افزوده شدن 5 کشور به پرونده جهانی نوروز

کدخبر: ۱۱۲۵۹۸
معاون میراث فرهنگی کشور از افزوده شدن پنج کشور دیگر به پرونده جهانی نوروز و رسیدن تعداد آنها به ۱۲ کشور خبر داد و گفت: تا روز جمعه پرونده نوروز تدوین خواهد شد تا در زمان مقرر به یونسکو ارائه شود.
افزوده شدن 5 کشور به پرونده جهانی نوروز

نمایندگان فرهنگی ۱۲ کشور حوزه نوروز شب گذشته سه‌شنبه ۱۲ اسفند در  به همراه مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شرکت کردند.

در این برنامه که البته با دو ساعت تاخیر آغاز شد محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور همکاری این کشورها را در خصوص پرونده نوروز بسیار مهم خواند و گفت: این پرونده جزو اولین پرونده‌های بین کشوری است که یونسکو هم روی آن تاکید دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون هفت کشور در این پرونده حضور داشته‌اند از افزوده شدن پنج کشور دیگر به این همکاری خبر داد و گفت: جلسه امشب برای این است که پرونده ای مشترک در خصوص نوروز و با محوریت این ۱۲ کشور تدوین شود.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین صلح و شادی را پیام اصلی نوروز برای کشورهایی که در این حوزه قرار گرفته اند خواند و گفت: جلسات کارگروه های تشکیل شده از ۱۲ کشور مسئول تا جمعه ادامه دارد و تا آن زمان پرونده نهایی تدوین و در زمان مقرر به یونسکو ارائه خواهد شد.

در این برنامه همچنین سیدرضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ابراز مسرت از اینکه کشورهای حاضر در این برنامه حول محور نوروز یک زیست فرهنگی را آغاز کرده اند، به معرفی سازمان متبوعش به نمایندگان این کشورها پرداخت.

وی همچنین با اشاره به مقاله ای که با عنوان «نوروز و همبستگی ملی»، در ۱۰ سال پیش چاپ کرده است گفت: نوروز رمزآلود است. اسلام هم بر نوروز صحه گذاشته و شخصیت های دینی ما در اهمیت نوروز سخن گفته اند مساله دیگر این است که نوروز اصلی ترین حلقه انسجام فرهنگی ما است.

رئیس کتابخانه ملی ایران گفت: وقتی در ایران نوروز می آید، جامعه ایرانی دچار یک دگردیسی ایرانی می شود و انسجام و آشتی ملی بین ۸۰ میلیون ایرانی موج می زند و جالب است که نوروز در همه کشورهای منطقه هم دارای قدمت است.

صالحی امیری ادامه داد: نوروز یک گفتمان زیست محیطی هم با خود همراه دارد؛ الان اگر شما سری به خانه ایرانی‌ها بزنید، خواهید دید که همه آنها در حال کاشت سبزه هستند؛ اصولا سفره ای که در آن سبزه نباشد، نوروز محسوب نمی شود و این همان بیان زیست محیطی نوروز و آشتی انسان ایرانی با طبیعت است.

مشاور رئیس جمهور همچنین از نمایندگان ۱۲ کشور خارجی حاضر در این برنامه خواست که با همکاری یکدیگر دانشنامه نوروز را بنویسند.

منبع:مهر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید