بخش خصوصی ناامید است

معمای وعده بزرگ رئیسی درباره مسکن

کدخبر: ۵۳۴۷۸۴
یک کارشناس مسکن معتقد است تولید ۴ میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم بسیار دشوار خواهد بود مگر آنکه این روند کنونی که در بحث مسکن در کشور دنبال می‌شود تغییر پیدا کند.
معمای وعده بزرگ رئیسی درباره مسکن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، فرشید پورحاجت ، در خصوص عملکرد دولت در بحث ساخت ۴ میلیون مسکن وعده داده شده، اظهار کرد: وقتی بخش خصوصی که سرمایه‌اش در جیبش است و بدون هیچ بگیر و ببندی می‌تواند برای ساخت یک واحد مسکونی هزینه کند، با مشکلات و موانع بسیاری برای ساخت یک واحد ساختمان مواجه می‌شود قطعا شرایط ساخت مسکن توسط دولت بسیار دشوارتر خواهد بود.

وی افزود: وقتی مشاهده می‌شود که از مسکن مهر و پروژه اقدام ملی مسکن که در دولت‌های قبلی اجرایی شده‌اند، واحدهای بسیاری هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند و با مشکلات بسیاری مواجه هستند قطعا راه را برای ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور برای دولت بسیار سخت و دشوار می‌بینیم.

این کارشناس مسکن عنوان کرد: اگر دولت عزمی برای تقویت بخش خصوصی به عنوان بازوان اجرایی خود در ساخت مسکن داشت و می پذیرفت به جای آنکه در تعریف و طراحی پروژه‌های طرح جهش تولید مسکن، خود تا این اندازه زمان و هزینه صرف کند از صفر تا صد این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار می کرد قطعا می‌توانستیم به اجرای طرح جهش تولید مسکن و ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور امیدوار باشیم اما در شرایط فعلی باید گفت که تقریبا این کار نشدنی و یا بسیار دشوار است.

پورحاجت با انتقاد از عدم نظارت بر بازار مصالح ساختمانی و افزایش هزینه‌های ساخت مسکن گفت: در کل در شرایط فعلی وقتی هزینه پایه ساخت یک متر واحد در طرح جهش تولید مسکن یک شبه ۸ تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد قطعا بخش خصوصی هیچ رغبتی برای ورود در این طرح و اجرای آن ندارد.

وی معتقد است با توجه به همه مشکلاتی که در حوزه تولید مسکن در کشور وجود دارد تولید ۴ میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم بسیار دشوار خواهد بود مگر آنکه این روند کنونی که در بحث مسکن در کشور دنبال می‌شود تغییر پیدا کند و در غیر این صورت با روند کنونی این مساله امکان پذیر نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید