6 استان نیمکت نشین زمین کشت

کدخبر: ۵۳۳۸۹۵
وزارت جهادکشاورزی 7 استان را به عنوان بازیگر اصلی کشت غلات و 6 استان را به عنوان نیمکت‌نشین زمین کشت انتخاب کرده است. بدین ترتیب در طرح الگوی کشت جدید، کماکان جایی برای نفس کشیدن زمین‌ بی‌آب نیست.
 6 استان نیمکت نشین  زمین کشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران؛ 18 مهر ماه یعنی تقریبا یک ماه بعد از شروع فصل کشت، وزارت جهادکشاورزی از طرح «الگوی کشت محصولات کشاورزی» رونمایی کرد. براساس این طرح  مقرر شد، کشاورزان از بین 133 محصول کشاورزی صرفا روی 15 محصول متمرکز شوند. این 15 محصول همان 33 درصد اقلامی هستند که گفته شده بود، در سبد تولیدات کشاورزان قرار دارند. براساس این طرح وضعیت تولید غلات، یکی از مهمترین گروه‌های سبد کشاورزان، نیز مشخص شد.

واکاوی این طرح نشان می‌دهد، در جریان کشت غلات 6 استان نیمکت‌نشین و 7 استان بازیگر اصلی هستند. استان خوزستان بزرگترین بازیگر این زمین است. این استان باید 2 میلیون و 195 هزار تن غلات تولید کند. بعد آن استان فارس باید  یک میلیون  و 818  هزار تن غلات برداشت کند. پیش‌بینی شده به دنبال اجرای این طرح مازندران یک میلیون و 574 هزار تن، گلستان یک میلیون و 624  هزار تن و کرمانشاه یک میلیون و235  هزار تن غلات تولید کنند. رتبه ششم و هفتم از آن خراسان رضوی و همدان است که هر کدام باید به ترتیب یک میلیون  و 84 هزار تن و یک میلیون و 3 هزار تن غلات تولید کنند.

در این بین استان‌ یزد کمترین میزان تولید را در دستور کار دارد. در این استان 49 هزار تن غلات باید کشت شود. این درحالی که طی دو سال اخیر کشت غلات و بویژه گندم در این استان روند نزولی را طی کرده است. مشخص نیست، چرا دولت اصرار به کشت غلات در این استان بی آب را دارد.  همان طور که اصرار به کشت در سایر استان‌های کم آب و یا بی آبی همچون  قم و البرز را دارد. در میان نیمکت نشین‌های کشت محصولات زراعی استان‌های هرمزگان، البرز، قم، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری نیز دیده می‌شوند. براساس طرح الگوی کشت استان هرمزگان باید 81 هزار تن، البرز 88 هزار تن، قم 136 هزار تن ، خراسان جنوبی 140 هزار تن و چهارمحال و بختیاری 182 هزار تن غلات تولید کنند.

براساس داده‌های موجود، سایر استان‌ها باید بقیه نیاز غلات کشور را تامین کنند و استانی نباید از کشت غلات جا بماند تا دولت بتواند وعده‌های رشد تولیدش را محقق کند. البته به گفته فعالان کشاورزی هنوز وزارت جهادکشاورزی طرح الگوی کشت را به استان‌ها ابلاغ  نکرده است. شاید بعد از پایان کشت اول، وزارتخانه به تکاپوی اجرای طرح بیافتد. فعلا وزیر جهادکشاورزی اجرای طرح را موکول به همراهی سایر دستگاه‌های زیرربط و بودجه نداشته طرح کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید