در شبکه تلویزیونی بلومبرگ بررسی شد

ونزوئلا از شوک نفتی به‌ سلامت عبور می‌کند؟

کدخبر: ۱۱۰۲۲۴
اقتصاددان و استراتژیست مرکز مطالعات اقتصادی «جفری» در آمریکای لاتین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی بلومبرگ تاکید کرد: افت قیمت نفت مشکلات زیادی برای اقتصاد ونزوئلا ایجاد کرده و دولت این کشور برای عبور از این مشکلات باید در تمامی حوزه‌های اقتصادی و قیمت‌گذاری اصلاحاتی ایجاد کند.
ونزوئلا از شوک نفتی به‌ سلامت عبور می‌کند؟
به گزارش اقتصادنیوز «سبحان موردن» اقتصاددان ارشد گروه مطالعات اقتصادی «جفری» که یک مرکز مطالعات اقتصادی در آمریکای لاتین است در مصاحبه ای با شبکه تلوزیونی بلومبرگ در مورد تاثیر افت قیمت نفت و پیش بینی رسیدن قیمت نفت تا سطح 30 دلار آمریکا روی اقتصاد ونزوئلا صحبت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این افت قیمت می‌تواند مشکلات اقتصادی و ژئوپولتیکی برای ونزوئلا ایجاد کند؟  گفت: اقتصاد ونزوئلا در نتیجه کاهش قیمت نفت با مشکل کسری حساب منابع مالی خارجی و کسری مالی مواجه می شود زیرا تا کنون هزینه های جاری کشور بر مبنای نفت بالغ بر 100 دلاری برنامه ریزی شده بود و حال قیمت نفت در مسیر کاهشی قرار دارد و برخی پیش بینی ها از رسیدن قیمت نفت به مرز 30 دلار حکایت می کند.

وی ادامه داد : هم اکنون متوسط قیمت سبد نفتی ونزوئلا برابر با 40 دلار است و این قیمت، برای کشوری که سطح بالایی از درآمد ارزی اش را از فروش نفت تامین می کند، بسیار آسیب رسان است. در سال های اخیر بالغ بر 60 درصد از درآمد ارزی ونزوئلا از فروش نفت تامین می شد. از طرف دیگر سطح بدهی های خارجی این کشور بسیار بالا است و هزینه واردات کالاهای واسطه و نهایی مورد استفاده توسط آنها بسیار زیاد است. به همین دلیل افت قیمت نفت باعث می شود اختلاف زیادی بین هزینه های دولت و درآمدهای ان ایجاد شود که این عدم هماهنگی مشکلات اقتصادی زیادی را برای دولت ایجاد می کند و دولت باید برای مشکلات امروز کشورش راه حلی پیدا کند.

این تحلیلگر ارشد اقتصادی با اشاره به اینکه در دوره حکومت چاوز، اقتصاد ونزوئلا دولتی بود و منابع مالی ناشی از فروش نفت 120 دلاری از طریق پرداختهای انتقالی به مردم و بخشهای مختلف اقتصادی تزریق می شد،  گفت: شرایط کنونی اقتصاد ونزوئلا بسیار پیچیده است. دولت کنونی دارای منابع مالی محدودی است و دیگر امکان ادامه روند پرداخت های انتقالی توسط دولت به مردم وجود ندارد. تولید داخلی نمی تواند پاسخگوی نیاز مصرفی داخلی در کشور باشد و بخش خصوصی هم که در سالهای گذشته فعالیت بسیار محدودی داشته است، هم اکنون درجایگاه نا مناسبی قرار گرفته و نمی تواند مسئولیتی در توسعه اقتصادی امسال و سال آینده ونزوئلا بر عهده داشته باشد.

به گفته او، در شرایط فعلی دولت ونزوئلا باید در تمامی حوزه ها تغییراتی ایجاد کند و این تغیرات در حوزه قیمت گذاری، تعیین نظام مالیاتی، اصلاح نظام یارانه ها و اصلاح قوانین مرتبط با جذب سرمایه های خارجی خواهد بود. در واقع شرایط اقتصادی و زندگی مردم در کشور ونزوئلا تغییر زیادی می کند و دولت باید برای این تغییر بزرگ آماده باشد؛ در غیر این صورت نمی تواند با بحران های احتمالی ناشی از این شوک قیمتی نفت در اقتصاد داخلی مبارزه کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید