تنزل در فهرست اقتصادهای ضعیف

کدخبر: ۱۰۱۸۵۰
ایران از رتبه 3 در فهرست ضعیف ترین نرخ های رشد اقتصادی جهان به رتبه 14 رسید.
تنزل در فهرست اقتصادهای ضعیف

به گزارش اقتصاد نیوز  به نقل از هفته نامه تجارت فردا، آمارها نشان می‌دهد در یک سال گذشته، جایگاه ایران از لحاظ دو شاخص «تورم» و «رشد اقتصادی» بهبود یافته است. پیش از این، ایران از لحاظ هر دو شاخص تورم و رشد اقتصادی، در جایگاه سوم در بین کشورهای با آمار موجود قرار داشت. آمارهای جدید داخلی و مقایسه این آمارها با اطلاعات جدید کشورهای جهان، بیانگر این است که ایران از لحاظ شاخص رشد اقتصادی، در جایگاه 14 در بین بدترین کشورهای جهان قرار گرفته که بهبودی نسبی را نشان می‌دهد.

  از لحاظ تورم نیز، ایران جایگاه سوم خود را از نظر بیشترین نرخ تورم، به جایگاه پنجم تبدیل کرده است که البته با توجه به روند کاهش مطلوب و ماهانه نرخ تورم، انتظار می‌رود تا پایان سال رتبه ایران از لحاظ این شاخص بهبودی قابل توجه پیدا کند. البته، یک نکته قابل توجه در این فهرست‌ها این است که معدودی از کشورها وجود دارند که هم وضعیت بدی از لحاظ تورم داشته باشند و هم رشد اقتصادی بسیار پایینی داشته باشند. این موضوع نشان‌دهنده این است که پدیده رکود تورمی فعلی اقتصاد ایران، یک استثنا هم از لحاظ تاریخچه اقتصادی کشور و هم از لحاظ تجربه جهانی بوده است.

بهبود رتبه در رشد اقتصادی

از 219 کشور رده‌بندی‌شده برای سال جاری، برآورد شده است که 22 کشور رشد اقتصادی منفی داشته باشند که ایران نیز با نرخ منفی 5/1‌درصدی برآورد‌شده برای سال جاری میلادی، رتبه 14 ضعیف‌ترین رشدهای اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ملاحظه نرخ رشد اقتصادی کشورها بر اساس اطلاعات بانک جهانی، بیانگر این است که ایران در سال 1391 (تقریباً معادل سال 2012) رتبه سوم کمترین رشد اقتصادی در جهان را دارا بود. در این سال، تنها کشورهای «سودان جنوبی» و «سودان» دارای رشد منفی‌تری در مقایسه با ایران بودند. اطلاعات مربوط به برآوردهای جدید در سال جاری میلادی بیانگر این است که با نرخ رشد اقتصادی منفی 5/1‌درصدی، ایران در جایگاه 14 از لحاظ رشد اقتصادی منفی در جهان قرار خواهد گرفت که بهبودی نسبی را در رتبه کشور نشان می‌دهد.

البته، برخی از برآوردهای صورت‌گرفته توسط مسوولان بانک مرکزی نشان می‌دهد با بهبود شرایط تحریم‌ها و گشایش‌ها در روابط خارجی کشور با توافق هسته‌ای، این ظرفیت وجود دارد که رشد اقتصادی در مدت کوتاهی معادل شش درصد شود که ایران را در جایگاه کشورهای با رشد اقتصادی قابل قبول قرار خواهد داد. البته کارشناسان معتقدند با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور، ایران پتانسیل نرخ رشد اقتصادی هشت درصد و بیشتر را نیز دارد.

خروج از فهرست ابرتورم‌ها
همچنین، مقایسه نرخ‌های اخیر تورم در ایران با نرخ تورم در سایر کشورها، بیانگر این است که در حال حاضر در بین اقتصادهای با آمار در دسترس، ایران جایگاه ششم را از لحاظ تورم بالا داراست. پیش از این و به‌ویژه در دو سال گذشته ایران در بین سه کشور با نرخ تورم بسیار بالا قرار داشت. آخرین نرخ تورم گزارش‌شده برای ایران، معادل 7/27 درصد بوده است. کشور آرژانتین با نرخ تورم 3/25‌درصدی، پس از ایران در این رده‌بندی قرار دارد. البته با توجه به روند کاهشی تورم، انتظار می‌رود تا پایان سال چنان که روند موجود ادامه داشته باشد، ایران از فهرست 10 کشور دارای بیشترین نرخ تورم در جهان خارج شود.

پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم تا پایان سال به کمتر از 20 درصد کاهش پیدا کند. البته هدف‌گذاری رسمی از سوی مسوولان برای تورم سال جاری، نرخ 25‌درصدی بوده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تا مردادماه، این هدف تورمی تحقق خواهد یافت. بررسی‌ها همچنین حاکی از این است که در حال حاضر، در بین کشورهایی که آمارشان موجود است، پنج کشور دارای نرخ تورم بالای 30 درصد، 9 کشور دارای نرخ تورم بالای 20 درصد و 28 کشور دارای نرخ تورم دورقمی هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید