدور میانگین بارگذاری 936 درصدی در منطقه یک به عنوان بیشترین میانگین بارگذاری در میان مناطق شهرداری تهران هستیم، این در حالی است که بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران بیشترین تراکم مجاز با 750 درصد بارگذاری مجاز به محورهای ویژه بلند مرتبه سازی در پهنه تجاری، اداری و خدمات121 s و همچنین تراکم مجاز با 600 درصد بارگذاری مجاز به پهنه مسکونی ویژه پهنه های محوری شهری 263r تعلق دارد.

معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم با اشاره به سخنان شهردار تهران در برنامه تلویزیونی درخصوص پایان تراکم فروشی گفت :‌یکی از نکاتی که زاکانی با حضور در برنامه صف اول بر آن تاکید کرد پایان دادن به تراکم فروشی در شهر تهران بود، اما آمار منتشر شده برای تعداد پروانه های صادر شده در دومین فصل مدیریت زاکانی بر شهرداری تهران حکایت از شتاب گرفتن تراکم فروشی در تهران دارد،چیزی که با ادعای زاکانی درباره پایان دادن به فروش تراکم مغایر است و آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران آن را غیر قابل انکار کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید