ظهور پدیده مشاغل بی متصدی در اقتصاد

برای همه بیکاران، کار داریم!

کدخبر: ۱۰۰۸۷۳
در حالی که حدود دو میلیون و 500 هزار بیکار در اقتصاد ایران وجود دارد طبق آمارهای برخی مسوولان به همین میزان نیز فرصت شغلی در کشور وجود دارد که متصدی ندارند.
برای همه بیکاران، کار داریم!

به گزارش «اقتصاد نیوز» طبق آخرین آمار اعلامی از سوی مرکز آمار ایران در حال حاضر حدود دو میلیون و 500 هزار بیکار در کشور وجود دارد. بیکارانی که به دلیل نداشتن مهارت یا نبودن فرصت‌های شغلی نتوانسته‌اند مشغول به کار شوند. از این میزان بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر مرد و حدود 800 هزار نفر زن هستند. همچنین دو میلیون نفر در بخش شهری و 500 هزار نفر دیگر در بخش روستایی کشور هستند.

موضوع قابل توجه دیگر این است که از این دو میلیون و 500 هزار نفر، 800 هزار نفر آنها جوانان 15 تا 24 سال و 800 هزار نفر دیگر جوانان 24 تا 29 سال هستند. این گروه متقاضیان جوانی هستند که احتمالاً تجربه کاری کمتری دارند و نیاز در بخش‌های آموزش مهارتی در این گروه نسبت به متقاضیان با تجربه بیشتر به نظر می‌رسد.

با وجود این، در شرایطی که دو میلیون و 500 هزار نفر در صف انتظار شغل هستند و یک میلیون و 600 هزار نفر آنها احتمالاً تجربه کمتری برای ورود به بازار کار دارند، برخی مقامات مسوول از فرصت‌های شغلی سخن می‌گویند که متصدی ندارد.

به گفته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتایج یک بررسی نشان می‌دهد دو میلیون شغل سخت و فیزیکی کشور خریداری ندارد. آن طور که مهر 13 اردیبهشت‌ماه امسال گزارش داده، از نگاه ربیعی، علت این مساله به این موضوع برمی‌گردد که سیمای بازار کار کشور دستخوش تحولات اساسی شده و نگاه کارجویان به اشتغال عوض شده است.

او که در کارگروه اشتغال استان مرکزی سخن می‌گفت، همچنین اظهار کرد: عرضه کار دچار مشکل است و نیازمند تغییر تیپولوژی نیروی کار هستیم.

این سخنان ربیعی برمی‌گردد به نوع نگرش متقاضیان شغل که پیش از این نیز عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار دولت دهم از تنبل بودن برخی متقاضیان شغل سخن گفته و اذعان کرده بود که برخی تنها شغل‌های پشت‌میزنشینی می‌خواهند.

در همین حال رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز گفته است: 2.5 میلیون شغل بدون متصدی در کشور وجود دارد که افراد دارای مهارت برای تصدی‌گری آن وجود ندارند.

آن طور که دوم خردادماه امسال ایسنا گزارش داده، عبدالرسول پورعباس عنوان کرده است: بر اساس اطلاعات دریافت شده از وزارت کار بیش از 2.5 میلیون شغل وجود دارد اما مهارت کافی برای کسب این شغل‌ها وجود ندارد.

با این سخنان به نظر می‌رسد از نگاه برخی مقامات مسوول علت خالی بودن برخی فرصت‌های شغلی در کشور که میزان آنها تقریباً به اندازه بیکاران کشور است به دو موضوع برمی‌گردد؛ یکی دیدگاه متقاضیان شغل که برخی مشاغل سخت و فیزیکی را نمی‌پذیرند و دیگری ماهر نبودن برخی متقاضیان فرصت‌های شغلی کشور.

با این حال در این شرایط که به گفته برخی مسوولان به دلیل ماهر نبودن نیروهای کار ایرانی تعدادی از آنها بیکار هستند، رئیس سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور خبر داده که ایران از محل کمک‌های توسعه‌ای خود، یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در جمهوری بروندی می‌سازد.

این در حالی است که یدالله مهرعلیزاده، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگویی با ایسنا اذعان کرده است: بودجه آموزش‌های مهارتی کشور کافی نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید