تحلیل بازار جهانی ارز در تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی»:

دلار هنوز جای بالا رفتن دارد

کدخبر: ۱۲۳۵۶۱
لورا فیتزسیمونز، معاون بخش فروش در موسسه مالی «جی‌پی‌مورگان»، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» اقدام به پیش‌بینی رفتارهای دلار، قبل و بعد از افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو کرده و این احتمال را مطرح کرد که ارزش برابری دلار باز هم بالاتر رود.
دلار هنوز جای بالا رفتن دارد

به گزارش اقتصادنیوز، لورا فیتزسیمونز به تلویزیون سی‌ان‌بی‌سی گفت: به نظر ما با نزدیک شدن به ماه سپتامبر، نرخ برابری دلار هنوز هم جای افزایش دارد. طی چندماهه اخیر پیش‌بینی‌های زیادی درباره افزایش نرخ بهره در سپتامبر شنیده‌ایم، اما با توجه به وقایع اخیر و به خصوص ماجرای یونان،‌ این اتفاق مرتبا به تعویق افتاده است. اما این بار هم انتظار می‌رود قبل از افزایش نرخ بهره ارزش برابری دلار افزایش پیدا کند.

وی تأکید کرد: حتی فکر می‌کنیم بعد از افزایش نیز نوسانات بیشتری در انتظار دلار باشد و به همین دلیل هنوز معتقدیم ارزش برابر دلار در کنار اکثر پول‌ها، (البته احتمالاً به نسبت آسیا و سایر بازارهای نوظهور، بیشتر) بالا خواهد رفت.

مجری «سی‌ان‌بی‌سی» با اشاره به اظهارات فیتزسیمونز درباره نوسانات احتمالی بعد از اولین دور افزایش نرخ بهره، خاطر نشان کرد: در این صورت تمرکز بازار باید بر اتفاقاتی باشد که بین دور اول و دوم افزایش رخ می‌دهد و پرسید: سرمایه ‌گذاران در این دوره زمانی چطور باید موضع‌گیری کنند؟

معاون رئیس بخش فروش موسسه مالی «جی‌پی‌مورگان» توضیح داد: به خصوص برای من، دوره بین افزایش نرخ مرحله اول و دوم به همان اندازه اهمیت دارد که وقتی برای اولین بار نرخ بهره افزایش پیدا کند. بانک مرکزی استرالیا نیز چندی پیش در همین راستا اظهاراتی داشت.

فیتزسیمونز افزود: فکر می‌کنم سرمایه‌گذاران باید حواسشان به بازارهای نوظهور و به خصوص بازارهای نوظهور آسیایی باشد. چرا که در این بازارها ریسک خروج سرمایه وجود دارد. مانند اتفاقی که برای برابری دلار-رینگت مالزی افتاد. نرخ برابری دلار با برخی پول‌های آسیایی دیگر نیز نگران کننده است.

وی ضمن تأکید مجدد بر اینکه بعد از دور اول افزایش نرخ بهره، هنوز امکان نوسان وجود دارد، گفت: هر کسی که آمادگی رفتار بازار و نوسانات منفی احتمالی را نداشته باشد، ممکن است خیلی زود با مشکل مواجه شود. به نوعی اجماع کلی وجود دارد که این روند بازار ادامه خواهد یافت و تنها امیدواریم که نوسانات خیلی افراطی نباشد.

فیتزسیمونز در پاسخ به اینکه آیا نوسانات باعث می‌شود واحدهای پولی آسیا به سطحی برسند که در دوران بحران اقتصادی آسیا یعنی دهه 90 اتفاق افتاد، تصریح کرد: امیدواریم که موضوع بحران اقتصادی اغراق آمیز باشد و این اتفاق نیفتد. به نظر من امروزه اقدامات امنیتی بیشتری صورت گرفته است و بازارهای آسیایی نیز طی چند سال اخیر تجارب بیشتری کسب کرده‌اند.

به گفته او، اگرچه پیش‌بینی بحران اقتصادی ممکن است مبالغه آمیز باشد اما باید این نکته را در نظر داشت که اولین نوبت افزایش نرخ بهره پایان نوسانات بازار نخواهد بود و کماکان باید مواظب موضوعاتی از قبیل فرار سرمایه باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید