هر متر خانه در تهران ۴۸ میلیون تومان

بازار مسکن در این مناطق کساد شد +نمودار

کدخبر: ۵۵۰۵۳۴
در منطقه‌ی ۵ تعداد ۱۵۳۲ فقره معامله‌ی آپارتمان انجام شد که به رسم معمول بالاترین میزان معاملات را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص داد.
بازار مسکن در این مناطق کساد شد +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مناطق ۵ و ۱۰ در غرب و مرکز پایتخت با ۲۴.۴ درصد از کل معاملات شهر تهران، دو منطقه‌ی پررونق در بازار مسکن محسوب می‌شوند؛ در سوی مقابل مناطق ۱۹ و ۲۰ جمعا با ۱.۹ درصد از قراردادها کمترین اقبال را در بین خریداران خانه داشته‌اند.

نهمین ماه از سال جاری بازه متعادلی در بازار مسکن شهر تهران به لحاظ حجم معاملات محسوب می‌شد. ۱۰ هزار و ۱۸۴ آپارتمان مسکونی در آذرماه ۱۴۰۱ در پایتخت خرید و فروش شد که از رونق نسبی حکایت داشت. در سال‌هایی که معاملات ملک در تهران وضعیت مناسبی دارد تقریبا ۱۵ هزار فقره خرید و فروش  انجام می‌شود که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بازار به رکود رسید و در مواردی حجم معاملات از ۳۰۰۰ فقره هم کمتر شد.

بنابراین انجام حدود ۱۰.۲ هزار فقره خرید و فروش مسکن در شهر تهران گویای یک وضعیت نسبتا خوب است. در این بین شش منطقه‌ی پررونق به ترتیب شامل ۵، ۱۰، ۲، ۴، ۷ و ۱۴ حدود ۵۴ درصد کل معاملات را به خود اختصاص دادند و سهم ۱۶ منطقه‌ی دیگر فقط ۴۶ درصد بود.

در منطقه‌ی ۵ تعداد ۱۵۳۲ فقره معامله‌ی آپارتمان انجام شد که به رسم معمول بالاترین میزان معاملات را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص داد. در حال حاضر متوسط قیمت هر متر خانه در این منطقه ۵۹.۱ میلیون تومان است که رشد ۴۸ درصدی را در مقایسه با آذرماه سال ۱۴۰۰ نشان داد.

در منطقه‌ی ۱۰ نیز که طی سال‌های اخیر از رتبه‌ی چهارم و پنجم، خود را به جایگاه دوم معاملات رسانده و جای مناطق ۴ و ۲ را گرفته طی آذرماه سال جاری ۹۵۸ فقره قراداد خرید و فروش آپارتمان منعقد شده است. هم‌اکنون متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۰ بالغ بر ۳۴.۵ میلیون تومان است که رشد ۵۹.۷ درصد را در مقایسه با آذر سال گذشته نشان می‌دهد.

 

پررونق‌ترین و کسادترین مناطق در بازار مسکن

اما کم‌رونق‌ترین محدوده در بازار مسکن شهر تهران منطقه ۱۹ است. آذرماه ۱۴۰۰ فقط ۶۰ فقره معامله‌ی آپارتمان مسکونی در منطقه ۱۹ انجام شد که حدود ۰.۵۹ درصد از کل معاملات را شامل شد. البته منطقه ۱۹ ارزان‌ترین محدوده در بازار مسکن نیست. میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ به میزان ۲۶.۴ میلیون تومان در هر متر مربع است که افزایش ۵۳.۴ درصد را نسبت به آذر پارسال نشان می‌دهد. در منطقه ۱۸ متوسط قیمت آپارتمان متری ۲۴.۵ درصد اعلام شد که ارزان‌ترین محدوده است.

بعد از منطقه‌ی ۱۹ رتبه دوم از نظر کمترین میزان معاملات به منطقه ۲۰ اختصاص دارد که در آذرماه ۱۴۰۱ تعداد ۱۳۳ فقره قرارداد خرید و فروش مسکن در این منطقه به ثبت رسید و ۱.۳ درصد از کل معاملات را در بر گرفت. در منطقه‌ی ۲۰ میانگین قیمت هر متر خانه ۲۶.۶ میلیون تومان است.

هر متر خانه در تهران ۴۸ میلیون تومان

آذرماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران به ۴۸ میلیون تومان رسید که در مقایسه با ماه قبل ۲.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۷.۵ درصد افزایش پیدا کرد. تعداد معاملات نیز ۱۰ هزار و ۱۸۴ فقره بود که ۲۷.۲ درصد نسبت به آبان امسال و ۴.۲ درصد نسبت به آذر پارسال افزایش یافت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید