استراتژی جدید تحریک رشد اقتصادی

اشتهای روزافزون چینی‌ها برای خرید کارخانه‌های خارجی

کدخبر: ۱۳۷۳۰۸
به نظر می‌رسد چینی‌ها استراتژی جدیدی را برای افزایش رشد اقتصاد خود در پیش گرفته‌اند و آن چیزی نیست جز خرید کارخانجات خارجی آن هم با سرعتی که تاکنون نظیر آن مشاهده نشده است.
اشتهای روزافزون چینی‌ها برای خرید کارخانه‌های خارجی

به‌گزارش اقتصادنیوز، کارخانه‌های چینی، با سرعتی مثال‌زدنی در حال خرید کارخانجات خارجی هستند که به نظر می‌رسد در سال جاری میلادی نیز بیش از گذشته شاهد این اتفاق باشیم.

به‌گزارش بیزنس اینسایدر، از ابتدای سال 2016 تاکنون، کمپانی «جنرال الکتریک»، بخش تولید لوازم خانگی خود را به کمپانی چینی «هایر»، در شهر چینگ‌دائو فروخته است. همچنین، کمپانی «زوملیون» یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز برای خرید کارخانه ساخت تجهیزات و ماشین‌های سنگین «ترکس» ارائه کرده است. کمپانی ساخت و ساز «دالیان واندا» نیز از انعقاد قرارداد خرید بخش وسیعی از کمپانی مشهور تولید و ساخت محتوای سرگرمی «هالیوود» خبرداده است.

بروز جمعه نیز یک گروه سرمایه‌گذاری به سرکردگی چینی‌ها اعلام کرد قصد خرید یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال کم رونق‌ترین بازارهای سهام آمریکا یعنی بورس شیکاگو و ادغام آن را دارد. پس از آن، خبر رسید که کمپانی «چم چاینا»، در قراردادی تاریخی اقدام به خرید کمپانی سوییسی تولید بذر و آفت‌کش گروه «سینجنتا» به ارزش 48 میلیارد دلار کرده است.

تا اینجای سال، 82 مورد قرارداد ادغام و تملیک چینی‌ها در خارج از مرزهای این کشور به ثبت رسیده که ارزش کل آنها به 73 میلیارد دلار می‌رسد. این رقم در مقایسه با 55 مورد قرارداد در مدت مشابه سال گذشته که جمعا 6 میلیارد و 200 میلیون دلار ارزش داشت، افزایش چشمگیری یافته است.

سال گذشته، قراردادهای خارجی چین رکورد جدیدی را بر جای گذاشت. شرکتهای چینی در این سال اقدام به عقد 607 مورد قرارداد به ارزش 112 میلیارد و 500 میلیون دلار کردند. اما جالب اینجاست که در یک ماه نخست سال 2016، چین بیش از نیمی از مسیر سال گذشته را پیموده و در آستانه ثبت رکورد جدیدی در این زمینه است.

چه اتفاقی می‌افتد؟
یک تعبیر از اتفاقات اخیر این است که کمپانی‌های چینی در حالی که اقتصاد این کشور دچار کندی شده، تشنه رشد هستند. آنها با خرید سایر کمپانی‌ها، خود را تغذی می‌کنند.

«ویکاس سث»، رییس بخش بازارهای نوظهور در موسسه کردیت سوئیس می‌گوید: با کندی رشد اقتصاد، شرکتهای چینی به میزان فزاینده‌ای به دنبال یافتن راهی برای تقویت رشد خود هستند.

این اتفاق درحالی می‌افتد که چین در سال 2015، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی 25 سال اخیر خود را تجربه کرد. اما بنظر می‌رسد که قضیه فقط به افزایش رشد و توسعه منتهی نمی‌شود بلکه در پس انعقاد قراردادهای ادغام و تملک چینی‌ها در خارج از مرزهای این کشور، به نوعی دسترسی به بازارهای جهانی نیز مطرح باشد.

سث افزود: برخی از انگیزه‌های اصلی برای انعقاد قراردادهای برون مرزی چینی‌ها، دسترسی به بازارها، برندها، فن‌آوری‌ها، توانایی‌های تحقیق و توسعه جدید و در برخی موارد نیز زنجیره‌های عرضه و تقاضا است که می‌تواند از طریق شبکه‌های توزیع چین به فروش برسد. تصور ما این است، از آنجا که چین درحال تغییر و تحول اساسی اقتصاد خود است، این روند نیز با سرعت ادامه یابد.

خریدهای چینی‌ها شامل خرید شرکتهای دولتی، صندوق‌های ثروت ملی، شرکت‌های خصوصی و صندوق‌های سرمایه خصوصی می‌شود.

چالش‌های خرید کارخانجات و شرکت‌های خارجی برای چین
این دوران خوش چینی‌ها و رونق سرمایه‌گذاری مانند سایر قراردادها، برای وال‌استریت خبر خوشی خواهد بود. سال گذشته بانک‌های سرمایه‌گذاری از قراردادهای ادغام و تملک خارجی چینی‌ها، 558 میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند. امسال و تا اینجای کار این رقم 121 میلیون دلار بوده است. با این حال، قطعا این اقدام چینی‌ها، به خصوص در آمریکا خالی از چالش نیست. این نوع قراردادها در آمریکا مشمول بررسی دقیق کمیته سرمایه گذاری خارجی ایالات متحده (CFIUS) می‌شود. به عنوان مثال، این کمیته به تازگی از فروش بخش تولید لامپ کمپانی فیلیپس به خریداران آسیایی به مبلغ 3 میلیارد و 300 میلیون دلار جلوگیری کرده است.

این نوع قراردادها بخصوص وقتی صحبت از ادغام شرکت‌های غربی با مشاغل چینی می‌شود، ممکن است منجر به بروز چالش‌های فرهنگی شود. همچنین با درنظر گرفتن نوسانات و تلاطمات اخیر در بازارها که شاهد آن بودیم، نیازی به یادآوری چالش‌های احتمالی در ارزشگذاری سهام این شرکتها وجود دارد، نخواهد بود.

ناگفته نماند که شرکتهای چینی برای عقد قرارداد خرید شرکتهای خارجی نیازمند حمایت و تایید دولت هستند. آنها همچنین برای اخذ ارز کافی جهت پرداخت هزینه این قراردادها، نیاز به تایید مراجع دولتی دارند. همچنین، بسیاری از این شرکتها که به دنبال اینگونه سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستند، در واقع هویت دولتی دارند. با درنظر داشتن حجم این معاملات و قراردادها، بنظر می‌رسد دولت چین کاملا از این اقدامات حمایت می‌کند بنابراین، باید منتظر فعالیت بیشتری در این زمینه باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید