رد ادعاها درباره خالی بودن انبارهای مترو؛

افزایش نجومی هزینه جشن و پذیرایی در مترو +اسناد

کدخبر: ۵۲۲۴۴۱
​بهروز شیخ رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم ادعای خالی بودن انبارهای مترو که بارها توسط مدیران کنونی شهری مطرح شده را براساس گزارش های حسابرسی منتشر شده رد کرده است .
 افزایش نجومی هزینه جشن و پذیرایی در مترو +اسناد

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها دوباره بحث درباره عملکرد مدیریت شهری دوره پنجم بالا گرفته ،چندی پیش مهدی چمران در حاشیه نودمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهرداری را زیر صفر تحویل گرفتیم، گفت: ماه‌ها تلاش شد تا وضعیت به صفر برسد و برنامه ریزی های لازم برای تحقق برنامه‌ها را انجام دادند، چمران بر این تاکید داشت که تمامی انبارهای مترو و اتوبوس خالی بود.

جدال بین شورای شهر پنجم و ششم

پس از این اظهارات رئیس شورای ششم اعضاء شورای پنجم با انتشار نامه ای خطاب به چمران نسبت به اظهارات او واکنش نشان دادند، اما این پاسخ سبب شد تا چمران دوباره در حاشیه نود و یکمین جلسه شورای شهر ضمن تکرار اظهارات پیشین خود گفت: کلیه گفته های من در خصوص موضوعات پیرامونی حمل و نقل عمومی شهر تهران واقعیت بوده چرا که اسناد موجود مبین این است.چمران در جمع خبرنگاران تاکید داشت که وقتی گزارش ها اعلام می کند که متاسفانه قصور در برخی موارد سر زده، وقتی انبارهای مترو با تصویب هزینه ها برای تامین قطعات خالی از آن است آیا باید گفت وضعیت خوب است؟ 

سرانجام زاکانی بعد از رای تازه دیوان عدالت اداری

سند انبارهای خالی مترو موجود است؟

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مردم چشم بینا دارند و  تمام تحرکات و خدمت های مدیران و مسئولان را رصد کرده و متوجه می شوند، گفت: تمام گفته های ما بر اساس اسناد و داده هاست ضمن آنکه در گزارش سال ۱۴۰۰ ابعاد فعالیت های مدیریت شهری دوره قبل استخراج شده است،مساله خالی بودن انبارهای مترو در پایان دوره پنجم موضوعی است که چمران بارها بر آن تاکید داشته است و برای شهروندان تهرانی به ویژه آنها که با مترو در شهر جابجا می شوند این پرسش مطرح است که بالاخره اگر انبارهای مترو خالی بوده چرا سند و مدرکی دال بر خالی بودن آن از سوی شورای شهر و شهرداری منتشر نمی شود و طرفین فقط به اظهارنظرهای لفظی در این باره بسنده می کنند.

انداختن توپ به زمین شورای شهر پنجم

بهروز شیخ رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم در گفتگو با اکو ایران، ضمن تاکید بر لزوم انتشار اسناد و گزارشات خالی بودن انبارهای مترو گفت: پرسش و مطالبه من هم به عنوان یک شهروند انتشار اسناد و گزارش مورد ادعای آقایان درباره خالی بودن انبارهای مترو است. از طرف دیگر آقایان اذعان دارند که در این موضوع قصور و کوتاهی یا به عبارتی ترک فعل شده است، اما علی رغم گذشت بیش از یک سال ازآغاز به کار شورای ششم و مدیریت شهری جدید ما فقط اظهار نظرهای رئیس شورای شهر و تنی چند از اعضاء شورای شهر درباره ترک فعل هاو قصورها را می شنویم اما در این باره اسناد متقن و قابل اتکایی منتشر نمی شود تا مردم قضاوت کنند، از طرف دیگر نه تنها خبری از معرفی مدیران خاطی به دستگاههای نظارتی و مراجع قضایی هم نمی شنویم، بلکه در عین این ادعاها درباره ترک فعل و قصور شاهد آن هستیم که شهردار تهران حکم ریاست هیئت مدیره شرکت بهره برداری مترو را به نام آخرین معاون حمل و نقل و ترافیک دوره پنجم می زنند و آقایان در شورا تنها به ارائه گزارش و انداختن مشکلات به گردن رقیبی که یکسال پیش مدیریت را تحویل داده می پردازند.  

این کارشناس اقتصاد و مالیه شهری با اشاره به مصوبه شورای ششم درباره راستی آزمایی سند تحویل و تحول شهر تهران ارائه شده در دوره پنجم گفت: موضوع راستی آزمایی و کشف سوء عملکردهای دوره پنجم آنقدر برای اعضای شورای ششم اهمیت داشت که اعضاء شورا بعد از اینکه شهردار منتخبشان را انتخاب کردند و تا استقرار شهردار برای شهرداری سرپرستی تعیین کردند بلافاصله و بی هیچ تاخیری به سراغ راستی آزمایی گزارش عملکرد مدیریت شهری دوره پنجم رفتند و در 19 مرداد ماه 1400 سومین مصوبه خود را با اکثریت آراء به الزام شهرداری برای بررسی و راستی آزمایی گزارشی اختصاص دادند که شهردار پیشین تهران در دویست و نود و نهمین جلسه دوره پنجم با عنوان «سند تحویل و تحول شهر تهران» ارائه کرده بود.

بهشت نشینان دوره ششم مدیریت شهری جدید را موظف کردند ظرف مدت حداکثر دو  ماه از تاریخ تصویب مصوبه یعنی تا پایان مهر1400  نسبت به تهیه سند دقیق و مطابق واقعیت اقدام کند و گزارش را برای راستی‌آزمایی و شفاف‌سازی از عملکرد دوره پنجم  و اطلاع‌رسانی به شهروندان به شورا ارائه کند. حالا اما بعد از ارائه گزارش که ظاهرا در تیرماه 1401 به شورا ارائه شده است شاهد آن هستیم که گاهی یک عددی از آن گزارش را می آیند اعلام می کنند و با استناد به آن عدد می خواهند تاخیر در دست یابی به اهداف و  وعده های انتخاباتی خود را توجیه کنند. حال آنکه بر اساس مصوبه شورا باید این گزارش برای اطلاع شهروندان منتشر و ارائه می شد. البته در گزارش دوازده صفحه ای که با عنوان «خلاصه گزارش مدیریتی تحویل و تحول شهرداری تهران در شهریور 1400» توسط معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران تهیه و ارائه شده هیچ اطلاعاتی دال بر خالی تحویل گرفتن انبارهای مترو وجود ندارد، همچنین در موارد متعددی اعداد عملکردی مورد اشاره در سند تحویل و تحول شهر تهران دوره پنجم تایید شده است، اما به جای آنکه این گزارش برای اطلاع و قضاوت شهروندان منتشر شود شاهد آن هستیم که به ارائه گزینشی بخشی از اعداد و داده های آن می پردازند. واقعا برای من سوال است که این گزارش چرا توسط شورای شهری که مدعی شفافیت است منتشر نمی شود؟

سوگیری سیاسی در گزارش ها از عملکرد شورای شهر پنجم؟

شیخ رودی با اشاره به تفاوت گزارش های سیاسی و فنی گفت: ممکن است یک گزارشی توسط مدیریت شهری در دوره پنجم یا دوره ششم تهیه شود، در مواجهه با این گزارشات و سایر گزارشاتی که توسط مدیران و کارشناسان در یک دوره مدیریتی تهیه و ارائه می شوند با عینک انتقاد نگریسته می شود چون احتمال سوگیری و دخالت گرایش های سیاسی و مدیریتی در آن محتمل است.اما گزارش تهیه شده توسط یک مرجع ثالث از جمله گزارش تهیه شده توسط حسابرسان غیر قابل انکار هستند و ما برای دریافت واقعیت موضوع در مساله انبارهای مترو به جای توجه به اینکه چه کسی چه می گوید باید به سراغ گزارش حسابرسی شرکت بهره برداری مترو برویم.او در ادامه با اشاره به در دسترس عموم بودن گزارشات حسابرسی شرکت بهره برداری مترو  در سامانه کدال گفت:این هم یکی از تکالیف قانونی بود که در دوره پنجم اجرای آن جدی گرفته شد و دراجرای تکالیف قانونی موضوع ماده (6) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی صورتهای مالی حسابرسی شده سازمانها و شرکت های شهرداری از طریق سامانه کدال در دسترس عموم قرار گرفت.

ادعای عجیب معاون زاکانی درباره زباله گردان تهران!

معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم با اشاره به گزارشات حسابرسی مترو بگفت: وقتی به گزارش حسابرسی سال 1395 شرکت بهره برداری مترو مراجعه می کنیم می بینیم موسسه حسابرسی دایا رهیافت در صفحه 15 گزارش خود در بند 5 با عنوان موجودی کالا و خدمات ارزش موجودی قطعات و لوازم یدکی موجود در پایان سال 1395 را به میزان 179 میلیارد تومان مورد تایید قرار داده است. یعنی شورای چهارم در سال پایان فعالیت خود انبار مترو را با قطعات و لوازم یدکی به ارزش 179 میلیارد تومان تحویل مدیریت دوره بعدی می دهد.

 موجودی کالا و خدمات بر اساس گزارش حسابرسی سال 1395 شرکت بهره برداری مترو (پایان دوره چهارم)

1 (1)

در مقابل اگر گزارش حسابرسی سال 1399 شرکت بهره برداری مترو را به عنوان سال پایانی دوره پنجم ملاک عمل قرار دهیم می بینیم که موسسه حسابرسی شاخص اندیشان در صفحه 22 گزارش خود در بند 15 با عنوان موجودی مواد و کالا گواهی و تایید کرده است که موجودی قطعات و لوازم یدکی انبارهای مترو در پایان سال 1399 بالغ بر 309 میلیارد تومان بوده است و این گزارش یعنی خالی بودن انبارهای مترو حرف بی سندی است و گزارش حسابرس رسمی این حرف ها و ادعاها را تایید نمی کند. از طرف دیگر حسابرس در یادداشت بند1-15 از در راه بودن 3 میلیارد و 403 میلیون تومان قطعات و لوازم یدکی خبر داده است. همچنین حسابرس در بند 14 پیش پرداخت های شرکت، پرداخت 13 میلیارد و 916 میلیون تومانی برای خرید قطعات را تایید کرده است.

موجودی کالا و خدمات بر اساس گزارش حسابرسی سال 1399 شرکت بهره برداری مترو (پایان دوره پنجم)

2

شیخ رودی در ادامه با اشاره به گزارش حسابرسی سال 1400 شرکت بهره برداری مترو گفت: موسسه حسابرسی شاخص اندیشان در گزارش حسابرسی سال 1400 این شرکت در صفحه 23 گزارش خود در بند 17 با عنوان موجودی مواد و کالا خبر از موجودی 341 میلیارد تومانی قطعات و لوازم یدکی انبارهای مترو داده است و  بر اساس همین گزارش میزان قطعات در راه نیز به صفر رسیده است.از طرف دیگر حسابرس در گزارش خود هیچ اشاره ای به خالی تحویل داده شدن انبارهای مترو یا قصور در مدیریت انبارها نکرده است. یعنی از نظر حسابرس روند موجودی انبارهای مترو طبیعی بوده است و حسابرس شواهدی دال بر خالی کردن انبارها به دست نیاورده است و این موضوع را در یادداشت های توضیحی و اظهار نظر خود مورد تایید یا اشاره قرار نداده است.  

 موجودی کالا و خدمات بر اساس گزارش حسابرسی سال 1400 شرکت بهره برداری مترو (سال نخست دوره ششم)

3

معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم  گفت: بررسی گزارشات حسابرسی شرکت بهره برداری مترو به عنوان یک گزارش فنی و غیر سیاسی که از قضا تایید مدیران وقت این شرکت ها را علاوه بر مهر تایید حسابرس دارد و توسط حسابداران قسم خورده تهیه شده است ، ادعای خالی بودن انبارهای مترو را با اعداد و ارقام رد می کنند و آنچه که مورد ادعای آقای چمران است را تایید نمی کنند. حالا باید دید اسناد و گزارش مورد ادعای آقای چمران برای خالی بودن انبارهای مترو چیست که ایشان چندین بار بر این موضوع تکیه و تاکید داشته اند.

شیخ رودی با اشاره به گزارش حسابرسی شرکت واحد اتوبوسرانی در سال 1399 به عنوان سال پایانی فعالیت شورای پنجم که توسط موسسه حسابرسی ارقام نگر آریا تهیه شده است گفت: این موسسه حسابرسی در صفحه 17 گزارش خود در بند 16 با عنوان موجودی کالا ارزش قطعات و لوازم یدکی موجود در انبارهای شرکت واحد اتوبوسرانی را در پایان سال 1399 را به میزان 12 میلیارد و 271 میلیون تومان تایید کرده است و این گزارش نشان می دهد که انبارهای شرکت واحد هم خالی نبوده است و مدیریت شهری دوره پنجم در حد توان و مقدورات خود مطابق بودجه مصوب قطعات و لوازم یدکی را تهیه کرده است.

موجودی کالا و خدمات بر اساس گزارش حسابرسی سال 1399 شرکت واحد اتوبوسرانی (سال پایان دوره پنجم)

4

زمان نقد شورای شهر قبلی گذشته است

این کارشناس اقتصاد و مالیه شهری با اشاره به گذشت یک سال از دوره ششم مدیریت شهری گفت: زمان نقد گذشته است و اکنون شورا باید بگوید سیاستگذاری هایش چه نتیجه ملموسی برای شهروندان تهرانی داشته است. اعضاء شورای ششم نهایتا تا پیش از تصویب بودجه 1401 فرصت نقد و واکاوی و به چالش کشیدن عملکرد مدیریت شهری دوره پنجم را در اذهان عمومی داشتند که البته به نحو مطلوب از آن استفاده کردند و نقدهایشان را گفتند. الان اما دیگر وقت نقد و گفتن از انبارهای خالی که گزارشات حسابرسی ادعای خالی بودن آن انبارها را تایید نمی کند گذشته است، در حقیقت همانطور که وقت مناظره نیست وقت تکرارادعا و نقد عملکرد گذشته هم نیست. شورای ششم این روزها باید پیش از پیش خود را برای پاسخگویی به عملکردش و نتیجه سیاست گذاریهایش آماده کند و به جای اینکه از خالی بودن انبارها سخن بگویند باید پاسخ بدهند با این سطح از دلواپسی برای انبارهای مترو تهران چرا در طول سال 1400 بر اساس گزارش حسابرس تنها 32 میلیارد تومان به موجودی قطعات و لوازم یدکی مترو افزوده شده است؟ چرا میزان قطعات و لوازم یدکی در راه مترو بر اساس گزارش حسابرس در سال 1400 به صفر رسیده است؟ چرا بر اساس گزارش حسابرس هزینه های بابت پذیرایی و جشن در شرکت بهره برداری مترو از 890 میلیون تومان در سال 1399 به 3 میلیارد و 200 میلیون تومان در سال 1400 رسیده است؟

 5

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید