جزئیات بودجه 4000 میلیارد دلاری آمریکا / سهم بالای محیط زیست و جنگ از بودجه 2016 آمریکا

کدخبر: ۱۱۰۷۴۰
باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه لایحه بودجه 4000 میلیارد دلاری کل آمریکا برای سال مالی آینده (2016) را به کنگره تقدیم کرد.
جزئیات بودجه 4000 میلیارد دلاری آمریکا / سهم بالای محیط زیست و جنگ از بودجه 2016 آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، مبلغ بودجه پیشنهادی باراک اوباما نزدیک به 4000 میلیارد دلار است که مهم‌ترین بخش آن را باید همانطور که انتظار می‌رفت، افزایش درآمد طبقه متوسط از طریق افزایش مالیات بر درآمد طبقه ثروتمند و سود شرکت‌ها ذکر کرد.

باراک اوباما روز دوشنبه گفت: لایحه بودجه ارایه شده «طرحی گسترده‌ برای پیروزی آمریکا در اقتصاد نوین جهانی» است. او گفت درباره اینکه «چه کشوری می‌خواهیم داشته باشیم»، چند تصمیم اساسی وجود دارند که باید اتخاذ شوند.

در این بودجه کسری درآمدی ۴۷۴ میلیارد دلاری، یعنی معادل 2.5 درصد تولید ناخالص ملی این کشور، نیز پیش بینی شده است. این بودجه کمابیش منعکس کننده نکاتی است که اوباما ماه گذشته در سخنرانی وضعیت کشور در کنگره به آنها اشاره کرده بود.

باراک اوباما بودجه پیشنهادی سال 2016 میلادی را درحالی به کنگره تقدیم کرد که در این بودجه توجه ویژه‌ای به افزایش سرمایه‌گذاری در بخش انرژی پاک شده‌ به‌طوریکه هفت درسد از بودجه سال 2016 میلادی آمریکا به تشویق ایالات این کشور در کاهش جدی‌تر و سریع‌تر آلاینده‌های ناشی از نیروگاه‌های برق تخصیص یافته‌است.

محیط زیست، اولویت اصلی اوباما
به گزارش خبرگزاری رویترز، در لایحه پیشنهادی بودجه آمریکا همچنین بر توسعه معافیت از مالیات تولید، مورد استفاده از سوی صنایع برق بادی و همچنین توسعه معافیت مالیاتی توسعه، مورد استفاده ازسوی صنایع برق خورشیدی تأکید شده‌است. این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که اوباما طی دوسال آخر تصدی پست ریاست جمهوری، مقابله با تغییرات جوی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. سرمایه‌گذاری در بخش فن‌آوری‌های انرژی پاک، برنامه‌های وزارتخانه‌های انرژی و دفاع این کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وزارت انرژی آمریکا همچنین از بودجه سال 2016 میلادی مبلغ 29 میلیارد و 900 میلیون دلار درخواست کرده که این رقم نسبت به بودجه مصوب سال 2015 میلادی دو میلیارد و 500 میلیون دلار رشد نشان می‌دهد. از این رقم 10 میلیارد و 700 میلیون دلار صرف تحقیقات علمی، توسعه و اجرای فن‌آوری‌های جدید در انرژی پاک و تولیدات پیشرفته می‌شود.

«ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا می‌گوید: بودجه جدید درخواستی به‌خوبی نشان‌ دهنده انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید در زیرساخت‌های انرژی بمنظور بازگشت‌پذیری بیشتر انرژی برق و کاهش تولید آلاینده‌های متان از سیستم گاز طبیعی است.

همچنین به گزارش دویچه‌ووله، لایحه بودجه اوباما در حالی ارائه می‌شود که که انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ برگزار خواهد شد و بدین ترتیب این لایحه نه تنها یک لایحه بودجه‌ای است بلکه تاکیدی دوباره بر اولویت‌های حزب دموکرات ‌آمریکا محسوب می‌شود. ارایه این لایحه بر صف‌آرایی و گفت‌وگوهای عمومی در فضای سیاسی واشنگتن در ماه‌های آینده تاثیر خواهد گذاشت.

باراک اوباما هنگام تقدیم لایحه بودجه در سنا گفت: می‌دانم که جمهوری‌خواهان با رویکردهای من مخالفند. اما بارها این نکته را گفته‌ام که اگر آن‌ها راه‌حلی برای حفظ آمریکا و رشد اقتصادی این کشور دارند که درعین حال بتواند به خانواده‌های طبقه متوسط کمک کند تا احساس امنیت اقتصادی داشته باشند٬ من از راه‌حل آن‌ها استقبال می‌کنم.

اختصاص بودجه بیشتر به اقدامات نظامی
از موارد مهم و مورد بحث در لایحه اخیر بودجه پیشنهادی اوباما همچنین می‌توان به افزایش بودجه نظامی این کشور اشاره کرد. در لایحه پیشنهادی بودجه سال 2016 آمریکا، مبلغ 561 میلیارد دلار به مصارف نظامی تخصیص یافته‌است. اگرچه جمهوری‌خواهان در بخش اصلاحات مالیاتی با اوباما هم‌نظر نیستند٬ اما از افزایش بودجه نظامی که در لایحه باراک اوباما پیش‌بینی شده استقبال می‌کنند.

درلایحه بودجه آمریکا٬ پنج میلیارد و 300 میلیون دلار به مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه٬ اختصاص یافته‌است. در این لایحه همچنین یک میلیارد و 300 میلیون دلار برای آموزش و تجهیز مخالفان سوری پیش‌بینی شده است. همچنین برای پاسخ به نگرانی‌های فزاینده هم‌پیمانان آمریکا در قبال گسترش نفوذ روسیه٬ دولت آمریکا 789 میلیون دلار برای تقویت ماموریت‌های چرخشی نظامی و افزایش تمرین‌ها و آموزش‌های نظامی با هم‌پیمانان اروپایی در نظر گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید