بلا تکلیفی یک ساله دستفروشان پارکینگ پروانه

کدخبر: ۳۸۰۹۰۷
اقتصادنیوز :‌عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: راه اندازی جمعه بازار پروانه بحثی جدی است که از شهردار محترم می خواهم برای آن مسئله چاره‌ای بیاندیشد. می شود در همین مکان یا در تپه‌های عباس‌آباد و یا مکان دیگری محلی را در نظر بگیرد و این فعالیت مدنی شهری را که سال ها سابقه دارد و هویتی یافته و به کارآفرینی کمک می کند و پاتوق اهل فرهنگ و کارآفرین هاست احیا کند.
بلا تکلیفی یک ساله دستفروشان پارکینگ پروانه

به گزارش اقتصادنیوز ، احمد مسجدجامعی در دویست و پنجاه و هشتمین جلسه شورا ضمن بیان این موضوع که آخرین یلدای قرن را به هموطنان عزیزم تبریک عرض می‌کنم، به موضوع جمعه بازار پروانه پرداخت و گفت: معمولا در تهران‌گردی، یلداگردی و نوروز‌گردی از جمعه بازار پروانه بازدید می‌کردم. در آنجا کالاهای متناسب با یلدا و نوروز وجود داشت و تعداد زیادی از افراد که در آنجا حضور داشتند هنرمندان خود آموخته و جز آن بودند که کالای خود را در منزل و کارگاه های کوچک تولید می‌کردند. بسیاری از این افراد متشکل بودند از دانشجویان هنر و اشخاصی که از هنر سررشته داشتند و در آنجا محصولات خود را عرضه می‌کردند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این نکته که چند باری دوستان من در صحن شورا در مورد این بازارچه صحبت کرده اند اظهار داشت: اما من می‌خواهم امروز این موضوع مربوط به بازار پروانه را باز کنم. در این بازارچه بین 1000 تا 1200 نفر مشغول بودند و بیشتر اقلام و کالای فرهنگی عرضه می‌کردند که 80 درصد آن‌ها کارآفرین و تولید کنندگان محصولات خود بودند.

وی در ادامه به وضع افراد شاغل در این مرکز پرداخت و گفت: حدود یکسال است که زندگی  این 1200 انسان در محدودیت قرار گرفته و از هم پاشیده شده‌است. علت این اتفاق تشخیص پر خطر بودن این ساختمان و ضرورت بازسازی آن بود. بیش از 50 درصد اشخاصی که در آنجا حضور داشتند، دختران تحصیل کرده، دانشجو یا زنان سرپرست خانوار بودند.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


مسجدجامعی با اشاره به بازدید خود از تپه های عباس آباد و در هفته تهران یادآور شد:‌ در آن جا  نمایشگاهی از صنایع دستی آغاز به کار کرده است که فضای مناسبی به نظر می‌رسید تا بتواند جمعه ها پذیرای  این عرضه کنندگان کالا باشد. صحبت‌هایی هم بابت اختصاص  آن مکان به فعالیت 1200 «انسان ـ زندگی» صورت گرفت و مقدماتی هم فراهم شد. با توجه به این موضوع درخواستم این است که شهرداری این موضوع را جدی تلقی کند.

 عضو شورای شهر تهران در ادامه ضمن تشکر از بنیاد مستضعفان که برای بیش از سیصد نفر از این کارآفرینان مبلغی را در نظر گرفتند گفت: اختصاص این مبلغ قابل تقدیر است اما احترامی که به واسطه آن به این عزیزان گذاشته شد اهمیت بیشتری دارد. توجهی که به این تعداد سرپرست خانوار شد بسیار ارشمند است.

وی افزود: برای شهرداری در حمایت و راه اندازی دوباره این فعالیت ها، راه کار‌هایی وجود دارد. کار اینها از جنس مزاحمت برای تردد و سد معبر در شهر نبود؛ گرچه آن مشاغل را هم می توان مدیریت و ساماندهی کرد و به رسمیت شناخت،  اما شما در نظر بگیرید زندگی و کار 1200 نفر انسان که کار هرکدام از آنها به کارگاه‌های 4 الی 5 نفره ربط دارد در معرض تهدید قرار گرفته است.

مسجدجامعی با یادآوری این موضوع که در خرداد ماه قول داده بودند طی 6 ماه این بنا آماده شود و اینک زمان آن به پایان رسیده است بیان کرد: البته به دلیل ویروس کرونا اگر آماده هم می‌شد نمی‌توانستیم بهره‌برداری کنیم. اما لازم است حداقل این اطمینان حاصل شود که بعد از ویروس کرونا این اشخاص که کالاهای خانگی خود را عرضه می‌کردند و کالاهایشان بسیار هم مورد استقبال بوده وضعیت تثبیت شده ای بیابند. لازم است جمعه بازار پروانه و فعالان در آن جا که مکان، زمان و هویتی برای خودش پیدا کرده و کارگاه‌هایی به مدد این اشخاص اداره می‌شد از بلاتکلیفی خارج و به سامان برسند. این خدمت به کسانی است که در حوزه شهرداری و مدیریت شهری کمتر به آنها می‌پردازیم. یادمان نرود افراد شاغل در آن جا هنرمند، بانوان، زنان سرپرست خانوار، دانشجویان و تولیدکنندگان خرده پا و اشخاصی هستند که به افزایش ظرفیت تولید کمک می‌کنند و توقع آنها در همین حد است.

وی در پایان تاکید کرد: راه اندازی این مجموعه بحثی جدی است که از شهردار محترم  می خواهم برای آن مسئله چاره‌ای بیاندیشد. می شود در همین مکان یا در تپه‌های عباس‌آباد و یا مکان دیگری محلی را در نظر بگیرد و این فعالیت مدنی شهری را که سال ها سابقه دارد و هویتی یافته و به کارآفرینی کمک می کند و پاتوق اهل فرهنگ و کارآفرین هاست احیا کند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید