آکسفام گزارش داد

بیش از 50 درصد ثروت جهان در اختیار یک‌درصد جمعیت

کدخبر: ۱۳۵۵۳۴
بر اساس گزارش آکسفام، ثروتمند‌ترین قشر دنیا که یک درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهند در حال حاضر ثروتمندتر از مابقی جمعیت دنیا هستند؛ موضوعی که نشان می‌دهد دولت‌ها باید برای کاهش چنین نابرابری‌هایی تلاش‌های خود را شدت دهند.
بیش از 50 درصد ثروت جهان در اختیار یک‌درصد جمعیت
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، در گزارش منتشر شده در شرف آغاز نشست سالانه انجمن اقتصاد جهانی در داووس سوئیس، موسسه خیریه ضد فقر اکسفام با استناد به آمار کردیت بانک سوئیس اعلام کرد قشر یک درصدی بیش از نیمی از ثروت‌دنیا را در سال 2015 در اختیار داشته‌اند که این امر یک سال زودتر از پیش‌بینی‌ها محقق شده است.

آکسفام همچنین محاسبه کرده است که در سال 2015، تعداد افرادی که به اندازه 3.5 میلیارد نفر قشر کم درآمد جهان ثروت داشته‌اند از 388 نفر در 5 سال قبل به 62 نفر کاهش پیدا کرده است. میزان ثروت مرفه‌ترین افراد جهان از سال 2010 تا کنون با رشدی 44 درصدی به 1.76 هزار میلیارد دلار رسیده است در حالی که ثروت نیمه پایینی با افت 41 درصدی به تنها یک‌هزار میلیارد دلار رسیده است. 

این نهاد با استفاده از آمار استدلال کرده که این نابرابری روبه‌رشد خطری برای توسعه اقتصادی و انسجام اجتماعی قلمداد می‌شود. این خطرها در حال حاضر در کشورهایی نظیر آمریکا و اسپانیا وجود دارد جایی که رای‌دهندگان به حمایت روبه رشد از کاندیداهای سیاسی پوپولیست ادامه می‌دهند.

وینی بانیما، مدیر اجرایی شرکت نهاد آکسفام اعلام کرد: «این موضوع غیرقابل قبول است که کل جمعیت نیمه فقیر دنیا دارایی کمتری نسبت به تعدادی مردم فوق‌ثروتمند داشته باشند. نگرانی رهبران دنیا در مورد افزایش بحران نابرابری به یک اقدام جدی و عملی ختم نمی‌شود.»

آکسفام اعلام کرد دولت‌ها باید قدم‌هایی برای کاهش این تضاد بردارند. برآوردهای مالیاتی به عنوان پناهگاهی برای پنهان کردن 7.6 هزار میلیارد دلار ثروت افراد مرفه شده است. سیاست‌مداران باید با رویکرد جهانی برای پایان دادن به استفاده از حساب‌های خارجی موافقت کنند.»
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید