لایحه زاکانی خطرناک تر از مصوبه برج باغ

تیرخلاص شهرداری به باغات تهران

کدخبر: ۵۴۲۹۳۳
اقتصادنیوز :‌رئیس کمیته محیط زیست شورای پنجم پایتخت نسبت به لایحه پیشنهادی شهرداری تهران درخصوص اصلاح دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری واکنش نشان داد .
تیرخلاص شهرداری به باغات تهران

به گزارش اقتصادنیوز، سید آرش حسینی میلانی رییس کمیته محیط زیست شورای پنجم شهر تهران نوشت :‌لایحه جدید شهرداری، تیر خلاص به باغات تهران است. فاجعه‌ای بدتر از برج باغ، این لایحه یعنی اختیار تصمیم‌گیری هر گونه ساخت و ساز در باغات و اراضی زراعی به کمیسیون ماده پنج واگذار شده، یعنی افزایش سطح اشغال و تراکم در باغات زیر ۱۰ هزار متر! یعنی بازگشت ساخت و ساز ۳۰ درصدی در باغات.

 

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۹_۱۹-۱۵-۰۹

پیش از این نیز مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ، در مورد سرانجام طرح شورای شهر برای حفظ باغات باقی مانده تهران به ایسنا گفته بود : طرحی در راستای حفظ باغات باقی مانده تهران با تکیه بر حق انتقال توسعه در کمیسیون شهرسازی شورای شهر در حال بررسی است که پس از بررسی در صحن و تصویب آن، این طرح را برای تصویب نهایی در اختیار شورایعالی شهرسازی قرار می‌دهیم.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۹_۱۹-۱۵-۴۵

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران افزود: ما می‌خواهیم به منظور حفظ باغات تهران از حق انتقال توسعه استفاده کنیم، به این معنا که حقوق مالکان باغات در پلاک های مستعد پذیرش، جبران شود.

وی در مورد جزئیات این طرح با بیان اینکه در این شیوه، باغات ارزشمند حفظ خواهند شد و از حق انتقال توسعه برای حفظ حقوق آنها استفاده می‌شود، گفت: بر این اساس پلاک‌هایی که دارای درخت ارزشمند بوده و یا در سه دهه گذشته باغ بودند و درخت ارزشمند داشتند، اجازه ساخت و ساز ندارند چراکه این پلاک‌ها، باغ محسوب می شوند.

عباسی ادامه داد: در این میان برخی پلاک‌ها نیز وجود دارند که براساس تصاویر هوایی از سال ۵۸ و به قبل درختی نداشته و باغ نبودند اما بر اساس سند یا رأی کمیسیون ماده ۱۲ این پلاک‌ها رأی باغ گرفتند در حالی که درختی در آن نیست. که در طرح جدید که در حال بررسی هستیم این پلاک‌ها که درخت ندارد، میزبان پلاک‌های باغ می شوند یعنی به عبارت ساده تر هم مالکان این پلاک اجازه دارند که بر اساس حدود قانون، ساخت و ساز در ملک خود داشته باشند و هم ساخت و ساز برای مالکانی که از ساخت و ساز در ملک شان به واسطه باغ بودن، محروم شدند در این ملک قابل انجام است.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۹_۱۹-۱۵-۴۶

وی با بیان اینکه با این روش حقوق مالکان صاحبان باغات نیز حفظ می شود، در مورد بررسی پلاک‌های کمتر از ۵۰۰ متر که بررسی آنها در شورای شهر مسکوت مانده تا آئین نامه اصلاح شود نیز گفت: این پلاک‌ها به شرط اینکه این املاک، تفکیک شده از پهنه گسترده یک باغ نباشد و اگر پلاک جداگانه زیر ۵۰۰ متر باشد اجازه ساخت دارند.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۹_۱۹-۱۵-۴۶ (2)رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: این طرح در حال حاضر در کمیسیون در حال بررسی است و باید براساس قانون در صحن علنی شورا بررسی و تصویب شود.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۹_۱۹-۱۵-۵۱

اما آرش میلانی عضو شورای پنجم شهرتهران  در خصوص لایحه جدید شهرداری در خصوص تصمیم گیری برای ساخت و ساز در باغات تهران به اکوایران گفت: تجربه تلخی از مصوبه برج باغ ها وجود دارد که براساس این مصوبه 128 هکتار باغات تهران به دلیل بلند مرتبه سازی نابود شد و حتی یک نمونه یافت نمی شود که بر اساس مصوبه 30-70 باغ‌ها حفظ شده باشد بنا بر این نباید این خطا را تکرار کنیم بر اساس لایحه  پیشنهادی شهرداری تصمیم گیری برای بلندمرتبه سازی در باغات زیر 10 هزار متر به کمیسیون ماده پنج سپرده می شود که شهرداری در آن کمیسیون دست بالا را دارد و می تواند اگر این ترکیب رویکرد حفاظت از باغات را نداشته باشند مجوز بلندمرتبه سازی صادر کنند و فاجعه ای بدتر از برج باغ ها به وجود آید.

وی ادامه داد :‌خطر دیگری که در این لایحه وجود دارد حذف کمیسیون ماده 7 از روند تصمیم گیری در خصوص باغات و سپردن مسولیت به کمیسیون ماده پنج است  در این صورت نظارت نمایندگان مردم وجود ندارد و این سلب اختیار نظارتی از شورای شهر دومین  تهدید است .     موضوع سوم خطری است که زمین های زراعی را تهدید می کند تغییر کاربری در این زمین ها نیاز به مجوز شورای عالی شهرسازی داشت  که این تصمیم گیری نیز به کمسیون ماده پنج سپرده خواهد شد و می تواند زمین های ذخیره تهران که برای خدمات شهری پیش بینی شده  را در معرض واگذاری قرار دهد،متاسفانه تاخیر در تصمیم گیری در شورای شهر که دغدغه حفظ باغات را دارند ،سبب شده شهرداری لایحه خطرناکی برای باغات ارائه کند که چنانچه نهادهای نظارتی واکنشی نشان ندهند در روزهایی که تهران دچار آلودگی هوای گسترده است آخرین سنگرهای طراوت و لطافت شهری نیز از بین می رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید